/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tørsdig Suzuki Liana 1,6 2004
Fra : Lulu1411
Vist : 3093 gange
100 point
Dato : 20-01-05 19:46

Jeg købte en Liana i Sep. 2004 som i dag har kørt 6500 km.
Med i købs overvejelserne var benzin økonomien, Suzuki opgiver et forbrug på 14,5 km/l ved blandet kørsel.
Jeg håbede at ville kunne komme tæt på dette forbrug, men nej 11,9 ved blandet kørsel og 13,2 på lange ture "500 km."
Jeg har talt med forhandleren og han påstår han ikke kan gøre noget han har ingen mulighed for at justere (siger han).
Jeg skiftede fra en Chrysler Voyager og dennes forbrug var identisk med Lianaens selv
om den både motor og vægt mæssigt er meget større.
Er der nogle der har samme problem og har i fundet en løsning ?
Mvh.
Lulu

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 20-01-05 22:49

hej
har selv en Liana men fra Okt.03
har du tænke over hvordan du kører bilen? Hurtig acc.? meget vægt ? elbagrude- varme i sæder - mange koldstarter- alt tager benzin
Jeg kører selv 50 km. hver dag (bl. kørsel - også med lyskurve) min ligger på 15 -15,5 km. pr.l.
Ved godt det ikke var svar på dit spørgsmål men et forslag til en forbedring

Mvh. wipo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-05 23:09

Når man købet en ny bil skal man påregne et relativt højt brændstofforbrug indtil der er kørt 5-10.000 km.
Du kan kalde det tilkøring selv om det slet ikke er som i gamle dage hvor en bil skulle skånes fordi den skulle slides til, men man skal altså have lidt tålmodighed.
Ellers har wipo ret, din kørestil og kørselsmønster betyder rigtigt meget.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-01-05 07:56

Når man kommer fra en Mercedes til en Suzuki (hos mig en WagonR), så mangler man lidt optræk i starten, hvorfor speederen måske kommer lidt rigeligt tæt på bunden mange gange. da jeg havde vænnet mig til bilen, steg min km/ltr. fra ca. 14 til ca. 16. Så kørestil og en "tung fod" kan godt være en medvirkende årsag. Hej fra alka

Kommentar
Fra : bne

Dato : 21-01-05 08:08

-> Alka : og i den modsatte ende af fartspektret : når man skal standse eller ned i fart, så skal man IKKE koble ud, da moderne biler er udstyret med 'fuel-cut-of', et system der lukker fuldstændigt af for brændstoftilførelsen - i modsætning til hvis man kobler ud, og motoren går tomgang, så bruger motoren stadig benzin. Altså : bare slip speederen fuldstændigt, når du skal ned i fart, og brug først koblingen, lige inden du holder stille.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-01-05 10:43

Jeg ved ikke om du så RABATTEN på DR1 her for et par uger siden omkring "økonomikørsel" (jeg tror endda det var en model magen til din der var med i testen?!)? Men du kan i hvert fald her læse om dette indslag her:
http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2005/januar/12_langtpaaliteren.htm

God fornøjelse med brændstoføkonomien fremover!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Lulu1411

Dato : 21-01-05 18:11

Tak for jeres velmenende og kompetente svar.
Nu har jeg igen været på forhandlers værksted, og fik dem til at ringe til impotøren, der fik værkstedet oplyst at et normalt forbrug på denne årstid er 12,0 - 12,5 km/l. og det kunne der ikke ændres på.
Så jeg må tilstå at jeg føler mig bondefanget af Suzuki.
Mit råd køb aldrig en Suzuki Liana.
Mvh.
Lulu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-01-05 20:27

Fortvivl ikke. Alle biler kører færre km. pr. liter om vinteren hvor det tager længere tid før motoren er varm.
Fortæl os om et ½ års tid hvad du så synes

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 21-01-05 22:20

hej igen
vil lige komme med en supp. bemærkning
Bilen er jo ikke kørt til og det kan måske ændre sig når den har været til første eftersyn ved 15000 km.
jeg er MEGET glad for min Liana
hos os kan vi tydeligt se på benzinforbruget om det er min mand eller mig der kører (det er mig der kører mest i den)

hav tålmodighed
mange hilsner fra wipo

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-01-05 08:24

Jeg vil også tilslutte mig både BjarneD og wipos betragtninger. Hav lidt tålmodighed... vent og se til den dels er kørt til, dels kommer ud i "sommerlandet" og køre. Og som wipo HELT RIGTIGT påpeger, det er oftes kvinder som kører mest "økonomisk"!!

Held og LYKKE med en ellers dejlig bil!

De bedste hilsner.
Palle

Kommentar
Fra : Lulu1411

Dato : 22-01-05 11:16

Hej Igen;
Det er lidt længe at vente til sommeren kommer, så nu har jeg henvendt mig til impotøren så må vi høre om han gider svare og evt. gøre noget ved problemet.
Hvis han ikke reagerer må jeg forsøge at få nogen til at se på den grønne afgift om den er rigtig. Og evt. sælge bilen.

Mvh
Lulu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-05 11:29

Du har da vist ikke forstået hvad vi skriver til dig!

Ingen biler kan leve op til det angivne brændstofforbrug i vintermånederne og slet ikke så længe bilen har så lavt kilometertal.
Jeg har haft flere fabriksnye biler og de har alle haft et relativt stort brændstoffrobrug i vintermånederne og den Daewoo Lacetti 1.6 jeg kører i nu kører ikke meget mere på literen end du gør med Lianaen.
Hvis du skulle have et lavere forbrug skulle du have købt en Alto og nøjedes med den meget mindre bil og ringere køreglæde.
Du skal acceptere, at benzinforbruget er meget større om vinteren på grund af det brændstof der bliver "spildt" ved lav motortemperatur i start øjeblikket og det er ikke den eneste faktor der spiller ind. Du bruger væsentligt mere strøm til viskere, elruder og blæser, alt sammen noget der kræver benzin.
Din egen kørestil er også meget væsentlig så mon ikke du skulle slå koldt vand i blodet og have bare lidt tålmodighed.
Helt ærlig så syntes jeg, at du er urimelig når du ikke vil vente til sommer for at se om bilen lever op til det lovede for hvis du ellers kører fornuftigt er jeg sikker på, at den vil.

Mvh.
Bjarne (uddannet automekaniker og bilejer siden 1968)

Kommentar
Fra : Lulu1411

Dato : 22-01-05 12:35

Hej
Jeg har også haft ny bil før og efter 1000 km kørte den 2 km/l mere end opgivet fra fabrikken og det både sommer og vinter, så vi snakker måske om oprindelses landet for bilen og hvor valide deres oplysninger er.
mvh.
Lulu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-05 13:18

Nej da, du har bare været heldig. Suzuki er en japansk fabrik, men bilerne bliver produceret rundt omkring i Europa og der kan være stor forskel fra bil til bil og bilerne bliver afprøvet med henblik på dokumentation til den danske miljøafgift (tidl. vægtafgift) og som regle er der opgivet i underkanten af det man selv kan opnå pågrund af de normer der skal være opfyldt til oplysningen.

Kommentar
Fra : Lulu1411

Dato : 22-01-05 13:37

Hej
Stor forskel er lig svingende / dårlig kvalitet, og det er da ikke en japansk dyd.
I underkanten af det man kan opnå skriver du, så er der rigtig lang vej igen.
Lulu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-05 13:57

Ja vel er der lang vej igen for det er vinter og bilen har ikke kørt særligt mange kilometer.
Japansk kvalitet ja selvfølgelig, men den kan være lavet hvor som helst. Suzuki har fabrikker i Ungarn.
Sagt på en anden måde jeg ville ikke være bekymret på nuværende tidspunkt og de indlæg der har været anbefaler dig jo også til at vente til det bliver varmere.
Hvis du ikke tror på os så lad være med, at spørge for jeg tvivler på, at nogen af dem der har svaret har aktier i Suzuki eller forhandlerne.

Accepteret svar
Fra : wipo

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-05 20:58

undskyld men har du tænkt på at lukke spørgsmålet ???
hilsen wipo

Godkendelse af svar
Fra : Lulu1411

Dato : 17-11-05 15:23

Tak for svaret wipo.

Jeg har nu sat min Susuki Liane til salg, jeg er simpelthen så utilfreds med den, den kører højst 11,5 km literen nu her efter godt og vel 1 år. Og det er ved langsom kørsel, i sommers da jeg kørte motorvej (130 km/t) var forbruget 9,5 km/L. Den ruinerer mig simpelthen (n)

Der er ting og sager der ryster og skramler og forhandleren vil ikke gøre en dyt.
Men tak for svarene, og undskyld at jeg ikke har fået lukket spørgsmålet, det skyldes at jeg ikke har været på denne side i mange måneder.
mvh.
Lulu