/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computer lukker uden videre ned?
Fra : ST_KuTaIsO
Vist : 457 gange
100 point
Dato : 20-01-05 01:36

Har købt ny computer for snart 3 måneder siden og har på det sidste haft et problem med at den helt uprovokeret lukker ned, den genstarter ikke bare, men slukker 100%.
Siger med det samme disse to ting:
Der er ingen nedtælling, så det er ikke en blaster virus
Det sker med tilfældigt tidsinterval

Nogen der har nogen som helst ide om hvad det kan være?
-og hvad jeg kan gøre ved det?

Har prøvet scanninger med forskellige antiviruser, har konstant en aktiv firewall og scanner regelmæssigt efter spyware (2 gange om ugen)

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 20-01-05 01:41

Den bliver sikkert for varm...det vil jeg væde med..prøv at kigge i din bios efter den lukker sig selv og se hvor varm den er.

ellers er det en anden instilling i din bios som er sat til at lukke din comp ved for meget varme !

Kommentar
Fra : gril

Dato : 20-01-05 01:58

kan man ikke få et program til at se hvoer varm den bliver

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 20-01-05 02:58

JEg giver CyberfishY Helt ret.. Det lyder præcis som om den bliver for varm..

Hvad pc er det.. bundkort osv der fåes nemlig programmer til at se temp med..

Kommentar
Fra : ben

Dato : 20-01-05 04:11

du kan jo prøve everest home edition her:
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 20-01-05 08:05

Prøv i første omgang at pille siderne af for at se om det skulle hjælpe,hvis det hjælper koster en ekstra
blæser ca 110 kr

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 20-01-05 08:52

Haløjsa manden skriver jo at komputeren kun er 3 måneder gammel. Så hvis I mener den bliver for varm kan det kun skyldes 3 ting, enten har ST_KuTaIsO været igang med at overclocke, eller også er en af køleblæserne stået af, og den 3die mulighed computerne er placeret et for varmt sted, hvor varmen ikke kan komme væk. Meeeen ST_KuTaIsO skriver jo at problemet først er opstået for nylig. Så hvis de før nævmnte ting ikke er årsagen, kan det kun være en anden hardware eller softwarefejl. Hvis softwarefejl skal udelukkes kan følgende forsøges: Højreklik på 'Denne computer', 'Egenskaber', fanen 'Avanceret', fjern fluebenet i 'Genstart automatisk' under 'Systemfejl'.
En anden mulighed er at der i BIOS er en indstilling, normalt hedder den noget lignende 'On error', hvis denne står til noget der ligner 'Shut down', indikerer dette at det er en hardwarefejl der får maskinen til at lukke, og så er der kun en vej, retur til der hvor du købte den.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 20-01-05 09:26

Brassovitski
Du har da helt ret,men var selv ude for at min,der står i et PC bord blev for varm,og det er unægteligt nemmere at prøve enkle ting først,bla a dine indstillinger ,når den nu kun er 3 mdr gl.Det kan også være at
ST_KuTaIsO er en pilfinger.Prøv evt med "default indstll i BIOS

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 20-01-05 20:18

kan meget godt være et varmeproblem. kan sige så meget at jeg ikke har pillet ved min hardware.
Sker for det meste når jeg spiller spil, eller udføre andre krævende opgaver på computeren.

Prøver lige at pille siderne af og prøver evt. at finde et andet sted til den, da den med hensyn til at få varmen væk står ret dumt.

jeg vender tilbage med nogle svar på forsøgene

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 20-01-05 20:18

tak for alle de hurtige svar for resten, nice lavet =)

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 20-01-05 20:30

har downloadet everest home edition og kigget på nogle temperaturer, men jeg ved ikke så meget om det. Hvad siger i til de her temperaturer: (når jeg ikke laver noget krævende på den)

CPU: 46 celcius
Motherboard: 47 Celcius
SATA HD: 41 Celcius
IDE HD: 47 Celcius

Er det normalt eller ekstremt?

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 20-01-05 20:55

ST: Nej det ser da rigtigt fornuftig ud.. bare den ikke er over 60 grader så skulle det ikke være noget problem..

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 20-01-05 22:54

okay...jeg har endnu ikke checket temperatur mens jeg er i gang med et spil eller lignende

Godkendelse af svar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 22-01-05 04:14

Tak for svaret Brassovitski.

fik det løst ved at fjerne en side i kabinettet og stille copmuteren mere frit =) Tak for hjælpen

(Nu tør jeg godt at skrive stil igen )