/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Øjnbetændelse
Fra : AnniRKK
Vist : 1924 gange
50 point
Dato : 19-01-05 16:32

Hejsa..
Efter at have læst en af de nyhedsbreve herinde, der også er ang. øjnbetændelse bliver jeg ledt til at stille spørgsmålet her.

Efter at jeg gentagende gange har oplevet i dagpleje og børnehave, at børn bliver sendt afsted med øjnbetændelse, hvorefter at mine egne unger kommer hjem med øjnbetændelse en eller 2 dage senere.
Det undre mig meget, da min den ældste gik i dagpleje, fik vi af vide at børnene under INGEN omstændigheder måtte komme i daginstitution før end de havde været i behandling i mindst 5 dage. Gælder den regel ikke mere?
Eller ser forældre bare stort på det??

AnniRKK

PS:
Mine unger bliver ofte ramt af øjnbetændelse, i forbindelse med forkølelse. Jeg spurgte da lægen, hvad sammenhængen var. Om det havde noget at gøre med, dårlig håndhygiegne. Det sagde han at det havde det ikke. Det hang sammen med at snottet løb ud i tårekanalerne og gav betændelse der....

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-01-05 16:41

Jeg ved ikke hvad normen er, men jeg ved at i vores datters dagpleje må børnen kommeige, lige så snart behandling er påegyndt..

Og sådan er det genneret hvor vi bor..

Og vi har ikke oplevet, at hun er blevet eller har smittet...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 19-01-05 16:42

Reglerne kan du læse her
http://www.laegevagten.dk/sb.cfm?amt=20&sygdom=65

Der er flere former for øjenbetændelse og forskellige regler for hvornår barnet skal holdes hjemme fra dagpleje.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : AnniRKK

Dato : 19-01-05 16:54

Kan så se at den regl ik gælder mere..

Men tak for svaret..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-01-05 17:01

Hej Axelise.

Du har fået svar på dit spørgsmål, men får lige reglerne fra en børnehave i Århus med på falderebet.

I børnehaven, hvor jeg arbejder har vi følgende regler, direkte citeret fra vores velkomst pjece.

1. Hos forkølede børn kan man se en mildere øjenbetændelse i form af rødme, tåreflåd og lidt blakket pusdannelse i øjenkrogen (gule klatter), mest udtalt efter søvn. Dette skyldes tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder. Børnene må GERNE modtages i institutionen.

2. En anden mildere form for øjenbetændelse skyldes nogle virus, der kun er lidt smitsomme. Symptomerne ved denne form for øjenbetændelse er ikke ret udtalte. Antibiotika har ingen virkning. Disse børn må GERNE modtages i institution.

3. De sværere former for øjenbetændelse kan enten være forårsaget af visse virus eller af bakterier. I disse tilfælde driver øjet med pus, og der er rødme og hævelse, både i det hvide af øjnene og på det indvendige af øjenlågene. Almentilstanden kan være påvirket. Denne form for øjenbetændelse er meget smitsom, og børnene må IKKE møde i institution. Tilstanden kræver lægebehandling.

4.De sværere øjenbetændelser kræver lægebehandling. Det er meget vigtigt at overholde behandlingen, da lidelsen ellers kommer igen. Ved denne form for øjenbetændelse tager den behandlende læge stilling til, hvornår barnet MÅ modtages i institution.

Når det så er sagt, kan jeg oplyse, at det kan være umådeligt svært, at modargumentere en mor eller far, som hårdnakket påstår, at lille Peter er blevet tilset af en læge, som giver grønt lys for at øjenbetændelsen skyldes en harmløs virus.

Men jeg forstår udmærket din frustration. Personalet er ligeledes frustreret når man hver og hver anden dag, er nødsaget til at modtage børn, som man rent faktisk mistænker for at have en behandlingskrævende infektion.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 19-01-05 17:14

Hej creamygirl...

Vil lige sige at jeg hedder ikke Axelise.. Men AnniRKK..*GG* Men lad det nu være..

Jeg vil så lige høre er der ingen muligheder for personalet når de har deres mistanke?? Kan de ikke ringe hjem til forældrene og bede dem komme og hente barnet?? Eller skal man bare acceptere det som det er??

AnniRKK

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-01-05 17:42

Ups! sorry AnniRKK

Jo det kan man godt. Det som er frustrerende er, at når man står kl 6.00 om morgenen og modtager et barn, der formentlig lige har fået vasket sit ansigt, samt renset øjnene - så kan det virkelig være svært, at se om der er tale om en øjeninfektion, eller blot et forkølet barn, som beskrevet i punkt 1.

Dette barn kan jo snildt nå at smitte både 1,2 og 3 børn inden middag, hvor man oftest opdager, at her er der helt bestemt grund til at sende barnet hjem.

Næste dag kommer barnet igen - og moderen oplyser, at nu har barnet været hos lægen og han mener IKKE der er tale om andet end en harmløs virus.
Du kan godt se, at det er en svær een at knække. Moderen er i sin gode ret til (ifølge vores regler) at sende barnet afsted. Omvendt bliver andre forældre fortørnet (ganske som du selv) fordi de tror at deres barn dermed er udsat for smitte.

Jeg skal da gerne indrømme, at jeg mistænker en del børn for at have en regulær smitsom øjenbetændelse, men som alligevel modtages hos os, netop fordi reglerne er så flydende - og fordi de fleste læger oplyser forældrene, at de roligt kan sende børnene afsted - enten fordi det er en virus, eller fordi de er blevet sat i antibiotika behandling.

Skide irriterende er det jo, men har du selv forslag til, hvordan problemet kan løses, så hører jeg dem gerne. Husk blot på, at hvis vi forbyder alle former for afvigelser fra det normale ang. øjets udseende, så risikerer du selv at komme i en situation, hvor der bliver ringet efter dig, fordi dit barn har en lidt blakket pusdannelse i øjenkrogen, som du vurderer til blot at være tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder.

Nemt er det ikke

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 20-01-05 06:12

Reglen kan vel nemt laves således at de ikke må komme før end at de er helt fri for betændelse i øjnene.. Hvor det ikke løber, hvor der ikke sidder kager.. Uanset om det er en virus, eller smitsom.. Så kommer man jo ud over det..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-01-05 06:23

Ikke forstået?!

Mener du at så snart et barn har afvigelse i øjets udseende, så skal det formenes adgang til institutionen?! Hvis ja, så tror jeg ikke det er en løsning du skal regne med der bliver taget alvorligt, hverken i dagplejen eller børnehaven.

Nu vil jeg tage på arbejde. Måske vi idag får børn indleveret med klare blå øjne

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 20-01-05 06:48

Nej det var ikke forstået på den måde..

Det er forstået på den måde at er man klar over at ens barn har øjnbetændelse så skal man beholde barnet hjemme. Reglerne skal laves om til at de først må komme efter endt behandling. Da en behandling mod øjnbetændelse tager sin tid. Og er ikke bare over på 2 dage.