/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Videobåndbredde for en CRT skærm?
Fra : Inkognito65
Vist : 1139 gange
200 point
Dato : 19-01-05 10:10

Jeg vil udskifte min gamle Amitech 17" trinitron skærm, som jo i virkeligheden er en Sony CPD-203FT.
Jeg har været meget glad for det skape billede der er på en trinitron skærm, og vil gerne have noget tilsvarende. Derfor overvejer jeg at købe en 19" Samsung syncmaster 957MB, da jeg har hørt en masse godt om den. Den har blandt andet en lav dot pitch (0,20 dpi horizontal), og en pæn høj videobåndbredde (250 mhz). Og ikke mindst, er den til at få fat i for rimelige penge (1.765 kr. hos PRC-data).

Men hvad vil videobåndbredde egentlig sige? Er det måske en relativ ligegyldig dataværdi, der er mere vildledende end vejledende, i og med den skaber associationer til andre mhz parametre der bruges i kampen om kunder? Betyder det eksempelvis noget for billedets skarphed om videobåndbredden er 100 mhz eller 250 mhz?

Det er aldrig lykkedes mig at opklare hvad videobåndbredden er på min gamle skærm, og derfor ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gå efter når jeg ny skal have ny skærm. Håber der findes en venlig sjæl der kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 19-01-05 10:59

Hej Inkognito.

Om din skærm kører 100 Mhz. eller 250 Mhz. fortæller noget om hvor mange gange den opdaterer skærmbilledet. 100 Mhz. = 100 gange i sekundet, og 250 = 250 gange. Så jo højre frekvens jo bedre/roligere skærm har du.

Prøv at se en video hvor de har filmet en skærm - du kan se at billedet ruller, og det er denne rulning du ikke kan se fysisk, men som din underbevidsthed kan, og derfor kan dette resultere i en træthed, fordi din hjerne arbejder mere end hvis skærmbilledet ikke bevægede sig.

Men udover hvor hurtigt den opdaterer et Dot størrelsen også af betydening for jo lavere DOT jo skarpere billede.

Trinitron billedrør er med elipse formede huller, mens at alm. skærme har "runde" huller, så derfor er en Trinitron bedre, da der er større areal af skærmen som er med huller end på skærme med runde huller.

For at give bedre billede er mange begyndt at lave Black-Matrix overlay som i virkeligheden dæmper lys gennemstrømningen, men samtidig afskaffer at ting spejler sig i skærmen og laver reflekser. Så den bedste er selvfølgelig en Black Matrix Trinitron skærm - men hvem der producerer så'n en og hvad den koster aner jeg ikke, men jeg ville gætte på Sony.

God søgning

Lars

Håber dette gav dig lidt mere at spørge om i forretningen

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 19-01-05 11:36

Hej Lars

Tak for dit indlæg.
Jeg troede egentlig at opdateringsfrekvensen (eks: 85hz v/ 1024x768) havde noget at gøre med hvor meget billedet ruller og hvor tit det bliver opdateret. Jeg ved ihvert fald at det kan give trætte øjne, hvis opdateringshastigheden er under 75 hz. Men jeg kan så forstå på dig, at det faktisk er videobåndbredden der har indflydelse herpå.
Håber ikke jeg helt misforstået dig?

Hilsen Frank

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 19-01-05 11:36

Ja det er selvfølgelig godt den har stor videobåndbredde, og lille dpi, men der er jo også en del andre faktorer der betyder noget. Men summa sumarum, det er en god skærm du har kig på.
http://www.it-svar.dk/doctor/thread.aspx?id=135715
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 19-01-05 11:57

Ja den fysiske båndbredde på skærmen spiller ind, men også dit grafikkorts båndbredde har kraftig indflydelse.

Det kan godt være at skærmen kan køre 250 Mhz, men hvis dit videokort kun understøtter 100 Hz, så får du aldrig skærmen/videokortet til at køre hurtigere end det. Det er derfor at DVI er kommet, for på en DVI udtage justeres hastigheden ikke analogt mere, men klarer højere opdatering end hvis skærmen tilsluttes analogt.

Derfor kig også lige lidt på hvad dit videokort kan klare. Det kan ses i Kontrol Panel - skærm - indstillinger - avanceret - og check lige at der under SKÆRM ikke er sat fluben i skjul tilstande som ikke kan vises på denne skræm - inden du går til KORT fanen. Såp bør den vise dig de fysiske tilstande som kortet er i stand til at køre - f.eks. 1600 x 1280 i 85 Hz = 120 Hz. ved 1280x 1024.

Lars

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 19-01-05 12:03

Hej Palle

Ok, nu er jeg med. Det link du gav, forklarede sagen.
Sammenhængen er således, at jo højere videobåndbredde desto højere skærmopløsning kan man anvende ved en bestemt opdateringshastighed.Det giver mening for mig, og jeg giver derfor dig point for svaret.

Tak for hjælpen Palle.

MVH
Frank

Godkendelse af svar
Fra : Inkognito65

Dato : 19-01-05 12:04

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 19-01-05 12:20

Hej igen Lars

Ja, nu fik jeg jo opklaret hvad videobåndbredden er, og derfor gik ponits til Palle, for det var det jeg søgte. Men jeg siger dig tak for dine indlæg.
På baggrund af dit tip, har jeg iøvrigt kontrolleret hvad mit grafikkort egentlig kan klare. Jeg har et radeon 9800 pro, og ifølge oplysningerne via kontrolpanel vil det i en opløsning som eksempelvis 1280x960 (32 bit farver) kunne køre op til en opdateringshastighed på 200 hz. Det giver den nye skærm nok ikke mulighed for, men grafikkortet bliver næppe en flaskehals.

MVH
Frank

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-01-05 16:49

Selv tak.
Ja det er et skrapt grafikkort, men selvfølgelig giver det ingen mening at køre det til ydergrænsen, og alt over 100hz kan nok ikke ses.
VH Palle Hansen