/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Køb af Motorbåd
Fra : Peter.S.
Vist : 473 gange
20 point
Dato : 17-01-05 17:38

Hej.

Jeg har kigget på en ældre motorbåd (kender ikke årgangen) med 4 cyl volvo B20 110 hk. Volvo z-drev.
Jeg er meget interesseret i båden, men er lidt i tvivl omkring motoren.
Hvilke ting er det vigtigt at undersøge, når man skal købe sådan en gammel sag?

mvh Peter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-05 17:44

Motoren, er sådan set bare en gammel motor magen til den der ligger i f.eks. en Volvo Amazon, og selvfølgelig lidt anderledes ombygget i kølesystem og udstødning, og så drevet.
De er ikke til at slide op.
Skru olieproppen af, og se at der ikke er hvid/grønligt slam i proppen ( tyder på defekt toppakning), og ellers hør den i gang.

Og ellers kig efter om der ser pænt rent ud i motorrum, at den ikke lækker olie.

mvh dova

Kommentar
Fra : Peter.S.

Dato : 17-01-05 20:18

Hej Dova!

Tak for dit svar.

mvh

Peter

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 17-01-05 20:18

Z-drevet skal også chekkes for vand i gearolien (oliepind med gevind)
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 17-01-05 20:49

Hvis båden er på land, så få den i vandet for afprøvning af motor,Z-drev, køleslanger
og om motoren vil trække uden røgslør og bankelyde.
Det samme med gear (dog uden røgslør) Men ved frem og bak.
Ved tomgang i "frigear" må der ikke komme rasle/bankelyde fra kobling/dæmperplade
/steen b.

Kommentar
Fra : Peter.S.

Dato : 17-01-05 20:59

hej Steen!

tak for dit svar.

mvh

Peter

Kommentar
Fra : Peter.S.

Dato : 18-01-05 19:47

Jeg har fået oplyst at motorens "Lysmaskine" er defekt. Er dette en kompliseret reperation?

Mvh

Peter

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 19-01-05 10:30

Hvis der skal en ny (orig) på koster den ca.2500 kr.
/steen b.

Kommentar
Fra : Peter.S.

Dato : 19-01-05 11:34

Hej Steen.

Endnu engang tak for dit svar.

mvh

Peter