/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printer deling via web
Fra : dk
Vist : 527 gange
500 point
Dato : 17-01-05 13:06

Hvordan er det nu lige man gør det på

Window Me
opkoblingen er via Cybercity ADSL (begge stedeer)
ingen www adresse men har fast ip

Altså så hjemme-printeren kan tilsluttes på arbejdspladsen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-05 14:15

en printsever

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 17-01-05 14:41

Hej Dk

På hjemme PC installerer du printeren f.eks. HP2120. Derefter højreklikker du på ikonet for HP2120, og vælger DELING, og så giver du den et navn - f.eks. hjemHP2120.

På arbejdet siger du på din PC'er - tilslut printer og her vælger du netværksprinter. Derefter leder du efter navnet på din hjemme PC - f.eks. Torbens, og når du har fundet det, så klikker du på ikonet for din PC'er, og så vil du se at nu optræder der en printer på denne PC'er.

Du klikker på printeren, og vælger TILSLUT, og derefter kan du fra din arbejds PC printe ud derhjemme.

KRAV!!!!! - din PC'er derhjemme skal være medlem af samme arbejdsgruppe som den på arbejdet. Med ME kan du ikke hedde: WORKGROUP derhjemme og FIRMAXYZ på arbejdet. Du er derfor måske nødsaget til at højreklikke på DENNE COMPUTER og her vælge EGENSKABER og under COMPUTERNAVN se hvilken arbejdsgruppe du arbejder med og hvad din PC hedder som navn for anden undtagelse!!!!!! du må ikke have 2 PC'ere med det samme navn på den samme arbejdsgruppe.

Ret evt. arbejdsgruppen til og navnet, og du er kørende

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-01-05 09:18

hmm
hjemme-computeren er jo ikke på domænet (arbejde) så den løsning kan jeg ikke lige greje
Hvilke port(e) skal åbnes i Routeren ??

Kommentar
Fra : Abbas

Dato : 27-01-05 01:03

Hej

"Dk" har ret. Det er ikke så nemt, som du(larsfrohn) siger. Udover man åbner en port i routeren, skal man også tilføje IP adressen på Routeren hjemme og arbejde kan se hinanden før der skal ordnes de andre ting.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 09:24

OK DK

Du har en opgave

Du skal så i stedet lave en VPN forbindelse mellem de 2 IP adresser, og igennem denne VPN forbindelse benytte at du skal printe. Det kræver VPN software på maskinen i firmaet og på den derhjemme. Igen samme krav til Workgroup

Ulempe: - du kan ikke være på Internettet samtidigt med at du kører software VPN - fordi visse VPN software publiserer sin kode og du er dermed åben overfor hacking. Der findes ca. 300 forskellige producenter som laver dette her.

I en alm. router kan du ikke sætte op at den skal tillade IP adresser etc. - skift den ud med en Firewall - HVIS du har ADSL over LAN til begge adresser. I firewall'en tillader du at IP adresse XXX.XXX kan se IP adresse YYY.YYY og vice versa. Så er du kørende hvis begge er på samme workgroup. og printeren er delt.

tredie mulighed er PC anyware, som kan route print etc.. Maskinen derhejmme er server og du er "klient" på arbejdet. Derefter ringer du PC'eren op derhjemme PC anyware løfter låget, og du ser nu skærmen som om du sad foran computeren. Derefter kan du overføre et printjob til din PC derhjemme, og få det ud på printeren.

Ulempe: alle kan ringe dig op og du er kun beskyttet af PC Anywares egen kodning, og det kræver 2 mand under opsætning 1) som er derhjemme og accepterer indgående opkald første gang, og 2) skal være i den modsatte ende for at sige ja hvis du kører XP SP2 til Windows firewall'en at du vil tillade forbindelsen/softwaren i at adresse internettet.

God fornøjelse med valget

lars

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-01-05 17:38

jada vil du hjælpe med denne opgave ??
nu har jeg forsøgt lidt af hvert uden held

der er oprettet VPN forbindelse mellem A & B
der bliver brugt et andet program end pcanyware til VPN det hedder Radmin
www.radmin.com
så der er forbindelse imellem, det er bare printeren der skal kunnes laves forbindelse til.

kan sagtens lave forbindelse mellem domain-server(PDC Win2003 server)
og evt. gennem web/mail-server (Unix)
Altså
der arbejdes hjemmefra på arbejdpladsens computer uden problemer.
det der ønskes er der f.eks bliver skrevet i word ja så skulle hjemme-printeren kunne vælges
(er tilsluttet LPT1 porten) uden brug af "print Screen"

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 500 point
Dato : 28-01-05 08:54

Hej DK

Jeg var lige ude det meste af igår, og ser først dit spg. her.

Nu er det svært at være 100% præcis, når jeg ikke har set den komplette opsætning, men umiddelbart vil jeg mene at du skal gøre følgende:

1) del din printer på LPT1 som "NAVN"
2) På din PDC server installer printer - søg efter printere på nettet - find din hjemme PC
3) opret denne printer på PDC med navnet for medarbejderen derhjemme (eks. HP 2000 hos Jørgen)
4) I Log-in script. lave en printer på hans PC som heder LPT3: HP2000 hos Jørgen)
5) han bør nu printe ud derhjeme.

Det er lidt tricky at han først skal route printet til PDC, for derefter at route printet tilbage til sig selv, men hvis PDC skal styre det er det eneste vej ud af det, netop fordi jeg ikke kender jeres opsætning generelt.

Der er 3 andre metoder at gøre det på, så dem tager vi hvis du ikke får det til at virke her. - alternativt ring på 22 55 73 45 så kan vi via telf. tale om om opsætningen eller mail på larsf@post.tele.dk

Lars

Godkendelse af svar
Fra : dk

Dato : 03-02-05 09:45

Tak for svaret larsfrohn.

Det er lidt mere omstændig end som så. så vi har droppet det indtil videre.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 03-02-05 10:00

Hej DK

Hvis du vil have det fulde udbytte ud af jeres PDC 2003 server, skal du skrotte ME, og enten vælge 2000 eller XP proff. - I K K E Home

En 2000 bør kunne opgradere maskine derhjemme og køre fornuftigt hvis den har 256MB RAM, og så bør du være fri for at installere så meget igen - noget der tager utrolig tid.

XP er lidt mere krævende - den skal have min 256 MB, men vil gerne have 512, så det kan være at det ikke kan betale sig, fordi HW indkøbt til en ME maskine er nok ca. 3 år gammel, og så er alt HW anderledes og kan ikke umiddelbart flyttes over i en ny maskine - undtagelsen er DVD/CD eller Harddiske/diskette.

Lars

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-02-05 10:20

Hej Lars
jeg er pt. lige ved st opgradere den omtalte "Me" til Xp Pro og 512 mb ram mod de 128 der sad i.
samtlige firma pc'er kører med XP Pro !!
jeg er vel vidende om Xp Home's begrændsede funtioner.