/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Scrambled eggs ?
Fra : Mallie
Vist : 6132 gange
100 point
Dato : 17-01-05 10:33

Vi skal have familien til brunch på søndag, så mit spørgsmål er :

Hvordan laver man scrambled eggs ?

Har I super ideer til andre ting jeg bør servere, er de selvfø'li velkomne.

Jeg regner med brød, pålæg, pandekager, æg og bacon, nutella, ost syltetøj, etc. Brunsvigerkagemand (fødselsdagsbarnets favorit) og naturligvis juice, kaffe og te og en gammel dansk

/Mallie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-01-05 10:47

Lidt ligesom omelet! Du pisker bare æggehvide og blomme let sammen og smider det på på en pande med lidt smeltet smør! så vender du bare æggemassen en gang i mellem!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-01-05 10:49

Så mangler du bare lidt toasted brød, lidt pølser og varme kippers!

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 17-01-05 10:51

Ingen mælk eller noget ?

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 110 point
Dato : 17-01-05 10:53

Hej Mallie.

Du skal regne med ca 1½-2 æg per person afhængig af størrelse osv.

slå dem ud i en skål og pisk dem let sammen.
Ønsker du en lidt lettere og luftigere æggemasse blandes 2 spsk. vand i pr. æg
En mere cremet konsistens opnåes med lidt fløde,
Mælk derimod bliver afhængig af fedtindhold - en kombination af de to ovenstående.

Jeg selv bruger oftest vand, da der er rigeligt med fedt i bacon osv.
Vand og æg tilsættes lidt salt og peber hvorefter det piskes. Det hældes ud på en god varm pande eller gryde, (nonstick belægning er nemmere da æggemassen lettere slipper)

Nu sørger du så bare for, at æggemassen ikke brænder på. Tag en spatel og bliv ved med at røre indtil massen krøller sig sammen (stivner)..Voila - du har nu en dejlig scrambled eggs.

et par stegte røde tomat skiver ser rigtig godt ud som pynt. Nogle bruger ristede champignons, som heller ikke er dårligt, men ser alt andet lige knap så farverigt ud.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-01-05 10:58

Det er op til dig som creamygirl skriver!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-01-05 11:01

Jeg laver Brunch hver søndag morgen.

Jeg beregner 2 æg pr. person, pisker dem bare let sammen med salt og peber og krydderurter. Specielt purløg er en favorit.
Smelter en go klat smør på panden og hælder massen i. Skub massen fra kanten en mod midten til den stivner. DEN SKAL STADIG VÆRE BLØD. Serves straks.

Skal det være helt specielt lækkert, svitser jeg en håndfuld gode svampe, der er skåret i mindre stykker i en god olivenolie og blander persille i.
Svampene hældes i æggemassen inden den steges.
Uhm

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 17-01-05 12:48

Tak for svaret creamygirl.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-05 14:47

Min nemme lækre frokostscramble laver jeg sådan her:
1 æg i et jævningsbæger med låg. 1 skvat fløde. lidt peber.
Heri kommer jeg som regel en rest røget skinke eller andet salt kød skåret i små tern, -eller røget fisk.

Tingene rystes godt sammen og hældes ud i en lille skål. Sættes i mikroovnen, -først 1 min efterfulgt af piskning med gaffel. -Så ½ min, -og igen piskning med gaffel. Så igen ½ min i mikroen og piskning med gaffel.
Nu er ægget ved at være klar, -alt efter hvor stort det er og hvor kraftig mikroovnen er.
Man må holde øje med ægget inde i ovnen, men så tager det kun 2-3 minutter at lave, -og det brænder ikke på. Og rengøringen er minimal.
Jeg drysser friskskåret purløg over og pynter med et par skiver tomat. -Nok til 2 stykker mad.