/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
pære
Fra : tronddk
Vist : 1459 gange
64 point
Dato : 15-01-05 19:39

er den Elektrisk pære opfundet af Hiram Maxim eller thomas edison da de skriver på tøjhus "Elektrisk pære opfundet af Hiram Maxim" på http://thm.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=51&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=1310976&query=Hiram+Maxim&hiword=Maxim+MAXIMS+Hiram+HIRAMS+ men min lære sige det er thomas edison

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 15-01-05 19:59

Pæren skal være i orden

Det var uden tvivl Tomas Edison, der opfandt glødepæren - det vi i dag kalder en el-pære.
Det gjorde han i 1879

Dette link er ikke noget bevis, men blot én af de mange steder på nettet, hvor det sandsynliggøres at det er rigtigt:
http://alliance.netgreb.dk/527.0.html

Kommentar
Fra : Weird

Dato : 15-01-05 19:59

Det er i al fald Edison som er verdenskendt for at have opfundet pæren...

Men så igen, verden mener jo også tror også jo også at det var Columbus der fandt amerika, på trods af at det var vikingerne...

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 15-01-05 20:05

Det er vist rigtigt, at der er andre end Thomas Edison, der har haft nogle bud - og man er vel ikke enige om hvem der burde have æren. Men det er Thomas Edison, der har fået æren....
Se f.eks. http://www.websters-online-dictionary.org/definition/english/li/light+bulb.html

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 15-01-05 20:13

ja men der står på http://thm.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=51&EXTRA_ARG=&CFGNAME =MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=1310976&query=Hiram+Maxim&hiword=Maxim+M AXIMS+Hiram+HIRAMS+ at " Se skuespilleren Søren Poppel som den karismatiske opfinder Hiram Maxim; manden der opfandt en elektrisk pære før Edison" og i år "1878 Første patent på forbedring af elektrisk pære"

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 64 point
Dato : 15-01-05 21:08

I Den Store Danske Encyklopædi står der:
glødelampe, elektrisk lyskilde, hvor lyset kommer fra en glødende tynd tråd, der opvarmes, ved at der går en elektrisk strøm gennem den. De første forsøg med glødelamper blev udført i midten af 1800-t. af den tyske urmager Heinrich Goebel (1818-93), som fik en forkullet bambustråd, hvorigennem der blev sendt en strøm, til at gløde i en lufttom glaskolbe. Andre arbejdede i de følgende år med udviklingen af glødelamper, og briten Joseph Wilson Swan (1828-1914) var den første, der kom frem til en teknisk brugbar lampe, som blev fremstillet fabriksmæssigt. Uden kendskab til Goebel og Swan eksperimenterede Thomas Alva Edison med glødelamper, og hans første brugbare lampe blev præsenteret i 1879 og vist i Europa på Paris-udstillingen i 1881, hvor den vakte enorm opsigt.

Så.... Det ser ikke ud til at Thomas Edison var den første, men måske den bedste???

Mvh Else

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 15-01-05 21:26

tronddk: Det er i hvert fald rigtigt at Hiram Maxim fik patent på en forbedret elektrisk pære. Men det er jo ikke opfindelsen i sig selv.
Og det er et eller andet sted naturligt nok, at det har været "oppe i tiden" at studere mulighederne for et eller andet, der kunne blive til en glødelampe for alle dem, der studerede den slags.

I vor tid er det jo også vanskeligt at give et svar på hvem der opfandt f.eks. internettet. Det er jo lidt afhængigt af, hvad det er man forstår ved begrebet "internet".
Er det bare det, at computere kan kommunikere med hinanden, eller er det det, at man med hyperreferencer kan linke til andre dokumenter på en anden computer via et netværk osv.
Internettet eksisterede jo f.eks. før hjemmesiderne gjorde (som er den del af interettet man kalder World Wide Web)

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 15-01-05 22:49

Tak for svaret ElseR.