/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
ww og gravid
Fra : llo
Vist : 590 gange
200 point
Dato : 15-01-05 18:22

Hejsa!

Jeg følger ww' program og prøver at blive gravid. Jeg er glad for programmet og vil derfor gerne følge det, når jeg bliver gravid.
Men, men, men, hvor mange points må man der spise? jeg har læst mig til, at en gravid har behov for ca. 300 kcal mere efter 1. trimester, og samlet 500 kcal mere efter 2. trimester. Kan jeg bare regne det ud til lidt flere points??

Jeg ved det hos ww ikke er tilladt at være medlem under en graviditet, men det er kun fordi det er et amerikansk koncept. Det er jo ikke ligefrem en usundt kost ej heller underernæring ww er bygget på, derfor må det da kunne lade sig gøre under en graviditet også - selvfølgelig uden at skade fosteret eller sig selv.

Har nogle af jer prøvet dette???

Mvh
Lone

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-01-05 18:44

Hvor gammel er du?
Hvor høj?
Hvor meget vejer du?

En graviditet er hårdt arbejde. Du har brug for god kondition inden du bliver gravid. Og når først du er blevet gravid, så må du tilsidesætte dine egne behov og først og fremmest tænke på din babys behov. Det er altså vigtigt!

Når først du har født, så vil amningen hjælpe dig til at tabe dig.

Kommentar
Fra : llo

Dato : 15-01-05 22:15

Hej Birgitta!

Jeg er 25 år, 178 cm høj og vejer 108 kilo - altså vil det kun være godt for mig at smide nogle kilo.

Jeg ved barnet kommet i første række, men derfor skal man jo ikke æde løs af alt.......ww lægger jo også op til man skal bruge sin sunde fornuft.

Men hvor mange kalorier skal man have under en graviditet?? For så kan det jo bare omregnes til points, så kan jeg vel sagtens følge ww og passe på min krop. Jeg forventer ikke et stort vægttab under graviditeten, men ihvert fald bare sørge for ikke at tage for meget på.

Lone

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-05 23:26

Man bør overhovedet ikke overveje at være på kur under en graviditet.
Der er det vigtigt af hensyn til barnets udvikling, at moderen får rigelig og hensigtsmæssig kost.
Og det har ikke noget at gøre med, at det er et amerikansk koncept, men at man vægter hensynet til det barn man har tænkt at bringe til verden, højere end et par kilo for meget.
Og WW er jo en kur, der er bygget op med det formål at folk skal tabe sig, og det kan ikke umiddelbart forenes med at der også bliver nok næring til et barn.

dova

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 16-01-05 13:00

Hej, Lone. Du har et BMI på 34. Det er du sikkert godt klar over.
Men du er kun 25 år, så jeg synes, du skal snakke med din læge om dine muligheder for at tabe dig og især for dine muligheder for at være på kur under din graviditet.

Jeg vil tro, at I sammen kan finde en kostplan, som kan tilgodese både dine og din babys behov.
Men er du klar over, at det kan være svært at blive gravid når man er overvægtig? Måske vil det vise sig, at du bliver nødt til at tage tingene i den rigtige rækkefølge: Vægttab først og barn bagefter. Du har altså masser af tid, når du ikke er ældre.

Og det er meget, meget vigtigt, at du dyrker sport og træner din krop op til den skrappe fysiske præstation som et svangerskab og en fødsel også er.
Så længe du endnu ikke er gravid, så kan du jo roligt knokle på med WW og vægttab og (endelig) masser af motion.

Og uanset om du er gravid eller ej, så er det kun sundt helt at undgå sukker og alkohol, som begge er væsentlige kilder til tomme kalorier.

Når du skriver, at en gravid har brug for 300kcal ekstra i 2. trimester og 500 ekstra i 3 trimester, -glemmer du så ikke at regne med, at din krop vil være mere belastet end gennemsnittet på grund af din overvægt? -Og netop derfor kan du skade dit barn -eller dig selv med sådan nogle generelle regler. Det er fint med en kostplan, men snak med din læge.

Kommentar
Fra : llo

Dato : 20-01-05 12:47

Tak for dit svar, Birgitta .)

Mvh
Lone

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 20-01-05 12:51

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-01-05 14:29

Hej, Lone. Tak for accepten af mit svar... selv om det ikke lige var det, du ønskede at høre.
Jeg håber for dig, at du finder ud af noget med vægttab først og så forhåbentlig snart en lille baby også. --Det ER svært at vente på, når man først har indstillet sig på det.

Mange kærlige tanker fra Birgitta.