/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Papegøje
Fra : J123
Vist : 3118 gange
24 point
Dato : 15-01-05 16:15

Vi går med tankerne om at anskaffe en papegøje. Hvilken type skal vi vælge ???? Vi er modne mennesker med 3 teenagebørn. Vi elsker dyr og har en lille hund på 7 år. Vi tænker på en mellemstor papegøje, der frit (Udenfor bur) kan sidde på en pind og ellers deltage i familiens liv. Er nogle racer nemmere at gøre tamme fremfor andre racer ? Hvor gammel skal en papegøje være når man anskaffer en sådan. Vi vil også gerne høre om nogle af jer kender nogle titler på bøger om pleje af en Papegøje....

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 34 point
Dato : 15-01-05 16:32

Du/I skal uden tvivl vælge en håndopmadet Grå Jaco. Den er, med den start på livet, nem at få tam og den kan lære tale hurtigt. Men søg lidt på nettet omkring denne fugle race.

Her lige lidt links:
http://www.metzger.nu/
http://www.greyparrot.dk/2/
http://www.fuglehobby.dk/graajaco.htm

mvh
Taliskoko - der har en Blåpandet Amazone.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-05 16:32

Amazonpapegøje eller grå Jaco

De er begge nemme at gøre tamme, men de hører så til de lidt større racer.
Med hensyn til alder, jo yngre den er, jo nemmere er den at gøre tam. Papegøjer håndopmades for det meste, netop for at de så tidligt som muligt skal vænne sig til at omgås mennesker.
Alle papegøjer kan sådan set gøres tamme, det er kun et spørgsmål om at tage sig tid til det, men der er forskel på hvor meget de kan lære m.h.t. at snakke og den slags.
Der findes bunker af bøger om papegøjer, du skal bare søge på nettet.
Der er også mange sider på nettet om forskellige racer og pasning og pleje af dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-01-05 16:36

Jeg vil dog sige, at vi med vores Amazone har ham i et stort bur om natten og når vi ikke er hjemme.
Ellers går/flyver han rundt i hele vores lejlighed og deltager i alt.!! Bemærk også at vi har 6 store amerikanske skovkatte.

En ting I også skal have i mente er at fuglen som regel, knytter sig til en person. Vi er dog så heldige at vores fugl kan lide os begge herhjemme. Så der er ingen regler uden undtagelser.!!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-01-05 17:35

Hvad med en beo-stær, den er da snkkesalig, måske endda for meget?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-01-05 17:38
Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-01-05 17:41

Udover papegøje, så er det vel også værd at overveje en Nymfeparakit. De er flotte, meget selskabelige og kan lære at fløjte små melodistumper, lidt snak kan de også lære, men ikke så godt som Grå Jaco. Nymfeparakit findes i flere farvenyancer. Den hvide er flot. Nymfeparakitter bliver meget tamme. Prisen er også væsentlig lavere end papegøjer.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-01-05 17:44

Det er smukke fugle.
Jeg siger aldrig mere beo-stær

Godkendelse af svar
Fra : J123

Dato : 15-01-05 19:10

Tak for svaret taliskoko.
Tak for dine ord og links. Det var vi glade for...

Kommentar
Fra : J123

Dato : 15-01-05 19:14

I skal allesammen ha tusind tak for jeres hurtige svar. Det er surt vi ikke kan dele pointene ligeligt ud til jer alle. Vi har virkelig fået noget at gå efter. Endnu engang tak. Hvad en Beo-stær angår, har jeg rigeligt i min kone ..... Hun har et næb som en sådan

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-01-05 20:03

Du skal vide at en papegøye sviner og larmer. Den krever opmærksomhed hele tiden.Den piller alt i stykker,det elsker de, også møblene. Kan i tåle det så har du en ven for livet. Hvis dere bare skal have den i et bur, så er det synd for den, den kan begynne at pille fjedere af sig og det er ikke sjovt.
alimak

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-01-05 20:25

Alimak, du taler vist om noget du ikke ved noget om. Du kan IKKE skære alle fugle over en kam. Hvad den ene gør, gør den anden nødvendigvis ikke. Det er et dyr og ikke en maskine.

Og vores fugl har endnu ikke spist noget andet end mad og splittet nogen aviser, og vi har da haft ham i 7 år.

Men du har ret i, at fugle skal have opmærksomhed. MEGET endda.!!!!

Kommentar
Fra : mimaq

Dato : 01-02-06 17:14

Ja. papegøjer er ikke ens... vi købte en 3 mdr gammel håndopmadet Grå rødhalet Jaco... Han var helt tam og skulle naturligvis opdrages Han er ikke kønstestet, men vi tror nu det er en han så vi kalder ham Ozzy Men det jeg ville ind på er at man "vælger" selv hvordan ens papegøje skal være eller har medindflydelse på det. Vores Jaco bed også i alt og prøver da stadig, men vi har lært ham komandoen NEJ, og han ved at siger vi NEJ bestemt... så er han igang med noget som han ikke skal og derefter stopper han det han er igang med.

Vi har lært ham komandoen OP og NED, som vi bruger når han skal op og ned af hånden... de komandoer var de første vi lærte ham og det var han hurtig til at lære... Han er nu begyndt at sige ord som Ozzy og Hallo og prøver virkelig sin stemme af og prøver at sige mange ting, han fløjter som man gør efter pigerne og fløjter melodien fra Jysk sengetøjslager m.f.

Han er en utrolig kærlig fugl og vil helst være ude og på vores skulder så meget som muligt, og sidder helst med i sofaen om aftenen.... Vores problem er nu at han er SÅ kærlig at han kræver meget af vores opmærksomhed... og er blevet "forelsket" i konen i huset, hvilket er blevet for meget for familien.... Da det kun er hende der dur.. er hun ikke hjemme går det fint... men når hun kommer hjem.... så skal han bare ud til hende... Vi er ikke interesseret i at købe endnu en Jaco, og har derfor valgt at finde et nyt hjem til ham.... Han er vant til børn og mennesker omkring ham, men knytter sig hurtigt til en fast... hvilket jeg har hørt er normalt for en Jaco... Ellers er det bare en kanon og rigtig sjov papegøje.... Så har man tiden til den er det klart en papegøje vi kan anbefale Men det kræver tid og det med at de sviner.... Nu har vi gjort det at vi har lagt en avis bag vores sofa, og vi ved at når han kommer ud skal han klatte efter den første flyvetur.... Så han har lært at sætte sig på ryglænet af sofaen og der "klatter" han ned på avisen.... han er 7 mdr nu og har stadig meget at lære... og kan lære mange ting endnu.. Omkring fjerstøv som de har meget af, så skifter vi aviser hos han 2 gange om dagen... om morgenen og om aftenen.. Og når vi fodre ham om morgenen, støvsuger vi lige omkring buret... og så bliver han badet et par gange om ugen under bruseren... Så det begrænser altså en del af støvet....

Vi har ingen problemer med at holde stuen ren for fjerstøv på den måde... Men ja, der er da fjerstøv og den sviner da, men tager man det hver dag.. så er det altså ikke et problem syntes jeg... og tænker man på hvad men får tilbage af rigtige gode oplevelser, så er det det hele hver

Det var bare min oplevelse af det at have en Jaco i huset

Venligst Linda

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-02-06 19:44

En papegøje et sjovt, men tidskrævende dyr. Mere end man lige skulle tro.