/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Malingen revner!
Fra : venus1977
Vist : 1143 gange
20 point
Dato : 15-01-05 15:53

Vi har netop malet vores mur i stuen hvid, som før var rå, rød mursten. Det første vi gjorde, var at rense den med grundrens, dernæst gav vi den et lag forankringsgrunder og til sidst to lag hvid alcrylplastmaling. Nu er der så sket det, at der i mange af fugerne, er kommet små sprækker, som ikke kan ses på afstand, men de er trælse at se på når man kommer tæt på. Malingen sprækker simpelthen der hvor fugerne støder op til selve stenen. På selve stenfladen er der ingenting. Hvad kan dette mon skyldes? er det mon for mange lag der har samlet sig? og kan det evt. rettes så det bliver pænt? vi har brugt de materialer vi fik besked på hos farvehandleren.

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 30 point
Dato : 15-01-05 16:07

Hvis i er kommet til at komme et for tygt lag i fugerne kan dette være grunden, og måske har det ikke fået lov til at tørre godt nok mellem hver gang ??
Hvis dette er grunden,, og det nu skal rettes,, så ville mit bud nok være at...
Lad det som er nu,,tørre rigti godt, så det færdigrevner. Derefter, tag noget Polifyla og bland den så tynd, at man kan male den på.
Og mal så alle fugerne, eller ihvertfald dem der trænger.
Hvis der kommer Polifylla på selve væggen, så fjern det med en klud, inden det tørre.
Når det så er tørt, så mal de fuger der trænger igen.

Prøv evt i et lille hjørne først, det er nemlig ikke sikkert at man behøver at male hele væggen igen, men kan nøjes med fugerne.
der vil nok ikke blive nogle farve forskel at se, og selt ikke når fugerne laver skygger.

HV Trine
Ps, der er 1000 måder at være "maler" på.
Alle mener at netop deres måde er den rigtige, derfor handler det simpelthen bare om at prøve sig frem.
Hvad de siger i den ene maler forretning, siger de ikke i den anden osv.
Tit handler det for dem også bare om at sælge.
Og tit har ekspitienten aldri haft en pensel i hånden...eller næsten aldri da.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-05 16:12

Det lyder som om problemet er, at der i forvejen er små sprækker mellem fuge og mursten.
Og hvis der er det, vil der helt naturligt også komme samme sprækker i malingen, da maling i sig selv ikke kan tætne selv små sprækker.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : venus1977

Dato : 15-01-05 16:15

Tak for svaret Trinethk.