/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
oprette artikeldatabase
Fra : huj
Vist : 655 gange
20 point
Dato : 22-06-01 13:47

Som underviser samler jeg de studerendes opgaver og vil gerne stille dem til rådighed for andre og nye studerende. Da området er enormt bredt er det nødvendigt med en meget fleksibel søgemulighed. Jeg er grøn på området - har du en ide eller erfaring på området du vil dele?
Mvh
HUJ

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 22-06-01 13:55

Hej Huj,

Skal det være over nettet opgaverne skal være tilgængelige?

Gandalf

Kommentar
Fra : huj

Dato : 22-06-01 13:59

Opgaverne vil i første omgang ligge på den lokale server, men i takt med at vi får tilladelse til at publicere skal de ligge på nettet -

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-01 13:47

"huj" <huj.news@kandu.dk> wrote in message
news:weGY6.1127$MT.129818@news000.worldonline.dk...
> Som underviser samler jeg de studerendes opgaver og vil gerne stille dem
> til rådighed for andre og nye studerende. Da området er enormt bredt er
> det nødvendigt med en meget fleksibel søgemulighed. Jeg er grøn på
> området - har du en ide eller erfaring på området du vil dele?
> Mvh
> HUJ

Hej HUJ

Det er meget få oplysninger du kommer med, så det er lidt svært at hjælpe.
Men du kan jo laven noget med en stikordsliste/keyword for hver opgave som
der så kan søges på. Desuden er det vel også rart at kunne søge på eleven,
årgang, studieretning osv. Det hele kan lade sig gører. Hvordan har du tænkt
dig at selve opgaven skal gemmes? Direkte i databasen eller blodt en sti til
filen, jeg går ud fra at du har elektroniske udgaver af opgaverne.

Håber du kan bruge mit svar til noget.

med venlig hilsen

Bo Overgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-01 22:08

"huj" <huj.news@kandu.dk> skrev:

> Som underviser samler jeg de studerendes opgaver og vil gerne
> stille dem til rådighed for andre og nye studerende. Da området
> er enormt bredt er det nødvendigt med en meget fleksibel
> søgemulighed.
[klip]

Meget fleksibel - er det søgning på ethvert ord i alle rapporter,
eller mulighed for at kombinere mange oplysninger (emne, forfatter,
år, tekst etc.)?

Hvis der er behov for at søge på alle ord - og opgaverne ikke er
vanvittig lange, vil jeg anbefale at kigge på programmet AskSam.
Her kan man meget nemt lægge f.eks. en bunke opgaver ind - og det
er umiddelbart muligt at søge på alle ord. Man slipper dermed for
at finde og indtaste stikord[1]. Det er til gengæld ikke godt hvis
du har behov for at lave relationer - f.eks. samle oplysninger om
forfattere i en tabel for sig.

Opgaverne kan lægges ind uden at konvertere noget som helst - men
det er ofte en fordel at indføre felter, så man kan søge efter
tekst specifikke steder. Det kunne f.eks. være felter til titel,
forfatter, stikord etc.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 20 point
Dato : 21-07-01 11:02

Som jeg ser det skal du bare oprette en database. En god artikel findes her :

http://webcafe.dk/databaser/artikler/002/dba002.php3

Du kan også hurtigt selv komme i gang med access og der er masser af hjælp at hente :

http://www.eksperten.dk/list.phtml?catid=33&q=opret

Ulempen ved access er at den er mere ressourcekrævende end SQL baserne. Tilgengæld er den lige til at gå til, og da du ikke vil skabe kæmpe trafik er Access fin. Post posthusene kan man købe en lille bog til 44 eller 49 kroner så guider dig helt igennem. Hele databasen kan oprettes via guider så det volder ikke mange problemer. Held og lykke :)