/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Komprimering af mpg- og avi- filer
Fra : CLAN
Vist : 1211 gange
200 point
Dato : 12-01-05 12:34

Hejsa
Hvordan komprimere man f.eks en MPG fil ned. Komprimeringen skal fylde så lidt som muligt, men stadigvæk i en kvalitet så man kan se hvad der er på "filmen".

Den omtalte fil er grappet fra TV med PCTV Rave. Klippet og redigeret i Nero 6.6.03 til en MPG-fil.
Denne lille "reklame" er nu på 17 sekunder, og den fylder nu 11.7MB og jeg ku' godt tænke mig at komprimere denne ned til 1-2MB eller mindre.

Hvilke programmer (og links til samme) og "how to do" for at løse dette problem?

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-01-05 12:54

At benytte sig af ADOBE's Premiere ville da være et oplagt løsningsforslag. Her kan du rendere det rimeligt langt ned, og et slutprodukt på et par MB burde være opnåeligt med en rimelig billedkvalitet til følge.

Gå evt. ind på www.adobe.com og download en trialversion (i 30 dage) og brug nogle af de medfølgende tuturials.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-01-05 12:59

Lige for god ordens skyld, så findes ovenstående link altså også på dansk:
www.adobe.dk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-01-05 14:18

Net lille sag på 168.9MB... er det absolut nødv. at skyde gråspurve med kanoner for at "knuse" en enkelt lille fil?

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-05 14:57

Jah, hvis du kun har denne ene fil kan jeg da godt se at det er lidt voldsomt med Premiere, men hvis du fremover får brug for at redigere video til web i en større målestok, så er det altså et helt EMINENT program!!!

Jeg er ikke særligt bekendt med XP's MovieMaker, og hvorvidt og hvor "hårdt" du kan optimere/komprimere den i dette program, men du kan da prøve dig frem dér først så.

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 12-01-05 15:11

Tak for svaret pallenoc
Jamen man ser det jo ikke, hvis det er lige for næsen af 'en
XP's MovieMaker komprimerede filen ned til 959MB så det var liiige hvad jeg var efter (under 1MB).
Jeg vil sikkert senere afprøve Premiere, hvis behovet skulle opstå.
Hygge... og fortsat god dag til dig Palle
Søren