/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
hjælp!!
Fra : teksam
Vist : 709 gange
20 point
Dato : 12-01-05 11:19

Er det realistisk at lave en rampe med en stigning på 17 grader??

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 12-01-05 11:22

Det bliver en voldsomt stigning hvis det skal være lang.. Hvor højt er stedet den skal op til ???

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-01-05 11:23

Alt kan jo lade sig gøre, er spørgsmålet om den kan laves, eller om den efterfølgende kan benyttes af kørestolsbrugere?

Kommentar
Fra : teksam

Dato : 12-01-05 11:24

den skal 36cm op.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 12-01-05 11:26

Som de andre siger, kommer det meget an på, om det er en lang eller en kort rampe. Hvis det er en kort rampe, jamen så er det da realistisk, da den så ikke bliver så stejl. Hvis det derimod er en længere rampe, så er det ikke. Den vil blive alt for stejl, og en kørestolsbruger har ikke mulighed for at komme op af denne.

Kommentar
Fra : teksam

Dato : 12-01-05 11:27

Det er en kort rampe.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 12-01-05 11:30

Hvis den kun skal 36 cm op, så er det jo ok, det er en meget kort rampe, altså den vil du godt kunne komme over, hvis det kun er en stigning på 17 grader.

Kommentar
Fra : teksam

Dato : 12-01-05 11:33

de 36 cm er højden op, men rampens længde bliver 1,25 meter. Er det ikke alt for langt?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 12-01-05 11:51

Lige umiddelbart jo. Men er det så en manuel kørestol, eller er det en elektrisk ? Hvis det er det sidste, er det ingen problem. Og på den anden side, de er vant til det kørestolsbrugerne, det er standdarden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 12:11

Det er da helt forkert, at stigningen bliver større ved en længere rampe. Det er da lige omvendt.

Jo kortere rampe, jo større bliver stigningsgraden på den vinkel som rampen laver i forhold til det punkt den skal ramme (her de 36 cm), og altså mere stejl.

mvh dova

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 12-01-05 12:14

Dova, du skal jo tænke på, at den kun må stige 17 grader i starten, derfor vil det blive en hurtig overstået stigning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 12:16

Hvis f.eks. rampens længde øges til 1,70 meter, kommer man ned på en vinkel på ca 10 grader.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 12:27

Jamen pipzi, en vinkel på 17 grader er en vinkel på 17 grader uanset hvor lang den laves.
Men når den skal ramme et punkt i 36 cm højde, giver længden sig selv, og det er 1,25.
Hvis f.eks. rampen kortes ned til 50 cm får du pludselig en stigning på 45 grader i stedet.

Det er simpel matematik udregning af en retvinklet trekant:
Fra toppen er der 36cm, lodret ned derfra, er siden i den "trekant" som rampen udgør, og summen af vinkler i en trekant er altid 180 grader, og den ene vinkel bliver så 90 gr., det er fra toppen og lodret ned, og de andre vinklers størrelse er så afhængig af den "modsatte" side af trekanten (rampen), og lo længere den bliver, jo mindre bliver den vinkel der udgør stigningen på rampen.

At der så kan være tale om, at der skal bruges samme energi til at forcere en lang lav rampe og en høj kort, er en anden ting.
Men det har vel så også noget med at gøre, om tyngdepunktet bliver så stort på en kort rampe, at kørestolen kan tippe bagover.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 12:27

dova du er i den grad på rette spor

målene der er nævnt holder ikke - rampen er for kort. (tænk lige på at kørestolen fylder en del jo )

mindstemål er 170 - 175 cm - så kan de 17 % og de 36 cm lige holde. Det ville være bedst om rampen kunne blive helt op til 200 cm lang !!!!!

Har arkitekt i huset der ved hvad han taler om

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 12-01-05 12:36

jeg har en el-scooter, og ifølge brugsanvisningen kan den ikke tage en stigning på mere end 12 grader, så jeg vil tro at en el-kørestol heller ikke kan tage 17 grader.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-01-05 15:35

Det er fint nok med de 17%, og alle udendørs el-kørestole kan sagtens klare den stigning.
Jeg har selv tegnet og fået fremstillet, en sådan flytbar rampe.
Den blev fremstillet i aluminiumsdørkplade (Skridsikker!). Pladen blev bukket nedad i siderne (Som ben), bukket lidt flad (10cm)foran til "indkøring".
Et rundt tykt rustfrit rør, formet som omvendt u på hver side, med lasker boltet ind på rampens fod. Dette gelænderrør følger stigningen.
Hele rampen er v formet, så den er bred yderst, og i den smalle ende passede den til døren/trappetrinnet.
Alletiders rampe.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-05 16:42

hvis det er til kørestol så kig igen på mit indlæg ovenfor som kommer gennem en der har kvalificeret forstand på det -
hvis det ikke er - altså at det skal bruges til andet formål - jamen så er det jo slet ikke så slemt

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 12-01-05 19:00

har du ikke en brugsanvisning med tekniske specifikationer til din kørestol? hvis du har kan du se hvor stor en stigning den kan klare

Kommentar
Fra : 1hurra

Dato : 22-02-05 10:26

Du kan henvende dig flere forskellige steder, de er vant til at svare på disse spørgsmål, de er også gode til at tage højde for hvilken slags kørestol der skal benyttes, ikke alle elektriske kørestole er lige stærke osv.

Du kan henvende dig via mail til www.muskeslsvindfonden.dk eller dansk handicap mv