/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Genvex/Nilan anlæg
Fra : jannie99
Vist : 2317 gange
20 point
Dato : 12-01-05 00:45

Vi skal til at bygge hus og overvejer at få installeret et Genvex/Nilan anlæg. Jeg vurderer om jeg i første omgang blot skal lade entreprenøren lave installationen i huset uden at sætte selve pumpen op, dvs. blot trække rørene i huset ud til rummene så alt indvendigt er færdigt. Senere når huset er færdigt vil jeg selv opføre carporten, købe pumpen og installere den i et isoleret redskabsrum i carporten for at undgå evt. støjgener inde i huset. Det vil kræve at den føres ca. 2 meter under jorden fra huset og til carporten. Hvad synes I? Er metoden mulig og er løsningen med pumpen i carporten fornuftig/nødvendig?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 09:22

Pumpen????

Har du besluttet at det skal være en varmepumpe?

Umiddelbart vil mit klare råd være at få det lavet med det samme. Især når huset er nyt, har du stygt brug for al den affugtning du kan præstere. Ligeledes er et øget luftskifte bestemt smart til at fjerne afgasninger fra byggematerialer.

Men hvorfor nu varmepumpe. Trenden idag siger modstrømsvekslere, der er en afart af de gammelkendte krydsvekslere. De har en smule bedre virkningsgrad. Eneste problem er at ved stærk frost kan veksleren fryse. Der sker dog ikke noget ved det.

Modstrømsveksleren er "vedligholdelses-fri", modsat varmepumpen. Varmepumpen er desuden at betragte som inddirekte el-varme, hvorfor besparelserne ved drift med "ventilations-varmepumper" er minimal.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 09:26

Du kan god lave kanal nede i terrænet. Du må dog påregne et vist varmetab, med mindre vi udtænker en snild metodik.
De preisolerede ventilationskanaler man kan få, er ikke vandtætte og derfor ikke heldige at grave ned. Ligeledes vil de ruste på sigt. Bruger du PVC rør, er disse ikke isolerede.

Umiddelbart tror jeg den gode løsning hedder en art installationsgrav mellem hus og garage - støbt i beton. Rørene isoleres og føres i denne.

Menøhh, støj burde ikke være et problem, ved almindelig placering i tagrum. Undlad dog at montere den ovenpå soveværelset.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 09:29

Undlad at bruge tilfældige elektrikere, smede, tømrere og andet godtfolk til at montere anlægget. Der er nogle spilleregler det er smart at følge.

Billigste og nemmeste kanalinstallation får du, når VE-entreprenøren kan føre rør rundt, inden loftet isoleres. Giv tømreren lidt ekstra gysser og lad ham hive lidt ekstra uld på. Før i videst mulige omfang rørene mellem spærfødderne. Husk alle gennembrydninger af dampspærre skal tætnes meget omhyggeligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 09:41

Hvor er vi henne i landet?

Kommentar
Fra : jannie99

Dato : 12-01-05 20:26

Tak for input. Jeg vil nok med dette i mente få installeret anlægget fuldt ud med det samme. Dog et par tillægsspm:

1) Hvilke modeller hos Genvex og Nilan med modstrømsveksler er relevante for et hus på ca 180 m2 ?
2) Hvad er en rimelig installationspris for et sådan anlæg (jeg bor i midtjylland).

Kommentar
Fra : jannie99

Dato : 12-01-05 21:15

Tak for input. Jeg vil nok med dette i mente få installeret anlægget fuldt ud med det samme. Dog et par tillægsspm:

1) Hvilke modeller hos Genvex og Nilan med modstrømsveksler er relevante for et hus på ca 180 m2 ?
2) Hvad er en rimelig installationspris for et sådan anlæg (jeg bor i midtjylland).

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 13-01-05 08:27

Nilan Comfort 300 eller Genvex Ge390 eller 590 lidt afhængig af pengepung og hvordan anlægget ønskes lavet. Og når du nu skal til at bruge mange penge, så lav en centralstøvsuger med det samme. Det vil du ikke fortryde.

Genvex'erne kan fåes for omkring 14 og 17 tusinde + moms. Comforten ligeledes omkring de 14. Priser excl moms.
Kanalsystemet er lidt sværere at gætte, men omkring 10 - 15 burde gøre det. Montage ca 7000.

Nemmest er det dog at gætte hvis man har tegninger og den slags.

Skriv på hvac@sol.dk så kan vi snakke nærmere

Godkendelse af svar
Fra : jannie99

Dato : 13-01-05 08:32

Tak for svaret 3773.