/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
prisforskel??
Fra : punkler
Vist : 508 gange
200 point
Dato : 11-01-05 13:58

Halloha

Hvad er grunden til at prisen på landbrugsjord i DK er mange gange højere end i de baltiske lande??
Gerne idybdegående svar og tilhørende kilde...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-01-05 14:02

Den simpleste forklaring er, at det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.

Kilde. Klumme

Selvfølgelig spiller andre ting ind, men det må sagkyndige forklare dig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 16:34

Det har noget at gøre med levestandard og landets købekraft.
Kilde.: Eyvind.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-01-05 17:56

Du kan jo starte med at sammenligne BNP/indbygger:
Danmark:
BNP=29.000USD

Letland:
BNP=8.300USD

Estland:
BNP=10.900USD

Kilde : Forlaget Könemann's danske udgave af "Geographica" / 2003.

mvh berpox

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-01-05 18:40

jeg har lavet diverse analytiske begrundelser... Mangler måske lidt beskrivende så som, om distributionskanaler har noget at sige, eller hvad sker der efter EU blander sig?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-05 22:08

Dine analytiske begrundelser tager vel udgangspunkt i BNP, styreform (demokrati og reformvenlighed), generelt uddannelsesniveau, udlandets investeringslyst, skattetryk osv.osv.

Der kan nok ikke fremsiges et "oneliner" postulat der entydigt beskriver "Hvad er grunden til at prisen på landbrugsjord i DK er mange gange højere end i de baltiske lande".

MIT postulat er, at landene er udprægede landbrugslande, at landbrug førhen var kooperativer, og at de tilbageværende storlandbrug nu skal drives kommercielt. Visse jorder er ført tilbage til de oprindelige ejere, og resten, er afhændet til lokale landbrugere. De store arealer opkøbes p.t. bl.a. af danskere der har stor erfaring i høj-effektivt landbrug (få mandetimer og stort udbytte). Set med baltiske øjne er jordene jo ikke billige, hvis de var det, så havde det nok ikke været muligt for udlandske storbønder at købe sig ind på markedet.....

Men når BNP stiger, så stiger priserne nok også hen ad vejen - EU's "indflydelse" i denne sammenhæng er, et mere tilgængeligt marked for baltisk producerede produkter, så der lettere kan komme overskud på handelsbalancen, og BNP dermed stiger...

det var så min indfaldsvinkel

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 12-01-05 12:47

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-05 10:23

velbekomme Håber du kan bruge indlægget i din videre færd

mvh berpox