/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Lokaltnetværk
Fra : jabco9240
Vist : 388 gange
100 point
Dato : 11-01-05 12:21

Jeg skal i gang med at lave et lokalt netværk, men jeg har ikke ret meget vide om det. Jeg har en stationær og en bærbar, der skal i et lokalt net. Den stationere er på internettet, og der er koblet en printer til. BEgge computere kører Winows XP. Jeg skal bruge nettet til at få den bærbare på intetnettet og til at dele filer og printeren. Jeg skal har en ide om, at jeg skal brug en hub eller en switch. Hvad skal jeg bruge, hvad er bedst i forhold til prisen? Skal computerne sættes op på en speciel måde?

Jeg kører pt. i et "net" som bare består af et kabel mellem den stationeære og den bærbare. Så kan jeg dele filer og printer. Burde jeg kunne komme på netttet på den bærbare med denne løsning? Hvis ja, hvordan gør man så det?

Med venlig hilsen

Jan

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 11-01-05 12:24

Det kan du godt. På samme måde som du har delt filer og printer skal du bare gå ind på den stationære og dele din internetforbindelse.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 11-01-05 12:27

Du skal helt klart vælge en switch til dt netværk, men spørgsmålet er om din internet udbyder giver dig nok ip adresser til at du kan gå flere på nettet samtidig. Hvis du kun få en ip, så skal du bruge det som hedder en router med switch. Den kan du sætte dit internet til, og i udgangene sætter du så din computer til og din bærbar. Så er de begge på nettet, og de skulle gerne begge være i et netværk sammen.

Har du derimod flere end en ip adresse, kan du købe en switch og tilslutte din internetforbindelse (modemet) til switchens upload og sætte de to computere til udgangene. Så burde det gerne virke!

Ellers må du spørge igen

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-01-05 12:33

jeg kører med udstyr fra linksys, det kører glimrende, prøv og ring til dem, tel nr på deres side
http://www.elsborglink.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-05 12:53

Ferik, med al respekt så er der andre end Elsborg der forhandler Linksys.

Skal du ud at købe bør du ofre det lidt ekstra en router koster, og et godt tip når du kommer så langt er, at anvende en seperat netværks protokol til at forbinde computerne internt i lokalnetværk så TCP/IP protokollen alene anvendes til Internetopkoblingen. Du skal installere NW Link Netbios protokollen til lokalnetværket uanset om du bruger router eller switch.
Hvis du bare deler Internetforbindelsen vil den der får forbindelse fra den anden PC være afhængig af, at den anden er tændt.

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 11-01-05 13:01

Hej Hansen9

Hvordan skal min bærbare sættes op for at den kan "få fat i internettet". Den beder om en brugernavn og adgangskode når jeg aktivere "Explorer". Jeg har fulgt "Konfigurer et mindre hjemme eller kontornetværk" i kontrolpanelet, og kan dele filer og printer, men ikke umiddelbart komme på internetttet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-05 13:10
Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 11-01-05 13:58

Læg mærke til BjarneD's link - de skal være medlem af samme arbejdsgruppe. Og den stationære skal være konfigureret til at lade andre brugere af netværket "anvende min internetforbindelse".

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-05 16:15

Hvis der spørges om adgangskode i Internet Explorer, så skal du gå ind under Internet indstillinger, Forbindelser og markere "Ring aldrig" til en internet forbindelse.

----
Følgende er stort set allerede blevet nævnt, men jeg vil nu alligevel opsummere:

Hvis du har computere som både er på internettet, og som skal dele filer, så skal du være extra opmærksom på sikkerheden på dit lokalnetværk.
Hvis begge compurtere skal have internet adgang, samt kunne dele filer, så anbefales du at anskaffe dig en router med indbygget switch. Ofte så er der i dag også indbygget en firewall i routeren.
Der findes i dag mange gode Routere, med indbygget firewall og switch på markedet, og de kan erhverves for under kr. 500.

Alternativt, så skal du lade den stationære PC "Dele Internettet" til det lokale netværk. Kør "Konfigurer et mindre hjemme eller kontornetværk" og vælg at den stationære skal dele Internet forbindelsen.
Dette vil betyde at den stationære pc også skal være tændt for at den bærbare kan komme på internettet.

Du kan derudover forøge sikkerheden på dit lokale netværk (LAN) hvis du følger rådet fra http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm (som BjarneD allerede har givet)
Dette er i særdeleshed vigtigt hvis du ikke benytter en router på dit netværk.

mvh. Per F.

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 11-01-05 19:42

Tak for svaret Per.Frederiksen.