/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Lille Mundruger
Fra : Jay_nike
Vist : 542 gange
30 point
Dato : 11-01-05 10:51

Er det muligt at få den lille mundruger (Pseudcrenilabrus multicolor) til at yngle i et akvarie med alm. grus alså ikke sand bund!!!!! Hannen og hunnerne leger godt nok. men er det yderst vigtig med sandbund vis de skal yngle...

hilsen Jay Nike.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 11-01-05 11:25

Hvis der er almindeligt storkornet akvariegrus dur det ikke.

Bundlaget skal bestå af grovkornet sand eller meget fint grus, fordi hannen graver huller i forbindelse med parringen, og hvor æggene efterfølgende lægges, for derefter at blive samlet op af hunnen.

mvh dova

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 11-01-05 12:57

Det er ikke alt afgørende med gruset.

Som regelt kan fiskene sagtens grave huler, i almindeligt akvarie grus.

At de "leger" godt sammen er gode tegn men bestemt ikke nogen garanti.
Der kan være nogle af de andre fisk i akvariet som "forstyrrer" samtidig spiller temperaturen også en vigtig rolle.
Temperaturen i akvariet kan svinge en lille smule.
Jeg har selv haft held til at få yngel med Pseudocrenilabrus.

De 2 gange jeg har fået unger, har temperaturen været hævet en lille smule mere end normalt. Når paringslegen går godt, sættes temp op til 25-26 grader.

Størrelsen på dit akvarium og vandkvaliteten spiller også ind.

Kommentar
Fra : Jay_nike

Dato : 13-01-05 10:38

tak for svaret jeg har 1 han og 3 hunner og den ene hun har nu æg i munden og har alle symptomer på at hun har æg

Kommentar
Fra : Jay_nike

Dato : 13-01-05 10:39

tak for svaret jeg har 1 han og 3 hunner og den ene hun har nu æg i munden og har alle symptomer på at hun har æg

Godkendelse af svar
Fra : Jay_nike

Dato : 10-03-05 13:46

Tak for svaret dova.