/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Lokal netværk mellem 3 maskiner
Fra : ppk
Vist : 564 gange
200 point
Dato : 10-01-05 18:55

Hej

Jeg har 3 maskiner som jeg vil have til at kører i lokalnetværk !

Alle maskiner bruger Windows XP Pro som styresystem, men det er kun de 2 maskiner der kan se hinanden på netværket. Disse 2 maskiner får tildelt auto IP adresse fra udbyderen, og den maskine som ikke vil fungere i netværket har sin egen faste IP adresse.

Der er en der så fortalte mig at den maskine med den faste IP skal have installeret en anden protekol ! da de 2 andre kører via TCP/IP spørgsmålet er så hvilken protokol den skal have installeret for at kunne fungere sammen med de 2 andre ?

Og skal alle 3 maskiner evt. have samme protekol ?

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 10-01-05 19:06

Jeg har 5 computere i et fast netværk. Har tildelt dem forskellige IP adresser f.eks. 192.168.1.12 - 192.168.1.10 - 192.168.1.23 - 192.168.1.66 - 192.168.1.77 og det fungerer fortrinligt. Husk deling af drevene på alle computere.
Alt kører TCP/IP

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 10-01-05 19:08

Alle skal have installeret NWLink Netbios (IPX/SPX) protokoller der vil etablere en netbios til lokalnetværket og man kan så deaktivere Netbios over TCP/IP (egenskaber-avanceret..)
NWLink netbios kører så paralelt med TCP/IP protokollen der kun anvendes til Internetopkoblingen. Hussk Deling og aktivering af denne som udføres med Netværksguiden i Windows XP

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 10-01-05 19:08

glemte lige: hvorfor har du en maskine med fast IP adresse? Når de andre tildeles automatisk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 19:12

Hvis computerne kører i lokalnetværk KAN DET GODT LADE SIG GØRE KUN, AT ANVENDE TCP/IP protokollen hvor man så bruger netbios over denne, men det sker desværre ofte at der bliver problemer med en eller flere hvis man både skal have computerne til at "snakke sammen" og gå på Internet, og derfor kan man med fordel bruge NWLink, der oven i købet har eb bedre beskyttet netbios i forhoild til Internet hvis man deaktivere netbios på TCP/IP.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-05 21:23

Igen igen igen - mangler vi lidt mere information. Et tilbagevendende problem!
Hvordan har du hægtet dette netværk sammen???
Bruger du HUB, SWITCH eller ROUTER ???
Hvor mange IP adresser har du fra din udbyder ???
Køre du STATISK eller DYNAMISK fra udbyder ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 21:26

..og skal de kun køre lokal netværk eller skal alle også køre Internet?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 10-01-05 21:39

Hej

Min internetudbyder er Arrownet leveret via byens fællesantenne anlæg, og så har jeg en hub swits Netgear FS105 som deler signalet ud til maskine nr.1 som står i stuen og fra hubswitsen går signalet op oven på til endnu en hub swits vor maskine 2 + 3 er tilkoblet.

Alle maskiner kan hver især gå på nettet ! maskine 1 har jeg købt fast IP til da jeg har bruge for det i enkelte tilfælde. Maskine 2 + 3 er extra maskiner som ikke har brug for egen IP så den bliver tildelt via udbyderen.

Maskine 2 + 3 kan godt se hinanden på netværket, og maskine 1 har også tidligere kunnet køre på netværket, men det er efter at maskine 1 har fået fast IP at den ikke vil gå på netværket.

Så drømmen ville være at alle maskiner kunne se hinanden på netværket, og stadig kunne gå på nettet hver for sig. De extra maskiner (2 + 3) er til fri afbenyttelse af ungerne når de får lyst, således har faderen i huset altid sin maskine for sig selv.

Jeg håber at dette kan give jer lidt mere indblik i hvad det er jeg vil !

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 21:43

Gør som foreslået!

Kommentar
Fra : madmikk

Dato : 10-01-05 21:57

Det hele afhænger af routeren.... Den giver som "exusmerlot" skriver en række ip-adresser automatisk ud, eller man kan vælge en fast ip, udfra routerens egen ipadresse
som i de fleste tilfælde er: 192.168.0.1
Routeren tillader så at man kan sætte f.eks max 100 maskiner op og det er så kun de sidste ciffer i adressen der kan/vil blive ændret.. her vist som routerens.. et 1 tal.
det højeste som så er tilladt er 199

Min router har fast indstillet de 3 første cifre som er 192.168.0 og så kan jeg så "kun" vælge hvad start-adressen for de næste nr. skal være.

The DI-614+ can be setup as a DHCP Server to distribute IP addresses to the LAN network.
DHCP Server Enabled Disabled
Starting IP Address 192 . 168 . 0 . 100
Ending IP Address 192 . 168 . 0 . 199

Vælger man en maskine med fast ip SKAL den så starte med de 3 cifre, ellers kan den ike blive set.
Der er jo nok tale om en firma-pc du har med hjem som du skal ha op at køre på dit hjemme netværk.
Du må ind og ændre/oprette et netkort til formålet så og ændre det igen når du er på job...

For mig at se, er det den eneste løsning, med mindre du har en router hvor du bedre kan vælge dine ip-adresser i DHCP-server delen.

Håber jeg har fattet alt rigtigt og held og lykke med opgaven

Madmikk

Kommentar
Fra : madmikk

Dato : 10-01-05 22:04

ok.. læste lidt mere... jeg misforstod vist noget...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-05 22:32

Den bedste løsning for dig, vil nok være at du fik fat i en router, som blev koblet direkte på din internet indgang, her tilslutter du så den første maskine samt den switch som du har på 1.sal, så vil du nemmere kunne skabe adgang mellem alle tre maskiner.
Du vil ydremere kunne udnytte firewallen i routeren, og de lokale IP-adresser vil ikke kunne ses udefra.

Du så evt. tilslutte en netværksprinter, som alle så har adgang, uanset hvilken maskine er tændt. - Har du kun en almindelig printer, kan den tilsluttes en netværks printerserver, som kan fås som LPT eller USB.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-05 22:34

Du skriver bl.a.:
>> hubswitsen går signalet op oven på til endnu en hub swits <<
Er det en HUB eller en SWITCH for det er der en større forskel på?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-05 22:41

severino er problemet ikke ved at blive mere komplekst end oprindeligt beskrevet?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 10-01-05 23:01

jeg tror lige jeg vil prøve at installere NWLink og se om ikke det skulle være løsningen ! nogle af de andre løsninger virker til at være lidt mere avanceret for mig, da det jo har virket hele tiden før at jeg fik fast IP på maskinen i stuen. Jeg er nemlig meget sikker på at det er den faste IP der laver problemet.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 11-01-05 16:22

Udover NWlink, så bør du benytte rådet fra WinTip http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm, (en af BjarneD's favorit links, så det underer mig lidt at han ikke allerede har givet dig dette link) så du ikke ender op med at dele din filer til alle på internettet.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 11-01-05 16:42

Hej Per.Frederiksen

Mange TAK for linket men jeg kan ikke få det til at virke ! så der er sørme nok en stavefejl i det.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 11-01-05 16:45

Hej igen Per.Frederiksen

Har løst det ! der havde sneget sig et komma ind til sidst.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-05 18:39

Per.Frederiksen, det glæder mig at jeg har kunnet udbrede de særdeles anvendelige guider fra Wintip og jeg håber da ikke at det gør noget, at jeg levner lidt

P.S! Jeg kan da godt selv uden guiderne selv om det er noget større netværk jeg har gjort i

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 11-01-05 22:14

Hej BjarneD, sådan lærer vi jo alle lidt af hinanden. Jeg ønskede blot at give dig kredit for det gode link.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-05 22:19

Tak!

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 11-01-05 23:00

Tak for svaret BjarneD.

Jeg har nu installeret NWLink Netbios IPX/SPX på alle tre maskiner! men har dog ikke deaktiveret TCP/IP så den bruger sikkert begge protokoler.

Så nu virker det som jeg gerne ville have det til, alle maskiner kan se hinanden og alle maskiner kan hver især gå på nettet uden problemer.

Endnu en gang tak for svaret, det var ikke så problematisk som jeg først troede.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-05 23:05

Lyder godt.
Du skal endelig ikke deaktiver TCP/IP protokollen da den anvendes til Internetopkobling, men hvis du kigger i Egenskaber for TCP/IP - Avanceret - Wins - der kan du deaktiver netbiso over TCP/IP, hvilket vil forbedre sikkerheden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-05 23:05

Der skulle stå deaktivere netbios over TCP/IP , sorry.