/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Bundet i 1 år til lejekontrakt (kan man ~
Fra : Martinhs
Vist : 1482 gange
100 point
Dato : 09-01-05 18:21

Hej

Vi lejer en andelsbolig af en udlejer (altså fremleje). det hele er perfekt, men vi undrede os nu over at der i lejekontrakten står at vi skal leje den i 1 år. hverken mere eller mindre. kan man holde på sin lejer på den måde? vi har skrevet under, da vi var i akut bolig nød. Men nu står vi og vil gerne opsige lejekontrakten, da vil kigger på en ejerlejlighed. (vi har boet her i 6 md på nuværende tidspunkt)
Kan vores udlejer evt. tvinge os til at skulle betale den resterende husleje, hvis vi flytter eller hvordan hænger det sammen?

Håber på et svar

Martin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-05 18:34

det ville jeg mene at han kan

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 09-01-05 18:35

Kontrakten er lovlig nok ser det ud til.. Så med mindre de kan finde noget andet så kan han godt tvinge jer til at betale husleje for det... Han skal dog prøve at udleje den igen, og han skal også sige ja hvis andre henvender sig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-05 18:36
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-05 18:37
Kommentar
Fra : nebis

Dato : 09-01-05 19:14

Jeg tror også den er god nok, men I kan jo prøve at finde nogen til at overtage den efter jer de resterende 6 mnd, og så håbe at han godtager det...

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-05 21:27

Når man taler fremleje gælder dette for en aftalt fast periode. Dette kan være et år eller for den sags skyld to år. Fremleje er altid en fast periode aftalt parterne imellem. Selvfølgelig også for at udlejer ikke pludselig skal opsige, så lejer i utide er boligløs. Så har I skrevet under på en fremlejekontrakt på et år, så er den fuld lovlig og I er bundet af den - ligeså vel som udlejer er. Med mindre man internt kan aftale noget andet.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 09-01-05 22:58

Det fremgår af Lejelovens § 80, at en lejeforhold der er tidsbegrænset, som udgangspunkt er uopsigeligt i lejeperioden. Så med mindre det direkte står i kontrakten, at I kan opsige lejemålet, så er I bundet i et år. Og I er også forpligtet til at bebo lejemålet, jf. lejeloven § 93, stk. 1, litra d forudsætningsvis (jeg kan ikke lige huske om det står mere direkte i en anden paragraf, og jeg gider ikke læse loven igennem).

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 09-01-05 23:31

Det kan jeg godt forstå Jensen, jeg har også læst det et sted. Som tidligere næstformand i en afdeling af LLO har jeg faktisk været i retten med det - hvor lejer tabte. Det er ikke noget at gøre for Martin i denne sag. Da vi taler om en andelsbolig tror jeg dog trods alt ikke at han behøver bebo den. Men huslejen skal han betale.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-01-05 07:47
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-01-05 07:47

Det er en almindelig bestemmelse i andelsboligvedtægter, at lejligheden skal være beboet, og er det tilfældet her, kan det få vidtrækkende for udlejer/fremlejer, hvis lejer fraflytter, så mon ikke kravet om bopæl også gælder her.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-01-05 07:52

For god ordens skyld skal det lige siges, at Alkas link henviser til en forældet lejelov. Den nye lovbekendtgørelse kan findes her: http://147.29.40.91/_SHOWF_B274909687/1925&A20040092029REGL&0001&000001 . Så vidt jeg ved, er der ikke de store forskelle, men for en sikkerheds skyld.

Godkendelse af svar
Fra : Martinhs

Dato : 12-01-05 12:21

Tak for svaret hansen9.