/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
To pc'er på trådløs netværk
Fra : thomastoppe
Vist : 444 gange
50 point
Dato : 09-01-05 12:07

Hej har et lille problem, jeg har to bærbarpc'er den ene med indbygget trådløsnetværk og den anden med et "Compex Wireless Lan card WL11B+"
så har jeg en "Compex wireless LAN Access Point", hvorpå der står den kan bruges til Wireless Routing Client Mode "WP11B+"

Min netudbyder er TDC webspeed

Begge Pc'er bruger Win xp og har service pack 2 installeret.

Mit problem er at jeg godt kan være på med den ene pc, men så står der bare på den anden at jeg har begrænset eller ingen adgang...
hvis jeg så slukker den pc hvorpå jeg har adgang og genstarter den anden så kan jeg godt komme på den...

Mit spørgsmål er selfølgelig kan det passe at jeg kun kan være en på ad gangen....
i følge min manual (som selvfølgelig ikke er på dansk) står der at der godt kan komme to pc'er på samme tid, sådan som jeg forstår det.

Men jeg kan ikke rigtig finde ud af at sætte det op...

Er der nogen der kan hjæ"lpe mig med det...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-01-05 13:28

Hejsa

har du tilmeldt 2 computere hos webspeed ??
har du været gennem registringen på
http://service.webspeed.dk
på begge computere ??

Kommentar
Fra : thomastoppe

Dato : 09-01-05 15:54

Jeg har været igennem registreringen på webspeed.dk men jeg kan kun tilmelde en ad gangen... men kan min AP eller Router ikke dele den ene IP adresse som jeg har ved webspeed?

Desuden kan jeg, mens jeg sider ved den ene pc nu, ikke komme til den registreringsside ved webspeed.dk på den anden, der får jeg bare at vide at jeg har begrænset eller ingen forbindelse

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 09-01-05 19:03

Hvis du ikke har en router der tildeler dig en ip adresse til hver PC. Skal du ved Webspeed have en ekstra dynamisk ip adrsse for at du kan have dem på nettet.

Kommentar
Fra : thomastoppe

Dato : 09-01-05 19:14

Okay... det tror jeg at jeg vil prøve så....

Men jeg har sidet og bøvlede i det hele dagen og er nu kommet til den situation at jeg godt kan være på med den ene pc og den anden pc har også forbindelse og er tilsluttet... men den siger bare hver gang jeg prøve at komme på nette "siden kan ikke vise bla bla"

Hvis jeg går ind i status for internetforbindelsen på begge pc'er så kan jeg se at de hver især her to forskelige IP-adresser & standartgateway, men samme undernetmaske... ved ikke om det har nogen betydning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-05 20:47

Uanset om du har en statisk eller dynamisk IP adresse hos TDC Webspeed, så skal du med en router kunne have begge maskiner på, på samme tid.
Med en router, anvender du kun en IP adresse ud til nettet, så en ekstra IP adresse er her unødvendigt. Det er kun hvis du anvender en switch, at du skal have flere IP adresser.
Din router vil så tildele de tilsluttede maskiner hver sin IP adresse i det lokale område, sansynligvis i 192.168.x.y alt efter hvilken router mærke du bruger.
Dit AP skal kunne håndtere op til 127 forbindelser (mener jeg det er), og her vil de også få tildelt en IP adresse i det lokale område.
Tjek lige om hvilken adresser din router deler ud, og om din supmask adresse står rigtigt (255.255.255.0) - Måske er der også lagt en begrænsning i det område som der tildeler lokale adresser.
Men hvis du ikke har router ved dit AP, ja så er du selvfølgelig nød til at have en Net IP adresse til hver maskine.
En router i den forbindelse ville være at fortrække, da der er indbygget noget FIREWALL i de fleste. Den er godt nok ikke 100%, men hjælper godt på vej med sikkerheden.

Kommentar
Fra : thomastoppe

Dato : 09-01-05 22:02

Hvor kan man evt. rette de ting henne... og kan der ske noget ved at jeg opgiver alle de detaljer og informationer man kan se under "detaljer om mine netværksforbindelser" jeg tænkte på om der er nogen der kan misbruge dem !!! for ellers kan jeg da lige kopiere alle de informationer ind her, så er det nemere at se hvordan tingene står til...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-05 22:42

Du skal nok ikke opgive din tildelte IP adresse fra TDC Webspeed, ellers skulle der ikke være noget til hindre for at du indsætter oplysninger. - Har du statisk eller dynamisk IP - Har du router eller kun et AP koblet direkte til webspeed?

Kommentar
Fra : thomastoppe

Dato : 09-01-05 23:03

Jeg har dynamisk Ip, og har som der står i første indlæg et AP

Det her står på den pc jeg godt kan komme på med:

Fysisk adresse: 00-80-48-22-3B-7D
IP-adresse: XX.XXX.XX.XX
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 80.162.46.1
DHCP-server: 194.239.10.172
Rettigheden opnået: 09-01-2005 22:45:21
Rettigheden udløber: 12-01-2005 22:45:20
DNS-servere: 194.239.10.41, 194.239.134.83
WINS-server:

og på den anden står der:

Fysisk adresse: 00-0E-9B-84-46-46
IP-adresse: XXX.XXX.XXX.XXX
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.168.1
DHCP-server: 192.168.168.1
Rettigheden opnået: 10-01-2005 22:48:42
Rettigheden udløber: 10-01-2005 22:50:12
DNS-servere: 194.239.10.41, 194.239.134.83
WINS-server:

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-01-05 23:31

du skal ind i dit access point og slå DHCP fra (disabled)
da det er webspeed der skal give dig ip adresse til begge computere...
imen du kører registingen skal du tilslutte den computer, som du IKKE har kørt registringen på
direkte til webspeed modemet, altså uden om swtics mv.
du skal ligeledes tomme din cache for cokies og midlertidlige filer !!!
(kontrolpanel >>internet indstillinger >>"slet cokies & slet filer" og offline filer")
så går du på http://service.webspeed.dk
nu skulle du gerne komme til registrings siden, her skal du skrive et navn du kan huske
der vil stå det navn du har registret på den anden computer, du skal ligeledes bruge
dit 12 ciffer brugernavn og password som du fik sammen med webspeed pakken.
når du har været igennem regostringen kan du tilslutte begge computere
gennem via dit wireless

Kommentar
Fra : thomastoppe

Dato : 10-01-05 17:11

"dk" vil det så kræve at jeg skal bestille en ekstra IP ved webspeed

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-05 17:32

Ja
du skal registre det antal computere du skal/vil have på internettet
ellers dur det ikke.
menr det koster 10 kr. ekxtra pr, computer om måneden.

Kommentar
Fra : thomastoppe

Dato : 10-01-05 22:17

Jeg har fået det op og køre.... jeg købte en ekstra Ip adresse hos tdc og nulstillede AP og kørte det... mange tak for hjælpen til alle...

Godkendelse af svar
Fra : thomastoppe

Dato : 10-01-05 22:19

Tak for svaret dk.