/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
PSP kontra FinePixWiewer
Fra : k_m_s
Vist : 685 gange
200 point
Dato : 08-01-05 15:12

Hej

Jeg har et FujiFilm kamera og to programmer til at downloade billeder med. Nemlig Paint Shop Pro 8 Photo Album og FinePixWiewer Ver.4.2 21E.

Mit spørgsmål er så om begge programmer henter billederne med lige god kvalitet.
Jeg vil helst bruge PSP.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-05 15:51

Ja, det gør de, men programmerne og cameraet kan stilles til komprimeringsgraden.
Og jo mere komprimering, der laves, jo dårligere billed.
Det bedste er jo at gemme på cameraet i et ikke komprimeret format (Men så er den også længere om at gemme og være klar til næste billedeklips) flytte billederne fra cameraet til programmet i råformat, så bliver de ikke komprimeret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 09-01-05 17:00

Hej pallebhansen

Mange tak, det er alle tiders. Så kan jeg slette FinePixWiewer.

Må jeg stille et tillægsspørgsmål inden du får point?

Hvis jeg må, så: forringer det så kvaliteten på billederne at flytte dem rundt på computeren.
Jeg mener, jeg downloader alle billeder til en mappe og derefter flytter dem rundt til forskellige mapper alt efter hvor de hører hjemme?
Jeg syntes jeg har hørt noget ligende men kan ikke få det til at passe da det jo er data på harddisken man flytter rundt på, og de data skulle da gerne forblive de samme.

Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 09-01-05 17:46

Det forringer overhovedet ikke, da de jo er lagerede (Som alt andet på computeren) digitalt, dvs. alt ligger som nuller og ettaller, og så længe de kan læses, så vil de blive ved med at være nuller og ettaller, i den rækkefølge som de oprindelig var/er.
Også hvis de lægges over på en cd, eller usb-stik, eller diskette, og kopieres 1000gange, så længe de kan læses.
Det de nok har misforstået, er at hvis et billede først er komprimeret til et format der komprimerer (Feks. jpg/jpeg) så, kan det aldrig igen blive bedre, heller ikke ved at gemme i et ukomprimeret format som BMP
Når man i det hele taget komprimerer, så er det for at få billedet til at fylde mindre på harddisken, eller på en hjemmeside der så kan indlæses hurtigere.
Men skal man udprinte, er det somregel bedst at undgå komprimering, men hvis cameraet kun kan gemme i jpg, så kan komprimeringsgraden stilles ved overførselen til komputeren. Så er det et spørgsmål om hvad softwaren mener, når man kan vælge mellem feks. 30% eller 60%, er det så 30% komprimering eller 30% af de oprindelige data?
At jpg så er et så godt format, at man har svært ved at se forskellen på skærmen, ligeledes i udprintet, er så en anden sag, men det afhænger jo af printerens opløsning. Printeren vil somregel også være meget længere om at udprinte ukomprimerede billeder.
http://www.html.dk/artikler/00029/
http://www.zip.dk/billedkomprimering.shtml
http://www.hastrupskolen.dk/undervis/laer/billeder.htm
Men lidt tilbage til spørgsmålet: Der kan så let gå rod i billedmapper, så man til sidst har billeder liggende allevegne, som er ens, eller rettet lidt, med samme eller forskellig navne? Så det er en god ide at have tænkt sig godt om og lave et system, og personlig gør jeg det at jeg markerer alle billederne i "rå mappen", højreklikker på en af de markerede, og i egenskaber sætter jeg hak i skrivebeskyttet. Nu kan jeg ikke ved et uheld komme til at beskære eller lign. og gemme billedet i samme navn (Og få overskrevet det oprindelige), men må give det et nyt navn, feks. Palle 12 beskåret.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 09-01-05 18:04

Rigtig mange Tak for svaret pallebhansen.
Ja så var min forståelse med 0 & 1 rigtig. Det er det med komprimeringen der gør forskellen.
Også tak for ideen med systemet i billed-mapper, for hvor har du ret i forviringen med billeder alle vegne.
Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-01-05 18:44

Selv tak.
Og hvis du har mistanke om for mange gengangere af billeder, så kan du bruge det gratis værktøj noclone, det viser hvor billederne ligger.
http://noclone.net/download.asp
VH Palle Hansen