/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Navne i netværk bliver væk.
Fra : lektortl
Vist : 428 gange
200 point
Dato : 08-01-05 14:49

Jeg har lige installeret WinXP-Pro på en maskine i et (hjemme-)netværk, med flere XP-maskiner.
Fra min maskine kan jeg ikke se de andre - men de er der.

Eksempel:
Maskinen BackUp har IP-adressen 192.168.0.122 og det delte drev "C-disk".
Jeg kan ikke oprette forbindelsen \\BackUp\C-disk , men det går fint med \\192.168.0.122\C-disk .
Jeg kan heller ikke oprette fjernskrivebordsforbindelse til maskinen BackUp , hvorimod det går udmærket med forbindelsen til 192.168.0.122 .

De andre maskiner i netværket kan udmærket finde hinanden på navnene.

Hvordan får jeg navnene i gang på den nye maskine??

mvh lektortl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 16:45

Det kunne være fordi den sidste ikke er oprettet i samme arbejdsgruppe som de andre.
En anden årsag kan være, at TCP/IP protokollen er optaget til Internetopkobling og dette kan du løse ved at installere NW Link Netbios protokollen på alle maskiner i netværket så disse benytter den protokol til at se hinanden og evt. dele filer. Lokalnetværket skal anvende netbios og det findes i en sikrere udgave i NW Link (IPX/SPX) og gør det muligt at deaktivere Netbios over TCP/IP i Egenskaber-Avanceret for denne.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 24-01-05 16:00

Hej BjarneD!
1.
De er alle oprettet i samme arbejdsgruppe.
2.
Jeg ar ikke meget for at bruge flere protokoller end TCP/IP på maskinerne, og når de andre kan se hinanden, selv om de kun har TCP/IP installeret, vil jeg synes, at det skulle den nye maskine så også kunne.
vh lektortl

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 24-01-05 16:14

Her er der to muligheder:
Ingen løsning - Vær stædig og lav ingen ændringer
Løsning - Brug både TCP/IP og NWLink Netbios (hvor du endda kan opnå større sikkerhed mod indtrængen udefra hvis du deaktiverer Netbios over TCP/IP, som beskrevet).

Godkendelse af svar
Fra : lektortl

Dato : 02-02-05 20:34

Hej BjarneD!
Jeg har prøvet at være stædig, men fandt ikke frem til noget brugbart, så jeg prøvede din løsning.
Det hjalp halvt.
I stifinder/netværkssteder melder de andre computere sig nu, og jeg kan oprette den før omtalte netværksforbindelse ved at bruge navnet.
men når jeg skal oprette skrivebordsforbindelse kan jeg stadigvæk ikke bruge navne, hvorimod det går udmærket, når jeg bruger IP adressen.

Forøvrigt1:
Navnet NW Link antyder, at det er en protokol hørende til Novells NetWare - er det ikke lidt sært, at denne kan bruges her?

Forøvrigt2:
Er der en simpel forklaring på, hvorfor det nu er sværere at trænge ind?

Venlig hilsen lektortl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-05 20:49

NW Link er ikke en Novell protokol, men en protokol der er baseret på de samme funktioner.
Jeg har opsat netværk der er Novell baserede og de protokoller er anderledes end den Microsoft udgave du kan installere. Hvis man installerer en Novell klient får du adgang til Novels protokoller og må endelig ikke anvende MS udgaverne.
NW LInk er simpelhen en IPX/SPX protokol med netbios til et internt netværk og protokollen kan ikke bruges til WAN netværk og husker man at deaktivere netbios over TCP/IP opnår man større sikkerhed end hvis man kører med lokalnetværk opver TCP/IP netbios da det jo er TCP/IP der anvendes til WAN (Internet).
Det der med, at man kan gøre det er ikke godt nok når det kan gøres med en ekstra protokol hvilket jo også er det der for eksempel gør et Novell netværk virkeligt stabilt.
Altså en LAN funktion der er indbygget i den protokol der bruges eksternt er mere sårbar end en der kun bruges internt. (simplificeret forklaring).
Held og lykke med netværket.