/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
En IQ/IK test
Fra : TheOsirisDK
Vist : 767 gange
40 point
Dato : 08-01-05 12:22

To biler(A og B) starter fra det samme punkt på en motorvej og køre hver sin vej. Hver bil kører 6 mil, drejer til venstre og køre for yderligere 8 mil. Hvor langt er der mellem de to biler?????

2 mil
11 mil
14 mil
20 mil
26 mil

En spørgsmål fra en IQ test som jeg SIMPELTHEN ikke kunne svare på!!!

Altså, hvis de dreje den samme vej (set ovenfra) - så bør de være 12 mil fra hinanden right? altså 6+6=12
______slutA
I
start
I
I______slutB

Hvis de drejede hver sin vej (set ovenfra) bør de være diagonalen af den firkant de har dannet: (kvadratroden af 64+36) = 10

slutB____
I
start
I
I____slutA

Det gir ingen mening? hvad er løsningen?!?!?!

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 50 point
Dato : 08-01-05 12:30

du har glemt at der er 2 biler... det er rigtigt at det hedder 36+64=10 men så er du kun tilbage ved start...du skal ud til næste bil..altså 20 mil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-01-05 12:34

Din midterste tegning dur ikke, for der er den ene bil jo drejet til højre.
Svaret er 20 mil.
Du skal tage det punkt bilerne starter fra, og tegne de to "vinkler" de kører, og hver vinkel skal du lave til en aflang firkant, hvor du på begge skal beregne længden af diagonalen. ( Den Pythagoræiske læresætning)

A xA (de 6 mil) + BxB (de 8 mil) = CxC ( diagonalen)
6x6 = 36 + 8x8 =64 er =100
kvadrat af 100= 10, og det skal ganges med 2, fordi der er 2 firkanter, og det giver 20 mil.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-01-05 12:34

Din midterste tegning dur ikke, for der er den ene bil jo drejet til højre.
Svaret er 20 mil.
Du skal tage det punkt bilerne starter fra, og tegne de to "vinkler" de kører, og hver vinkel skal du lave til en aflang firkant, hvor du på begge skal beregne længden af diagonalen. ( Den Pythagoræiske læresætning)

A xA (de 6 mil) + BxB (de 8 mil) = CxC ( diagonalen)
6x6 = 36 + 8x8 =64 er =100
kvadrat af 100= 10, og det skal ganges med 2, fordi der er 2 firkanter, og det giver 20 mil.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 08-01-05 12:35

nåja.... lol tror jeg skal have en snak med min matematik lære... :-L

Kommentar
Fra : Plathors

Dato : 08-01-05 12:52

Sådan har jeg ikke lært det.

Hvis det er den lige linje hedder sætningen:

a^2+b^2=c^2

altså:

12^2+16^2=400 Kvadratrod af 400 = 20

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-01-05 13:01

Ja, okay, Plathors, du laver så bare et rektangel i stedet for to små hvor man lægger resultatet sammen.
Men sætningen er den samme.

mvh dova