/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
DVD-formater / fil- og mappetyper på DVD~
Fra : bigfool
Vist : 543 gange
200 point
Dato : 07-01-05 16:44

Jeg har en Philips DVD-optager og optager en gang imellem nogle musikkoncerter fra TV i DVD+ formatet. Disse lægger sig på skiven i to biblioteker som hhv. VIDEO_RM indeholdende DAT, IFO og BUP-filer samt VIDEO_TS indeholdende BUP, IFO og VOB-filer. Da jeg har ovenud god plads på harddisken på PC'en vil jeg gerne lægge en sikkerhedskopi ned på denne via f. eks. programmet DVD-Shrink, men når jeg forsøger det får jeg meddelelsen "Invalid DVD navigation structure"

Hvis jeg prøver det samme med en købe-DVD (musik, film or whatever) hedder mapperne på denne AUDIO_TS som ofte er tom og den anden VIDEO_TS som typisk indeholder BUP, IFO og VOB-filer, og dem har jeg ingen problemer med at lægge ned på harddisken med DVD-Shrink.

Findes der en måde hvor man kan omgås førstnævnte tilfælde så jeg kan få lagt en "gængs" kopi ned på harddisken eller skal jeg anvende noget andet software ?

På forhånd tak.

Bigfool

Kommentar
Fra : AeroByte

Dato : 07-01-05 17:33

Vil anbefale dig at gemme den som et "image" på harddisken i stedet for. Det kan flere programmer klare, selv bruger jeg Alcohol 120%.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 07-01-05 17:36

har du husket at lukke skiven?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 07-01-05 18:33

@AeroByte
Tager jeg som et foreløbigt svar

@Carten GP
Yes, det har jeg.

Afventer lige om der skulle komme flere "guldkorn".

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 07-01-05 22:44

Hvilken model af Philips snakker vi om?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-01-05 11:32

@CarstenGP

Philips DVDR80

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 08-01-05 12:01

prøv lige for god ordens skyld følgende:

åbn dvd shrink
tryk på re-author
vælg det dvd drev hvor din optagelse er.

Får du en fejlmeddelelse der?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-01-05 14:03

@CarstenGP

Noget tyder på at du måske har fat i noget af det rigtige - Den står pt. og "encoder", så jeg vender tilbage lidt senere med resultatet

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 08-01-05 17:48

Du burde i hvertfald kunne trække de afsnit over, som du vil gemme på harddisken.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-01-05 19:41

@CarstenGP

Det driller lidt ;-( Det er som om at de to "afsnit" der ligger på DVD'en opfattes som éns af DVD-Shrink .... ?
Eksperimenterer videre i løbet af i morgen og vender derefter tilbage.

Fortsat god (stormende) weekend!

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 09-01-05 17:44

@CarstenGP

Har nu optaget en helt ny DVD med to titler på - Ialt 4 timer. DVD-Shrink siger stadig "Invalid DVD navigation structure". Når jeg så klikker på "re-author" ser jeg 2 titler (titel 2 og titel 4 ?). Begge titler fylder 3t og 36 min. hvilket passer med den ene, da den anden er på små 25 min. Når jeg "encoder" er begge titlernes indhold ens, dvs. jeg får ikke den ene med over på harddisken, og det er lidt frustrerende

Har du nogen bud ?

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-01-05 18:38

Ja, det har jeg... Jeg har lige prøvet med en af mine egne skiver og jeg har lige som dig en VIDEO_RM og en VIDEO_TS på min skive

Jeg gjorde det, at jeg valgte den første titel fra "DVD-browser" og trak den over i venstre side (under "dvd-structure")
Så får du fyldt lidt op i den grønne bjælke øverst... At du får to ens titler tror jeg har noget at gøre med de to mapper.
(jeg tror at dvd-optageren læser formatet fra VIDEO_RM med menu osv.)

Hvis du markerer en titel med musen og trykker på "play" i afpilleren til venstre, skulle du gerne kunne se din optagelse.
Og hvis du gør den med begge titler vil du se at det er samme indhold i begge titler.
Jeg er derfor ret sikker på, at du får begge dine optagelser med i den første titel.

Så hvis du vælger den første der kommer frem, i dit tilfælde "title 2" og trækker over i venstre vindue, så kan du bagefter trykke på fanen "compression settings" og komprimere din film, hvis du vil have den til at fylde mindre på haddisken.
(Vælg Costum ratio og brug skyderen til at vælge hvor meget du vil komprimere filmen)

Du kan opleve en lille forringelse i kvaliteten, når du komprimerer, men ikke noget, som betyder noget for en alm. optagelse.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-01-05 18:41

HUsk forresten lige når du trykker på "backup" at vælge:

Select target Backup: "Harddisk Folder"

Og sæt hak i "Create AUDIO_TS and VIDEO_TS subfolders"

Mappen bestemmer du selv

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-01-05 18:45

Og så lige en sidste ting... tiden den bruger på at "encode" hænger sammen med læsehastigheden på dit DVD-drev.
Jeg bruger f.eks altid mit almindelige DVD-drev til at encode fra, da det læser 3 gange så hurtigt som min brænder

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 09-01-05 19:12

@CarstenGP

Er nu igang med dit forslag, men jeg ser ikke indholdet af den første titel og tror derfor ikke at den kommer med ... ?

(Er ved at køre lidt sur i det i dag, så måske jeg først vender tilbage i løbet af i morgen) - Foreløbigt pænt tak :)

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-01-05 20:18

Hvilken version af DVD-shrink?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 09-01-05 20:37

Version 3.1

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-01-05 21:31
Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-01-05 21:33
Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 10-01-05 19:51

@CarstenGP

Har nu downloadet vers. 3.2 (tak for links) og er ved at backe up til harddisk folder. Har kun valgt den første titel, inkl. menu, men når encodingen starter, er det begyndelsen af den 2. titel, der vises ... :(

Har afspillet DVD'en fra DVD-drevet med PowerDVD og dér kan jeg via menuen frit vælge mellem titel 1 og titel 2, på samme måde som når skiven sidder i DVD-optageren (fatter ikke rigtigt en dyt).

Føler ikke rigtigt at jeg kommer videre ...

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 10-01-05 21:48

@CarstenGP

Er nu færdig med backup til harddisk, hvor jeg valgte begge titler og det viser sig, at begge titlerne bliver betragtet værende ens, sådan at forstå, at den store titel nu ligger to gange i samme mappe - Jeg ser og får altså ikke den første titel med over ...

Stadig et godt råd på lager ?

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 11-01-05 00:41

kigger lige på sagen

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-05 00:52

Fandt lige en dvd med flere afsnit på samme problem...

http://fileforum.betanews.com/sendfile/1011845169/1/SetupDVDDecrypter_3.5.2.0.exe

Hent ovestående og installer (gratis uden spyware osv.)
Når det er installeret åbner du programmet.

Tryk på "mode" og sæt flueben i "IFO I"
Tryk på den gule mappe under "destination" og opret en folder til backup...

I højre side har du dine afsnit under "Input" se evt.: http://www.grineflip.dk/temp/dvd1.jpg
I mit eksempel kan du se at jeg har 3 afsnit:

Så markerer du blot det afsnit du vil lave backup af og trykker på CD-skiven

Gentag med hvert afsnit til der ikke er flere.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 11-01-05 00:55

Du skal selvfølgelig lave en ny folder til hvert afsnit...

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 11-01-05 00:57

Vil du bruge Image løsningen kan dette program også bruges til det...
Så vælger du blot "Mode" + "ISO" + "Read R"
Så får du et image, som du senere kan brænde ud med f.eks. Nero eller et andet program...

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 11-01-05 20:44

@CarstenGP

Tak for råd og diverse links til download. Har fulgt dine guidelines og det har da også gået "nogenlunde", dvs.:
Når jeg prøver at lave et image brokker programmet sig halvt inde i backup'en (så vidt jeg husker også noget med strukturen).
Når jeg backup'er med IFO går det OK og jeg har derefter brændt resultatet ned på en ny skive, som jeg kan afspille i PowerDVD på PC'en DVD-drev men når jeg putter skiven i min Philips DVDR80 for afspilning får jeg at vide at skiven indeholder "ukendte data".
Så på én måde er jeg kommet videre og alligevel ikke ...

Mht. linket til dit "grineflip" er vores respektive billeder ikke helt ens: Du har en VTS_01 og en VTS_02 og jeg får én VTS_01 efterfulgt af PGC 1-6, somtidigt med at log'en siger

"W 20:29:12 Possible Structure Protection Found!
W 20:29:12 1 area has been marked as 'suspect'.
W 20:29:12 Dummy sectors will be inserted where necessary."

Så et eller andet er ikke som forventet ..., men jeg må rose dig for din ihærdige indsat indtil nu

Hvad har du selv af DVD-optager ?

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 11-01-05 22:21

Det tyder på, at din skive har en defekt...

Når du bruger image (ISO) funktionen, så laver du en fuldstændig identisk kopi.
Grunden til at den skriver "Possible Structure Protection" er sandsynligvis fordi der er en del af skiven, som den ikke kan læse.
Men du vil altid kunne lave en ISO-fil af indholdet, da de fleste kopibeskyttelser på f,eks. DVD-film fungerer som "ulæselige data"

Du kan eventuelt redde en stor del af skiven hvis du har en alm. DVD-afspiller som kan afspille din optagelse.

Så gør du simpelthen det, at du sammenkobler DVD med DVD-optager, afspiller indholdet og optager det på en ny skive.
Hvis der så kommer et sted, hvor den stopper eller springer over, så sætter du optagern på pause og spoler over det defekte område.

Måske ikke den mest professionelle metode, men dog brugbar i visse tilfælde.

Jeg kan ikke huske hvilken model jeg har men en Philips nogenlunde magen til din har jeg
Jeg har haft tre forskellige mærker, men Philips er klart den bedste af dem.
Jeg har dog haft problemer med at den "går ud" af sig selv.

Jeg fandt en opdatering til min på: http://www.p4c.philips.com
Jeg har kigget efter en til din model, men tror ikke der er nogen. Men nu kan du jo selv lure...

Jeg bruger hovedsagligt min til at optage danske film fra TV samt til at optage over fra mit digitale videokamera.
Jeg plejer at bruge en DVD-RW til optagelse og overfører derefter til PC med DVD Shrink og komprimerer en smule.
Så kan det derefter brændes ud på en skive til gemmerne uden den åndsvage Philips-menu hehe

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 11-01-05 22:39

CarstenGP

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at skiven har en defekt, på trods af at den var splinterny, da jeg optog på den i weekenden (Verbatim DVD+RW) ... ?

Jeg roder videre med det i morgen og vil vende tilbage når jeg forhåbentlig har noget bedre nyt.
(Jeg skulle mene at have den seneste firmware fra Philips, da jeg opdaterede i oktober/november sidste år).

PS: Philips-menuen er ikke så åndsvag endda, specielt når man har f. eks. 10 til 20 titler på en skive

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 14-01-05 18:26

@CarstenGP

Nå Carsten, et par dage er gået, og det havde jeg brug for!!

Du havde ret mht. evt. fejl på disken: Jeg har efterfølgende optaget en ny skive fra videoen, lagt den på harddisken med DVD-Decrypter via image-delen (Ifo-metoden finder jeg særdeles besværlig, da man er nødt til at omdøbe VOB-filerne til 2, 3 4 etc.), når man senere skal lægge dem ned på skiven igen.

Det korte af det lange er, at din vejledning så jeg kunne komme videre, er tæt på det optimale og jeg er dig taknemmelig

Derfor en lille forhøjelse af points og tak for din tålmodighed og kreativitet !!

Bedste hilsner,

Bigfool :)

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 14-01-05 18:31

Tak for svaret CarstenGP.

Vi kom til vejs ende (langt om længe )

Takker for denne gang.

Bigfool

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 14-01-05 21:59

Selv tak, og held og lykke med fremtidige projekter

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 14-01-05 21:59

Selv tak, og held og lykke med fremtidige projekter

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 21-01-05 17:37

@CarstenGP

Hej igen! Har nu fået lagt 10 DVD'r ned på harddisken i form af images, (som jeg finder nemmest), brændt dem tilbage på en rewritable for at kontrollere om det funker, og det gør det! Dog oplever jeg adskillige fejl på hver original og må skodde ca. 2 af de sidste KB, der ligger på hver skive, men alligevel bliver brændingen fuldstændig som originalen

Jeg ville bare lige efterfølgende briefe dig om forløbet, som jeg er rigtig godt tilfreds med.

God weekend!

Bigfool