/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Opsigelsesperiode/Ansættelse Hvornår
Fra : AhHaIC
Vist : 427 gange
45 point
Dato : 07-01-05 13:23

Hvis jeg Fx har 14 dages opsigelse og ønsker at starte på en ny arbejdsplads lad os sige 5 dage ind i denne periode, kan det så lade sig gøre? Og hvis ikke, hvad skulle forhindringen så være? Og hvad hvis man gør det alligevel?? :) - på forhånden tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 13:26

Forhindringen kunne være, at din nuværende arbejdsgiver ikke vil frigøre dig fordi han ikke kan erstatte dig så hurtigt.

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 07-01-05 13:35

1)Det vil sige at han kan få lov til at holde mig de 14 dage, men hvis man spørger pænt kan man måske få lov til at blive frigivet tidligere?? 2) Hvilken effekt har det at han ikke vil frigive mig hvis jeg lader være med atr møde op og starter det andet sted, hvad skulle forhindre mig i det??

Accepteret svar
Fra : memuel

Modtaget 55 point
Dato : 07-01-05 13:57

1). Hvis du spørger pænt, skulle der vel ikke være noget til hindre for at du kan få lov til at stoppe med så kort varsel, men når det er 14 dage det drejer sig om kan det vel ikke være så svært.
2). Hvis du vælger at udeblive kan din nuværende arbejdsgiver tilbageholde din løn og fyre dig, men det er jo det du er ude efter ?. Der kan vel egentlig ikke ske ret meget andet, end at du måske kan forvente at en fremtidig arbejdsgiver ringer til din nuværende arbejdsgivr for at tage reference på dig, og så er det vel ikke så fedt at han fortæller at du bare smuttede fordi du ikke gad være der mere.
Sumum sumarum: Du bør spørge pænt og du kan få lov til at stoppe før de 14 dage, hvis han svarer nej, så bed om en grund. Fastholder han, så hold ud. 14 dage går hurtigt. Din kommende arbejdsgiver kan vel forstå din grund.

Held og lykke
Memuel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 14:11

Du kan da blive dømt til at betale erstatning mm. hvis du udebliver, men den største risiko er nok, at få rygte for at være upålidelig.
Altså gør som memuel skriver

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 14:14

Hvis du bare lader være med at komme kan du idømmes bod, hvis han er hård nok din nuværende arbejdsgiver. Så tal med ham.

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 07-01-05 14:23

1000 tak for svaret memuel. :)