/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Flodbølgen, og jordskælv i Iran!
Fra : Vismanden
Vist : 595 gange
245 point
Dato : 07-01-05 01:27

Med al respekt for de pårørende til de mange ofre fra den utrolig forfærdelige flodbølgen i Asien, må jeg lige stille et spørgesmål.

Da der var jordskælv i Bam, Iran syntes jeg ikke tragedien fik en promille af den opærksomhed som flodbølgekatastrofen gør.
Jeg er ikke uenig med den opmærksomhed den får, syntes bare at jordskælvet i Bam også skulle have haft den samme.
Men undrer mig bare over hvorfor jeg ikke fik 1 eneste sms sendt rundt med 2 minutters stilhed, og, stil lys i vinduet osv. som jeg har modtaget mange af i disse dage.
Og der var da heller ikke den samme indsamlingslyst, eller mediedækning for den sags skyld.
Husker heller ikke jeg hørte en eneste politiker udtale sig dengang.

Eller tager jeg fejl?.

Nu nævner jeg bare jordskælvet i Bam fordi det ikke er så længe siden. Men der døde også helt uffateligt mange.

Men som sagt er jeg ikke uenig i den opmærksomhed som flodbølgen får.

Jeg undrer mig bare over hvori forskellen ligger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 01:39

Det hjælper altid på opmærksomheden når der er mange europæere på stedet og ikke mindre når det er skandinaver og især danskere. Ganske forståligt og så er det den største katastrofe i vor tid. Altså ikke spor mystisk, men derfor skal vi da alligevel ikke glemme de andre nødlidende.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 255 point
Dato : 07-01-05 01:46

Jamen forklaringen mener jeg ligger lige om hjørnet. Forskellen ligger i, at i den katastrofe du omtaler i Bam, var der ikke nogen skandinaver involveret (så vidt jeg ved).

Vores politikere vil jo ikke stå uden for det fine rundhåndede selskab ("de store"), og går derfor, også tvunget af mediedækningen, meget mere op i den sidste katastrofe. Så kan de bagefter allesammen (de store og Danmark) bryste sig og klappe hinanden i ryggen, og være enige om hvor humanistiske og opofrende de er.

Jeg har ikke tal på hvor mange der er døde af sult i Afrika og andre steder i verden, bare inden for det sidste år. Det kan ligeledes tælles i hundrede af tusinder, men det har i sagens natur ikke nær den samme politiske eller medie bevågenhed.

Pudsigt - Jeg fik lige et akut tilfælde af kvalme. Sådan er det hver gang jeg kommer til at tænke på politikere.

Hjæpen til ofrene for flodbølgen både her og hisset er dem mere end velundt, men det ville være passende om de involverede stater lige skar lidt (meget) ned på deres militærbudgetter, og lod pengene sive ud til deres befolkning som hjælp til genopbygning.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 07-01-05 06:27

der er jo forskel på 30.000 og på 150.000
jeg gav nu også den gang men det har nok noget med at der var turist områder der ramt
og at mange lande mistede folk

du kan følge med i hvad der sker og hvad der er sket her
http://www1.drk.dk/sw24725.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:40

Klumme... helt enig med dig

Citat
Hjæpen til ofrene for flodbølgen både her og hisset er dem mere end velundt, men det ville være passende om de involverede stater lige skar lidt (meget) ned på deres militærbudgetter, og lod pengene sive ud til deres befolkning som hjælp til genopbygning.

og så ku' vi samtidigt nedskære rumforskning med 50% og gi' til de fattige lande - så sultede ingen & kunne få sig en udd. Vesten vurdere bare at det er "klogere" at se Mars og Venus' overflade.

Ak ja... naturkatastrofer har al'tid eksisteret, og vil forblive med at eksistere. Når disse udløses er det ikke kun mennesker men også dyr (ej at forglemme), som det går ud over.
Vi har alle vores lille "kæphest", og det er i og for sig fint nok, men det er dejligt at se at verdens samfundet er ved at få øjnene op for fælles hjælp. Tænk dig de omtalte katastrofer for 100 år siden!

Hygge... og 2 min. stilhed
Søren

Kommentar
Fra : Vismanden

Dato : 07-01-05 16:57

En ting der er ret interresant, er at i et af områderne der blev ramt, var der et større dyre reservat, med vist nok ca. 40 elefanter og tusindvis af andre dyr.
Jeg læste på tekst tv, at alle dyrene havde søgt væk fra havet,lige inden flodbølgen, så de bogstaveligt talt ikke fandt så meget som en eneste død kanin eller andre døde dyr.
Selvfølgelig døde der mange "by-dyr", men jeg syntes det er interresant at de har et sådant instinkt.

Godkendelse af svar
Fra : Vismanden

Dato : 08-01-05 09:29

Tak for svarene.