/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Babtisternes kalender
Fra : svendgiversen
Vist : 457 gange
50 point
Dato : 06-01-05 20:52

Jeg hjælper en kollega i USA med at finde hans danske tipoldemor,
se under slægtsforskning;

på hendes gravsten i South Dakota står: born May 12 1860
i hendes (mulige) emigratons papirer står: født 15. Dec 1863?

Nu siger en tante i USA, at forskellen skyldes brugen af babtisternes kalender?
Hvem kender denne kalender og afvigelserne til vores??
Kan der være 7 mdr. forskel? Sikkert?? Men også 3 år???
Svend

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 60 point
Dato : 06-01-05 21:05

Der findes mange forskellige tidsregninger, bl.a. afhængig af trosretning. Selv er vi skiftet fra den Julianske kalender til den Gregorianske...
Men om Babtisterne (som jo udsoringer af kristendommen) har deres egen ved jeg ikke.
Men fandt en side hvor man kan downloade et kalender-program, som måske kan få dig tættere på en løsning:
http://octhygesen.homepage.dk/DAGE.html

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-01-05 23:04

Baptisterne har ikke en anderledes kalender end andre kristne. Så tantens oplysninger kan nok ikke bruges til så meget. Hvis hun har tilhørt Baptiskirken der ovre er der mere håb.

svendgiversen, 1) du ved ikke i hvilken by i South Dakota hum ligger begravet? 2) Heller ikke hvorfra i DK hun stammede?
Hvis 1) og hun har tilhørt en Baptistmenighed og da især hvis det vides i hvilken by, er der håb.
Hvis 2) Hvis det vides hvorfra i DK hun stammer, er der jo bl.a. kirkebøger.

Her er en oversigt over Baptistkirker i South Dakota: http://www.usachurch.com/south_dakota/Baptist.htm
Jeg er sikker på en henvendelse til en af baptistkirkerne vil lede jer på vejen.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 12:54

Tak for svaret justuniverse.