/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling af lakeret gulv
Fra : nestorine
Vist : 2092 gange
100 point
Dato : 05-01-05 21:13

Er det muligt at give et gammelt lakeret , delvist slidt en gang gulvmalig?
Er det nok at slibe i overfladen?
vh
Nestorine

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 05-01-05 22:05

Hvis du sliber gulbet helt fri for lak og så maler det med gulvmaling burde der ikke være problemer, hvis gulvet ellers er egnet til det.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-05 22:21

Hej nestorine
For at få et pænt resultat, skal hele gulvet slibes, hvis det så er jævnt, behøver du ikke at fjerne al den gamle lak, bare det bliver slebet over så det bliver mat.
Derefter skal det vaskes med salmiakvand og når det er gennemtørt, er det klart til at blive malet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-01-05 00:01

Vores køkkenlåger var lakeret, da vi købte huset. Det var noget gammelt noget. Men selv om vi sleb helt ned, så alt lak var væk (og lidt længere), boblede malingen alligevel. Vi prøvede så at slibe det hele af igen og give noget der skulle forhindre det i at boble op, og så male igen. Men det boblede op alligevel. Så hvis det er noget gammelt lak (fernis?), så er det ikke sikkert du kan male på det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 06-01-05 10:13

det kan sagtens lade sig gøre, blot skal du sikre dig, at den maling du bruger er anvendelig ovenpå lakken, således at det netop ikke bobler op. Spørg farvehandleren, som dog har brug for at vide hvilken type lak der er på i forvejen. Hvis du ikke ved det, så bed om en lille farveprøve, og afprøv så et lille sted først inden du går igang med hele gulvet. Og ja, du skal selvfølgelig slibe lidt først og vaske af så gulvet er helt rent, fri for fedt o.a. og det skal være tørt.
god arbejdslyst
Jorren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-01-05 13:32

Jeg vil foreslå at du sliber gulvet godt ned og så først bruger en isoleringsgrunder før du maler med den rigtige farve.
Vil du ikke bruge isoleringsgrunder så mal med en terpentinbaseret maling, det giver mindre risiko for gennemtrængning af den gamle lak der garanteret er på terpentinbasis

Kommentar
Fra : nestorine

Dato : 06-01-05 17:03

tak for svar alle sammen, så er jeg blevet så klog!

Godkendelse af svar
Fra : nestorine

Dato : 06-01-05 17:03

Tak for svaret dabj.