/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
billig a-kasse
Fra : SandraFalk
Vist : 628 gange
22 point
Dato : 05-01-05 16:31

hvilken a-kasse er den billigste og samtidig en god a-kasse??

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-01-05 16:33

Definer god a-kasse, der er vel ikek så mange kriterier så længe de betaler det de skal?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-05 16:41

A-kasse kontingentet er ens for alle A-kasser, men A-kassen opkræver herudover et administrationsbidrag til den løbende administartion af kassen, og dette beløb kan variere. Så den besparelse der kan være er måske fra 0 til 10-50 kr pr. måned.
Inden du vælger A-kasse, så se hellere på hvilke fordele der kan være i den enkelte kasse, som f.eks, kender de dit arbejsområde - hvilke service har de når du har brug for hjælpen osv.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-01-05 16:47

Blander vi ikke a-kasse og fagforening sammen nu?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-05 17:30
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-05 17:33

Nej det gør vi ikke Better_Performance, alle A-kasser har et administrations bidrag ud over A-kasse kontingentet.
På nedenstående link kan du finde samtlige A-kasser og herfra gå til deres hjemmeside og se hvad det koster at være medlem af A-kassen.
http://www.adir.dk/extern/adress/tvaerfaglige_faglige.htm

Jeg har kigget på 2 A-kasser og det koster som følgende for fuldtidsforsikrede:

Den kristelige koster 415 kr. pr. md.
HK's A-kasse koster 396 kr. pr. md.

Heri er ikke indregnet bidrag til evt. efterløn som er frivilligt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-05 17:46

Den jeg henviser til : Detfagligehus koster 449 kr. pr. md. men det er inkl. fagforening. (90 kr. pr. md.) Fravælges denne er man nede på kun 359 kr. pr. md.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-01-05 17:47

bentjuul

Det er jeg med på, men om de kender dit faglige område og hvilken service de yder??

Den eneste service de skal yde er at udbetale dine dagpenge

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-05 18:02

Better_ Performance, der er mange andre services de yder, men som regel opdages det først bagefter - desuden kan f.eks indsendelses af dagpendekort gøres elektronisk i nogle A-kasser, rådgivning omkring aktiveringsydelser mv, rådgivning i det hele taget til den ledige er meget forskelligt. Men bemærk dig at jeg ikke anbefaler nogen - selvom jeg har kendskab til mange. Men ville selv vælge en der tradionelt var indenfor det område jeg arbejdede.

SandraFalk
http://www.adir.dk/ gå ind under "Sammenligning af a-kasser" her ligger mange nyttige oplysninger.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-05 19:03

Arne det du skriver om kan godt være med en faglig forening, men fagforening, nej og det finder du ud af når du er kommet i klemme.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-05 19:49

A-kasse = udbetaling når du er arbejdsløs / opsparing til efterløn.

Udover dette beløb kan du melde dig i en fagforening (typisk "samme sted" som A-kassen)
I en fagforening som passer til dit job, kan de hjælpe dig med bl.a. lønproblemer og som regel har de også kurser du kan benytte.

Accepteret svar
Fra : alsing

Modtaget 22 point
Dato : 05-01-05 21:27

Kære Sandre Falk
Du spørger kort hvilken a-kasse der er den billigste og samtidig en god a-kasse.
Som Bent Juul har foreslået, kan man på www.adir.dk finde en sammenligning mellem a-kasserne. Den har jeg set på, og mit råd er:
Meld dig ind i Frie Funktionærers A-kasse - Tværfaglig. På www.adir.dk. har den forkortelsen FF-A. Frie Funktionærer er tværfaglig - alle lønmodtager kan være medlem, de har et kontingent under gennemsnittet for alle a-kasser - og er med kr. 388 pr. md. billigere end både Kristlig og HK's a-kasse, IT-fagets a-kasse og endnu flere. Hertil kommer, at det er en god a-kasse. På sammenligningen mellem alle a-kasser har den førstepladser både hvad angår medlemmernes tilfredshed og orden i sagsbehandlingen. Hertil kommer, at jeg har hørt den yder rigtig god hjælp til ledige - både med kurser og personlig rådgivning. Så, mit råd er derfor: klik ind og meld dig ind på www.f-f.dk
V.h. Alsing

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 06-01-05 12:08

Tak for svaret alsing.