/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dagsbøder - nybyggeri
Fra : tubser
Vist : 945 gange
20 point
Dato : 04-01-05 18:39

Hej.
Måske nogen kan hjælpe ?
Dagsbøder skal entreprenøren betale til os, hvis han er forsinket i vores husbyggeri. Dog kun indtil råhuset er lukket.
Spørgsmål:
1. Hvor mange dage er der i en uge når man taler dagsbøder ? 5 arbejdsdage eller regner man en uge for 7 dage ?
2. Hvornår anses et råhus for lukket ?

Håber nogen kan hjælpe os.
mvh. thomas

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 04-01-05 18:45

Der er fem dage i en uge hvad dagbøder angår. Det med råhuset kommer meget an på hvad der står i den kontrakt i har lavet. Da jeg byggede hus var det forskelligt fra firma til firma lige hvornår de definerede råhuset som lukket.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-01-05 18:56

du skal atå i den kontrakt du har

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 04-01-05 18:56

Jeg vil mene et råhus er lukket når tag og vinduer er monteret. Altså når man kan begynde at udtørre fugten i huset

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-01-05 18:56

prøver igen det skal stå i den kontrakt du har

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 04-01-05 19:05

http://www.danskbyggeri.dk/C1256C8A003B0341/C7AD4F92AB2B07BCC1256C290035C13A/C5D505E18AB965E9C1256D1F00287BBA
Ovenstående link er til byggeriets lovhjemmel, tryk på PDF-fil og du har hele AB 92, - læs lidt i den, også for at se om du selv har overholdt dine forpligtelser. Lad være med at fare frem med bål og brand, men tag et møde med entreprenør om sagen, og henhold dig til AB 92.
MVH.stilke

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-01-05 22:44

For at du kan indkræve bøder, skal du kunne påvise et tab, som følge af forsinkelsen, og det skal være meget konkret, feks. at du skal betale ekstra til andre håndværkere, eller du skal betale husleje et andet sted.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 04-01-05 22:54

AB92 er kun gældende hvis det er aftalt mellem begge parter

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 04-01-05 23:53

helt ærligt så er det noget pokkers noget at komme ind på fordi Vejret kan drille, leverancesvigt, og personalesvigt specielt i disse tider bliver der jo ikke ligefrem pres på uddannelserne - så hvis det er mig du vil have som håndværker så vil jeg tage forbehold mod alt mærkeligt muligt, samt at jeg vil søge advokatbistand i forbindelse med udarbejdelsen af aftalen, ligeledes vil jeg også anbefale dig at kontakte en advokat i et så tidligt som muligt så alle formalier er iorden...lad os antage at du selv har gennemlæst en plan om materiale valg og accepteret..... men du har læst forkert og skrevet under, nogle mennesker har det sådan forstår du at når vi som sælgere spørger en kunde ad om murstene skal være røde får vi svaret ja! papirgangen kører kunden troede han selv havde sagt gule sten - sådanne ting forekommer - Jeg skriver et hav af papirer ud - og bliver enige med kunden og beklageligvis overkommer køberparten ikke at kontrollere ....grunden er at man udelukkende er prisfikseret.... Vores nye teknologi med mindre lagerenheder - færre varenumre på lageret gør at mange materialer først skal bestilles til senere levering - det kan gå ud over leveringstiden og aflrveringstidspunktet... til syvende og sidst er det fandme vigtigt at du hr kunde får fortalt dine håndværkere dine forventninger og krav til produktet, og eller at sælger fortæller dig hvilken vare du får til prisen...

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 04-01-05 23:55

Glem det!
Min umiddelbare opfattelse af dit spørgsmål er at det vil give dig problemer.
Når du ikke selv ved hvornår (eller hvad der menes med) råhuset er lukket, kan det være meget svært at få nogen til at betale noget som helst, der ikke entydigt kan bevises. Man kan sagtens tale om lukket råhus, selv om den udvendige komplettering ikke er færdigt. Hvis der lægges presenninger på taget og plastik for vinduers- og dørhuller og man påbegynde de indvendige arbejder vil man normalt betragte råhuset, som værende lukket (selm om der skal bruges rigtig meget energi til opvarmning (vinterforanstaltning).
Læg mærke til et tidligere svar: Du kan i bedste fald også kun få dækket de faktiske (og reelle) udgifter du direkte kan bevise skyldes en entreprenør svigagtige forsinkels. (Du vil aldrig kunne tjene på dagbøder).

Den måde du spørger på kan godt få mig til at tro, at du har købt et typehus, som medbyg - er det rigtigt?

Kommentar
Fra : tubser

Dato : 05-01-05 10:21

Hej Alle.
Mange tak for alle jeres svar.

Mht. dagsbøder kom vi i tvivl om det var 5 arbejdsdage eller 7 dage.
5 arbejdsdage er vel logisk set fra håndværkernes side af, da de næsten aldrig arbejder lørdag/søndag. Set fra vores side betaler vi jo netop husleje alle ugens dage - og har altså en udgift de sidste 2 dage, som vi ikke får dækket af dagsbøderne (set i det lys).

Mht. råhuset, så mener vi, at et hus er lukket, når tag og vinduer er isat og det vel og mærke ikke er utæt. For ved at det er utæt, kan man jo ikke isolere og sætte loftsbrædder mv. op uden at man får ødelagt sine materialer - så ja, Jorgen_ros - det er et medbygger-hus vi har gang i her )

Entreprenøren mener selvfølgelig, at huset er lukket og dagsbøder stopper her....det er jo så en tvist vi må diskutere dybere. Han synes vi bare skal sætte lofter op osv. - det tager ingen skade. Hvorimod alle andre ryster på hovedet og siger at vi ødelægger materialerne og huset ad.
Nu kan alle sikkert godt huske hvor meget regn vi fik i oktober og november - og med et utæt tag, så vil vi netop ikke gå i gang med ovennævnte arbejde....så derfor påberåber vi os retten til at sige at huset først var lukket, da taget blev gjort tæt. Vi taler altså om en forskel på 4½ uge i dagsbøder.

Vi må se hvad det ender med....

Endnu en gang tak for alle jeres svar. Det er en jungle og have med nybyggeri at gøre - ihvertfald i vores tilfælde )

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 05-01-05 13:40

Generelt til alle der bygger hus:

-Sørg for at al kommunikation er på skrift. Aftaler man noget i telefonen, bekræftes det ved fremsendelse af et memo. Svarer den ene part ikke på dette memo, betragtes det som stiltiende accept.

-Tag så mange billeder som muligt (husk dato). Brug et digitalt fotoapparat og tag gerne billeder hver dag af de ændringer der er foretaget, eller gennem fotografer huset hver dag om muligt (så er der også noget til scrapbogen).

-Engager en byggesgakyndig til at føre tilsyn. Det koster ca. 20.000,- men han kender loven, ved hvordan håndværkeren skal tackles. Og han kan se forskel på hvilke ting der skal ankes over og hvad der er kosmetik. Det er alligevel nødvendigt at tage billeder. Det er fristende at spare den byggesagkyndige, især hvis man bygger et typehus, men pengene kan være godt tjent hjem, hvis der opstår tvist

-Få fast pris på sandpude, sokkel, kloak og entreprenør arbejde. Der er mange som fåe ekstra regninger for netop disse ting (og det er umuligt at gennemskue).

-Hold altid et beløb tilbage til etårs-eftersyn (typisk 5-10% af byggesummen som låses på en konto). På den måde har bygherre bedre fat i "bollerne" på bygmester, hvilket desværre er nødvendigt oftere end man lige tror.

-Du skal sikre dig, sammen med byggesagkyndige, at leverede varer er identiske med det bestilte. Altså at du får det vindues fabrikat du har defineret og ikke et (måske) billigere alternativ, eller klinker/ trægulv har det dessin nummer der står i kontrakten etc. etc. Her er der rigtigt mange der får sig en overraskelse!

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-01-05 22:18

jeg tror ikke jeg vil have dig som kunde, det har jeg for "travlt" til eller måske vil min pris blive for "høj"...