/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Router vs. statisk ip
Fra : Nightowl
Vist : 325 gange
100 point
Dato : 04-01-05 15:46

Jeg købte sidste år en router (SMC 7004vbr v.2 eu).
Jeg har desuden 5 statiske ip-adresser, hvoraf den ene bliver brugt til en web/mail-server.
Mit problem består i, at jeg gerne vil beholde, i det mindste, 4 af de statiske ip'er, hvilket jeg jo ikke gør, idet routeren jo selv forbinder.
Med andre ord: Hver enkelt maskine (opkopling) skal beholde sin egen ip-adresse.
Pt. synes problemet lidt uoverskueligt, idet jeg også gerne vil bibeholde de egenskaber, der er i netop en router.
Ellers kunne jeg ligeså godt benytte en alm. switch.
Jeg har en 2048/512 forbindelse fra Sonofon (pppoe).
2 x Windows XP Pro samt 2 x Linux Mandrake.
Jeg håber, at der er et, eller andet, kvikt hovede, der kan hjælpe mig, med dette (for mig) STORE problem.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-01-05 16:21

Har jeg forstået det sådan, at siden du installerede routeren, så oplever du at du ikke længere kan bruge dine statiske IP adresser, fordi NAT er slået til i din Router, og dine pc'ere/servere får lokal IP numre?

Eller siger du, at du har fået tildelt 5 IP adresser fra RIPE, og derfor ER NØDT til at arbejde med globale IP adresser på alle dine PC'ere?
Og at du gerne vil have aktiveret NAT for dine to WInXP Pro pc'ere?

mvh. Per

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 04-01-05 18:43

Hvis dine 4 maskiner (2 x windows og 2 x mandrake) kører med officielle statiske IP-adresser (dvs. ikke 192.168.x.x, 10.x.x.x eller 172.x.x.x), så er du nødt til at have fat i en eller flere ekstra IP-adresser, som ligger i et andet netværk, end dem du har i forvejen.
Det kan f.eks. gøres ved at købe en anden IP-adresse af RIPE igennem din udbyder eller ved at "leje" en anden statisk IP-adresse af din udbyder. Herefter kan du så få routet dine 4 (eller 5) officielle adresser ind til dine servere.

Hvis det blot er fordi, at der er nogle ude på Internettet, som benytter de officielle adresser til at få fat i maskinerne, så behøver du ikke at bibeholde adresserne på maskinerne. Så skal der blot sættes statisk NAT op i den router, som du har. Det vil betyde, at du kan få routeren til at sende alt den trafik der kommer til en specifik IP-adresse, ind til den korrekte server.

Er der et af de to ovenstående forslag, som matcher det behov, som du har?

Kommentar
Fra : Nightowl

Dato : 05-01-05 00:03

Hej Per.
Du har ramt lige i plet med dit første forslag.
De statiske ip'ere jeg har, er købt af min isp.....

/Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 11-01-05 16:39

Din router kan godt virke som en almindelig router (det vil sige uden NAT) og på den måde give alle dine pc'ere globale IP numre far poolen af statiske IP numre. Dog så "koster" det tre IP adresser som routeren sluger. En regulær routning (dvs. en router som ikke benytter NAT) skal have sin egen IP, samt en broadcast IP og en multicast IP for det lokale netværk.
Det kan godt være lidt (læs: meget) tricky at opsætte en regulær routning.
Med hensyn til om din router stadig kan tilbyde brug af den indbyggede firewall hvis du skifter til regulær Routning? Det er ikke sikkert.

Alternativet med flere statiske NAT routninger, så din Router reagerer på alle 5 IP numre, og derefter sender data videre til hvert af 5 fastsatte lokale IP numre det er nok et bedre alternativ (som alstrøm allere har været inde på).
Det ser imidlertid ikke umiddelbart ud til at du kan opsætte dette via Routerens WEB interface, her skal du nok bruge en TELnet forbindelse.
Hvorvidt statiske NAT adresser umiddelbart vil give dine PC'ere forskellige adresser ude på internettet, det er jeg imidlertid lidt i tvivl om.
Med Statiske NAT routninger så vil du nok stadig kunne bevare din routers firewall egenskaber.

mvh. Per F.