/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Psyk. opgave
Fra : happengut
Vist : 1057 gange
150 point
Dato : 17-08-02 09:29

Nogen der har et godt forslag til et emne til en opgave i Psykologi??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-08-02 09:32

Hej Happengut.
Hvad skal opgaven bruges til, og på hvilket niveau??

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : happengut

Dato : 17-08-02 09:41

Opgaven skal bruges på HF senere på året. Jeg vil bare gerne have god tid til at læse til den. Det er selvvalgt emne, så der er frit slag. Jeg har valgt b niveau i psykologi.

Mvh
Happengut

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 17-08-02 10:16

hej happengut

hvad med moderbinding, du kan tage udgangspunkt i freuds egen moderbinding.
- hvad med piaget's læringformer og hvis du har læst meget kan du måske sætte dem op mod jung's lærings principper.
- har du mere lyst til at skrive om parforhold, kan du skrive om spejling og persontypernes sammensætningsforhold.
- en anden boldgade, noget om forskellen mellem sindsygdomme og sindslidelser og hvordan de takles i dag, du kan diskutere hvad der hører under hvilken kategori. Og måske noget med de danske fængsler hvor der findes mang sindslidende.
og så foreslår jeg da også lige at du eventuelt skriver noget om biopsykologi, eventuelt også i forbindelse med ovenstående.
der var i hvert fald nogle forslag

venlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-08-02 10:39

Jeg vil foreslå dig at skrive om "Prægning".
Dette begreb kan linkes til mange forskellige facetter i samfundet. Jeg tænker her specielt på fastholdelse i kulturmønstre - fordomme - adfærd mv. Samtidig har det den fordel, at det kan beskrives temmelig enkelt. Mange andre begreber i psykologi er dybt komplicerede at udrede, og kræver et stort forhåndskendskab, og / eller at man studerer en masse, før man kan arbejde med det man har valgt.

Mvh.
Ram2

Accepteret svar
Fra : Gennie

Modtaget 160 point
Dato : 17-08-02 10:40

Hej Happengut!

Jeg har skrevet en opgave om Howard Gardners multi-intelligens teori. Den går i korte træk ud på at menneskets intelligens ikke er et hele, men består af 7 forskellige intelligenser. Disse 7 intelligenser sidder hvert sit sted i hjernen, og kan så være mere eller mindre udviklet hos forskellige folk, så nogen folk er enormt godt begavet f.eks. matematisk, men til gengæld ikke har sociale evner for 25 øre (undskyld mit sprog!) Herfra kan du komme videre til f.eks autisme.
Gardners teori er baseret på både biologi (han har undersøgt krigsinvalider med fysiske hjerneskader) og observationer/samtaler til at vurdere folk psykologisk.
De 7 intelligenser omhandler ikke kun de boglige evner, men også evnen til at klare sig i sociale sammenhænge, og en motorisk/kropslig intellligens.

Det er ved at være 6 år siden jeg lavede opgaven, så det er lidt langt væk, men jeg synes at det er et enormt spændende område. Hvis du er interesseret finder jeg gerne opgaven frem og sender dig en litteraturliste!

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 17-08-02 12:33

hej Gennie

den vil jeg da også meget gerne se :)
dorthe@dorthes.dk

venlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 17-08-02 13:53

spørg summer, han ved alt

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-08-02 18:43

Hej happengut

Som du kan se, er der mange muligheder. Problemet er, at det er noget helt individuelt, hvad der er et godt emne.

Så jeg synes, du skal vælge et emne, der ligger så tæt op ad dine fremtidsplaner som muligt, således at du kan have gavn af dit videre uddannelsesforløb.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-08-02 20:05

Under alle omstændigheder må du kunne have stor gavn af dette link:

http://www.solroed-gym.dk/fageneslinks/psykologi.htm

På siden er der links til et hav af andre websites, så her myldrer mulighederne virkelig frem.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 18-08-02 13:13

Hej happengut

Prøv at kigge ind på denne, det kunne jo være at de kunne hjælpe dig med et
godt forslag.

http://hjem.get2net.dk/ebbesk

Godkendelse af svar
Fra : happengut

Dato : 18-08-02 22:03

Tak for svaret Gennie, det lyder som om det kunne være interessant. Jeg vil blive enormt glad hvis du gider poste en litteraturliste!!

Mvh
Happengut