/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lovkrav...?
Fra : Vatos
Vist : 3851 gange
50 point
Dato : 03-01-05 08:07

Et spørgsmål til lovkrav angående inddækning af stålbjælke.

Jeg ved at normalt skal en stålbjælke inddækkes med korrekt brandsikring (BD60??).

I mit tilfælde er stålbjælken ikke en del at husets bærende konstruktion. Jeg har fået lagt en stor limtræsbjælke op til at bære spærene. Dog var jeg nødsaget til at bibeholde de 5 øverste skifter af den yderste mur (dobbelt mur), da dette stikker op over vores tilbygning. Derfor blev der lagt en stålbjælke op til at bære de 5 skifter.

Hvad er kravet i denne situation?
Enten laver jeg inddækningen af et lag krydsfiner eller også må jeg i gang med opbygge en konstruktion til 2 lag brandgips.

PS: Inddækningen er ikke bare lige til, da den skal dække hele overgange fra huset til tilbygningen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-01-05 08:13

Det som jo er det farlige ved brand, er at jern/stål-bjælken straks vrider og bøjer ved kraftig varme - derfor skal den pakkes ind.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-01-05 08:15

Ja, det ved jeg. Da bjælken ikke har nogen konstruktionsmæssig betydning (der falder 300 kg mursten ned på gulvet i værste fald), så tænkte jeg om der var lovkrav om inddækningen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-01-05 08:23

Ok det er jo ikke så meget - men kan bjælken skubbe til noget. Eks. vælte en bærende væg.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-01-05 08:36

Er afstanden længere end at du kan lægge en jernbeton/gasbeton drager op eks. 10x10. For ca. 300 kg så kan der ikke være ret langt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-01-05 08:38

Nej, det burde ikke kune lade sig gøre. Limtræsbjælken som er bærende ligger 50 cm over stålbjælken.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-01-05 08:40

Der er ca. 2 meter.

De 300 kg er bare cirka. Jeg ved ikke hvor meget det vejer.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-01-05 08:42

Jeg kan læse i BR 95 at en stålbjælke belagt med 2 lag plade (krydsfiner) betegnes som BD30.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-05 11:22

2 lag gips med isolering i hulrummet dvs 2 + 2 + 2 lag på alle sider

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-01-05 14:47

Jeg tror selv jeg har fundet en løsning.

Bygningsreglement for småhuse.
4.3.2 Ydervægge, bærende vægge, søjler, bjælker, etageadskillelser og lignende konstruktioner skal udføres
mindst som BD-bygningsdel 30.

Bygningsreglement 1995
Bjælke af stålprofil indklædt med mindst 2 lag beklædninger i pladeform med en samlet tykkelse på mindst 24 mm. Beklædningerne skal være mindst klasse 2 beklædninger, og de skal være opsat med forskudte samlinger.

Klasse 2 beklædninger
9 mm krydsfinerplader med densitet mindst 500 kg/(m3).

Det vil sige at hvis jeg beklæder den med 2 lag 12 mm krydsfiner, så er dette udført korrekt, ikke sandt?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-01-05 17:36

Det det være, og så varer det også lidt inden bjælken bliver varm nok til at "arbejde".

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-01-05 17:38

Det det være = det må det vel være

Kommentar
Fra : AkademiskArkitekt

Dato : 04-01-05 16:58

Spild af tid, kære venner.

Du henvender dig til ICOPLAL. De ved nøjagtigt hvad som behøves. men det er ikke ensbetydende med en godkendelse. Du skal derfor have tegninger og beskrivelse i tre eksemplarer. Derpå ringer du til den lokale bygningsmyndighed på Rådhuset og bestiller tid inden for 1-2 dage. - Husk at medbringe belastningsberegninger (ingeniør / eller måske ICOPAL).

Funktionsbaserede brandkrav i det nye Bygningsreglement tilsiger nemlig, at det er den lokale bygningsmyndighed, der skal afgøre om løsningen er ok.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 04-01-05 18:26

Jeg ved godt hvad det kræver hvis det skal 100% korrekt........

Enten skal bjælken mures inde eller også bruges min. 2 lag brandgips.

Mit spørgsmål var om dette også gjaldt ikke-bærende bjælker.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 04-01-05 18:27

Hvad skulle Icopal egentlige vide om dette ??

Kommentar
Fra : AkademiskArkitekt

Dato : 05-01-05 12:02

Til Vatos - Naturligvis gælder det også ikke bærende konstruktioner. De smælter lige så vel som de andre og konstruktioner i hele huset hænger da sammen?

Endeligt er fabrikken ikke den dårligste at spørger. de råder over ganske mange ingeniører eller andre eksperter, der evt. kan hjælpe dig videre.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 05-01-05 12:36

AkademiskArkitekt:
Jeg vil gerne krybe til korset og sige at jeg har rimelig styr på tingene. Jeg er uddannet civilingeniør og startede på bygningsretningen (endte dog med at lave IT i byggeriet), desuden arbejder jeg hos et stort Rådgivende Ingeniør firma hvor jeg har søgt hjælp. Det var også der jeg fik løsningen.
Jeg ville gerne høre folks mening om løsningen, det kunne være der sad en super ekspert derude et sted.

Selvfølgelig smælter bjælken på samme måde om den er bærende eller ej. Det jeg søgte var det deciderede lovkrav, så det jeg laver er lovligt hvis der opstår brand.

Tak for hjælpen....

Kommentar
Fra : AkademiskArkitekt

Dato : 05-01-05 13:28

Vatos

Jamen, så går det fremad! Dog lige, at en superekspert, der ikke kender alle forudsætninger helt ind i detaillien, vil næppe give et svar som han mener er forsvarligt?

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 15-07-05 14:41

Tak for svaret rotw.