/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
systemudvikling "LArman"
Fra : Abdis
Vist : 602 gange
48 point
Dato : 02-01-05 19:24

kan du forklare mig hvad er Statechart Diagram og hvad er forsekellen mellem Statechart diagram og sekvense diagram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 19:34

Vent nu lige med at smide om dig med point Abdis og tillykke med at finde vej

Folk svarer når folk har tid. Ikke alle er på i døgndrift, men du skal nok få svar.

Statechart ? Er det en specifikt program/IDE du spørger til ? Du må forklare dig lidt. Er det Borland, Sun eller et 3. part program du tænker på ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 19:38

Statechart : http://www.wordiq.com/definition/Statechart

En del af matematikken der omhandler state machines og deres diagrammer. Vi havde det på DIKU i Diskret Matematik på datalogi studiet: http://www.wordiq.com/definition/State_machine

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 20:18

Sikken et elendigt diagram til en "state machine" nulstille kontakten har ingen pull-up eller pull-down modstand/kondensator.
>>>
The circuit diagram for a 4 bit TTL counter, a type of state machine
>>>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 20:27

emesen -> Din gamle praktiker

State machines er ikke kun elektronik. Rent konceptuelt kan man bygge programmer over dem :

http://www.virtual-worlds.net/lifedrop/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 20:35

Tak den kender jeg.................det er jo min go'e gamle hjerne.

Og ja ja - men når jeg ser sådan en grov fejl som laver flimmer i de logiske kredse - så må jeg nævne det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 20:41

State machines er i modsætning til finite state mechines ; non-deterministiske ...så vidt jeg husker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 20:48

non-deterministiske - kan de ikke ødelægges.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 20:54

Dette bringer mig tilbage til Abdis' spørgsmål :

Et sekvensdiagram er :

Først dette, så dette, så dette, så dette ..i nævnte rækkefølge. Det er deterministisk og kan altid backtraces til udgangspuntet, men kan fortsætte ad infinitum evt. som cyclus.

Et State machine diagram er :

Dette, så enten dette eller dette, derefter enten dette eller dette ... osv. Det er non-deterministisk og kan ikke backtraces og kan ligeledes fortsætte ad infinitum.

Finite state machine diagrammer er som ovenstående, men slutter altid i en endelig tilstand = Deterministisk, et 'lukket' system.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 20:56

emesen -> Non-determistisk = Man kan ikke ud fra givne start parametre forudsige udfaldet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 20:57

Et eksempel er Random funktionen : Random(10); Der giver et tilfældigt tal mellem 0 og 9.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 21:02

Det kan ikke passe Molokyle.
Det tælle diagram gør sådan: først dette så dette så dette så dette og slutter hvor den startede men fortsætter så længe den kontakt vender op mod plus.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 21:08

emesen -> Jo, det kan passe. Husker du vores snak om hysterese loop ? ..og tvungen clock-cycle ? Fasen vender på et non-deterministisk tidspunkt. ...og dog er resultatet altid det samme 0-1-0-1-0- osv..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 21:15

0 og 1 er da et finite state, men transitionen er non-deterministisk. En model over dette er en state machine. Der kan alle transitioner bestemmes, men hverken forudsiges eller 'kigges tilbage' på.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 21:19

Om man lægger 4 til 3 eller lægger 3 til 4, så giver det altid 7. Sidder man med resultatet 7, kan man imidlertid ikke afgøre, hvilken beregning der ligger til grund for denne værdi.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 21:22

Ovenstående kan beskrives med et finite state machine diagram, men ikke med et sekventielt diagram.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 21:23

Ikke enig
Og dog - så kan man ikke søge vejen tilbage i tælleren men vi kender vejen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 21:29

Nix emesen ->
result =
If Random(10) < 5 then 3+4
else 4+3;

print(result);

No way to backtrace

Kan beskrive som state machine (afgør hvert træk), men ikke sekventielt (trækket er forudbestemt)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 21:35

Molokyle - der er ingen random i et tælle kredsløb.
Den tæller forudsigeligt binært hvor hver kreds halverer foranstående kreds clockpuls og derved skaber binær optælling.
Men jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-05 22:01

Du mener da ikke at hviletiden (hysteresen) i en multivibrator (..var det vist sidste gang) kan beskrives sekventielt ?

Tidsenhed for tidsenhed ?

Joeh... hvis du indregner en usikkerhed, margin eller hva' du nu vil kalde det, men da er sekvensen tidsmæssigt ikke længere deterministisk.

Så vidt jeg husker er det netop for tidskritiske programmer/hardware man udarbejder state machines diagrammer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 23:15

Næe vi kan ikke tidsbestemme hviletiden i en ren multivibrator derfor tager vi lige et krystal til hjælp.
Men tælleren er jo ikke multivibratoren - den bruger bare pulserne og er ligeglad (til en vis grænse) med hastigheden.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-01-05 23:27

Utroligt flot, uden fejlberegninger af nogen art

Halvering af tiden uden flip-flop...skal tidligt op.

Godt nytår.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 02-01-05 23:52

I objektorienteret systemudvikling kan et statechart bedst oversættes med "et tilstands diagram".

Sekvensdiagrammet bruges til at vise nogle objekters interaktion med hinanden. Der er typisk en aktør, der sætter det hele igen, f.eks. med et kald til en metode i/på et objekt. Efter dette sørger objektet f.eks. for at kalde en metode på et andet objekt osv. Altså en sekvens af handlinger, som nok burde få en ende. Men der er forskel på begrebet "sekvens" og så et sekvensdiagram. Man kan godt tegne et sekvensdiagram, der aldrig slutter. Men afhængigt af den efterfølgende design, risikerer man at det resulterer i kode, der heller aldrig slutter (loop). Ikke hensigtsmæssigt.

Tilstandsdiagrammet viser en oversigt over en række tilstande. Kan bruges til at beskrive tilstande i hele systemer, men også helt ned til en enkel "forløkke".

Diagrammet vil så vise, at når i=5 er strengen "Dette er en test!" nu lig med "Dette e"

(Svært når men ikke kan tegne)

Søg f.eks. på navnet Martin Fowler og OOAD (Objektorienteret analyse og design)

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 48 point
Dato : 02-01-05 23:53

Sludder:
Det skulle være
-Diagrammet vil så vise, at når i=7 er strengen "Dette er en test!" nu lig med "Dette e"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-01-05 00:05

OK med alle de flotte ord må jeg nok gi' mig................................lidt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 00:16

Jeg vil stadig mene at min kommentar : Fra : molokyle Dato : 02-01-05 21:29

..kan beskrives i sin helhed som ét state machine diagram, men hvis det skal beskrives sekventielt for alle de mulige retninger programmet kan forløbe, skal man angive mange selvstændige sekventiel diagrammer. Nemlig for værdien af Random(10): med f.eks. en præcision på 6 decimaler ; 0.000000, 0.000001, 0.000002, 0.000003 osv... op til 8.999999, 9.000000.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 00:26

Kort sagt; et sekventiel diagram viser det aktuelle indhold af registre, hukommelse, PC (program counter) osv.. for en kørsel af koden. Et state machine diagram viser de logiske tilstande der afgør udfaldet af en programkørsel. Et state diagram kan bevise om koden er valid. Et sekventielt diagram viser blot rækkefølgen af kommandoer og variabelværdierne af et givet programtrin.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 11:58

Her er en instruktion til at fjerne den fra Symantec (..et stykke nede på siden ):

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.randex.h.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 12:03

UPS... Sorry ovenstående havnede i en forkert tråd. Det hører hjemme i et spørgmål om virus i anden forbindelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 12:18
Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 04-02-05 22:49

Husk at lukke alle dine spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : Abdis

Dato : 04-02-05 22:50

Tak for svaret justuniverse.