/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Hvad betyder dette skrevet på Latin?
Fra : Bragesvej
Vist : 4147 gange
20 point
Dato : 02-01-05 15:35

Jeg har et aflangt malleri (Broderet) Der står: Hafnia Metropolis et Portvs celeberrimvs daniæ.

Bildet viser noget måske inde fra Kbh´s havn?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-01-05 15:39
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-05 15:41

tror det er udsigt over kbh sagde en klog her bag mig

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-05 15:46

noget med havn, storby og dansk....

celeberrrimus kan jeg ikke regne ud..

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-01-05 15:50

hov, glemte "og port"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-01-05 15:50

Udsigt over Københavns Havn, det er mit bud.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 30 point
Dato : 02-01-05 16:06

Jeg mener, at "Hafnia Metropolis" var det latinske navn for København (senere bare "Hafnia")
et Portvs celeberrimvs daniæ.

Portvs betuder havn, celeberrimvs har jeg set at andet sted i betydningen "berømt", så mit bud er

"København og den berømte danske havn."

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 02-01-05 16:06

Jeg mener, at "Hafnia Metropolis" var det latinske navn for København (senere bare "Hafnia")
et Portvs celeberrimvs daniæ.

Portvs betuder havn, celeberrimvs har jeg set at andet sted i betydningen "berømt", så mit bud er

"København (hovedstaden) og den berømte danske havn."

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-01-05 16:06

http://www.cartographia.net/map.php?vars%5Bextract%5D=10&id=117&id_cont=1& id_nat=36

Ja det minder meget om dette, Har det mon noget om sundtoldskat at gøre?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-05 16:07

Celebrere betyder fejre Hafnia betyder køben havn Metropol betyder jo hovedstad, så mangler jeg noget.
Det nærmeste jeg kommer er: Danskerne fejrer deres hovedstads( jubilæum)Er der et årstal?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-01-05 16:09

Nej ikke et år´s tal, men en monogram C Med et 4 tal i midten Christian den 4...bygget han havnen?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-01-05 16:16

Citat
1. Omkring 1600 var Københavns havn blevet udvidet mod nord. Havneudvidelsen lå ubeskyttet mod fjender. Chr. IV besluttede derfor at anlægge en befæstet by på den anden side af sejlløbet.

fra denne side

http://www.norreg.dk/geografi/kbhex.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-05 16:16

Nej han byggede ikke havnen, men helt givet en mængde bygninger på havnen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 16:16

portus er havn valde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-05 16:17

port betyder havn, hafnia er København metropol daniæ er Danmarks hovedstad

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-05 16:18

ok Hafnia er stadigvæk københavn

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-01-05 16:22

Befæstningen fra Ans s citat er vel Kronborg?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-01-05 16:23

celeberrimus hedder på engelsk renowed=berømt.
Mit bud:

København, berømt dansk hovedstad og havn.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-01-05 16:26

Tak for svaret justuniverse. Ja en skal jo have pointet, men tusind tak til jer alle for svarene

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-01-05 16:29

Det er Christianshavn

Citat
Christianshavn:

Årsager til at anlægge Christianshavn:

1. Omkring 1600 var Københavns havn blevet udvidet mod nord. Havneudvidelsen lå ubeskyttet mod fjender. Chr. IV besluttede derfor at anlægge en befæstet by på den anden side af sejlløbet.

Kommentar
Fra : cegebe

Dato : 29-06-05 23:00

"Celeberrimus" er superlativ og skal derfor oversættes med "berømtest" eller eventuelt "meget berømt".