/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Switch problemer
Fra : palle22
Vist : 453 gange
200 point
Dato : 02-01-05 13:49

Hej
Jeg bor i en opgang hvor vi har tdc professionel bredbånd fordelt på 10 lejligheder. I min lejlighed bor vi to, og vi deler forbindelsen som er tildelt vores lejlighed med en switch. Men pludselig en dag holdt nettet op med at virke. Jeg har nu sat kablet mellem min pc og dåsen i væggen, og så virker det på min pc. Gør jeg det samme med min bofælles pc virker nettet ikke på hans pc, og jeg har prøvet at skifte kabler ud osv. Når begge pc'er er koblet på switchen skriver de begge, at forbindelsen er svag eller ikke eksisterende, og vi kan ikke forny ip adresser. Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 14:25

Har du prøvet at koble hans fra på switchen og lade din blive på?
Det jeg tænker på er, at udelukke om switchen er problemet fordi noget tyder på at hans IP adresse ikke passer eller, at der er fejl på hans netværksforbindelse.
Der kan være en winsockfejl på hans som forhindrer forbindelsen eller fejl på netkort.
Der er flere muligheder og fejlkilden skal indkredses før man kan give et præcist bud.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 02-01-05 14:37

Du kunn efå brug for denne: http://www.cexx.org/lspfix.htm

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 02-01-05 14:46

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-01-05 14:48

Det er sådan at man normalt får tildelt en IP adresse, når man sætter en maskine på. Denne maskines netkort har en MAC adresse som identifisere dig over for netværket og du får så den ip adresse du skal bruge.
Disse to adresser bruges til at genkende hinanden, således at de data du skal have modtages kun af dig.
Når du så sætter en anden maskine på, så er det en ny MAC adresse der spørger efter en IP. Det er sikkert her kæden hopper af.
Forslag: Køb en router og lad den registrere sig på nettet med sin egen MAC adresse, så kan i bag på routeren koble en hvilket som helst maskine på uden problemer, da routeren deler netværket i et globalt og et lokalt netværk.
Hvis routeren har en indbygget Firewall, vil den yde en vis form for fælles beskyttelse, og I
kan lokalt dele filer over netværket.
Yderligere kan i så tilslutte f.eks. en printerserver, så begge har adgang til, uafhængig af den anden maskine er tændt.
Har i behov for telefonsamtaler til udlandet, så kan I tilslutte en IP-telefon se her:
http://www.easyphone.dk/produktside.asp?Kategori=i2Telecom&Produkt=Internet%20Talker%20MG-2 eller http://www.easywebcom.dk/default.asp?affiliateID=36 det er til den samme danske forhandler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 14:55

Det er rigtigt, som Severino skriver, at en router er bedre til at beskytte og man kan clone mac-adresserne så de fremstår som en og derfor ikke vil være afhængig af flere IP adresse tildelinger.
Jeg hæftede mig ved, at opkoblingen har virket, og derfor må I være tildelt tilstrækeligt mange adresser, men skulle switchen drille vil det ikke koste ret meget mere, at anskaffe en god router.

Nu sidder jeg lige og spekulerer på om det var winsock der drillede siden du accepterede henvisningen til LSPfix, en oplysning som andre der læser dit problem måske kunne have glæde af.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-01-05 14:59

jeg ved helt ærligt ikke hvordan jeg fixede det. Skiftede lidt rundt på stikkene i switchen, og vupti, så virkede begge pc'er med net.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 15:04

Det blev vi ikke meget klogere af. Hvis det driller igen så må vi jo prøve at finde fejlen med lidt systematik.
Held og lykke med det.