/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Pedersen fra Bergen
Fra : svendgiversen
Vist : 512 gange
24 point
Dato : 31-12-04 13:38

Der er også mange forældede / forkerte oplysninger om Annie’ s mand fra Bergen,
så lad mig slutte det gamle år med også at starte en jomfruelig norsk Peterson søgning

Vi har nu foto af hans gravsten hvor der står: Louis Peterson 1870-1737
Og familien tror han er født i Bergen 25. August 1870.

Nu hed han jo nok ikke Peterson i Bergen,
man har fundet breve til Mr. Pederson, men mon ikke han hed Pedersen?

Og han hed sikkert heller ikke Louis til fornavn,
Måske Ludvig eller Lars eller…??

Uddrag af mail fra min kollega Mark Peterson’ s 2. kusine Janice

Louis Peterson came from Norway and was the husband to Annie.
I have the old trunk in storage and haven't opened it for years.
I will try to bring it home and see what I can find.
I'm afraid my kids may have stirred it up when they were young.
I don't remember that there was much of anything in it.

Hvad er en trunk? Og har børnene ødelagt indholdet??

Lad os håbe Janice finder flere oplysninger,
ellers bliver det svært at finde Peterson familiens rødder i Norge:

Jeg prøvede at søge i Family Search på Pedersen i Bergen født 1870,
alle havde en far Peder, så navneskiftet er nok ophørt senere her?

Og det eneste vi ved om Louis Peterson er:
-   han nok ikke hedder Louis
-   at hans far nok hed Peder
-   at han formodentligt er født i nærheden af Bergen 25. August 1870.

Den der finder Louis' rigtige navn og forældre,
får også points fra tidligere spørgsmål om Peterson fra Bergen.

Godt Nytår
Svend

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 34 point
Dato : 31-12-04 14:27

I have the old trunk in storage and haven't opened it for years.
kuffert på lager..........lagt til side.
I'm afraid my kids may have stirred it up when they were young.
røre/røre på sig.........rode rundt i

Ungerne har rodet i den kuffert hvor han/hun tror der har ligget nogle oplysninger.
Men jeg tror han/hun vil kigge efter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-05 19:57

Desværre, ifølge nyt mail fra Mark' s tante:
"
The trunk originally was Hans Larsen's. His initials are on the side.
"
Hans Larsen kom fra Danmark og blev gift med Annie' s mor Marie, ikke med Annie.
Vi får altså ikke flere oplysninger om Louis herfra.

Ifølge folketællingerne fra Bergen i 1875 er den eneste L. Pedersen,
der blev født i 1870 i Bergen: Ludvig Martin Pedersen.

Er det mon ham?
Mon han er født den 25. August??
Og hvordan kom han til USA i 1888???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-05 16:03

Two mails from aunt Janice,
med lidt mere om Louis fra Bergen:
"
The California cousin sent some newspaper clippings with conflicting information. Only info regarding Louis Peterson is that he was 44 years old when he died in 1937 and he was born in Bergen, Norway. Hopefully they can come up with some more info. There are 2 different dates for his immigration 1893 or 1888. He was Lutheran faith but most scandanavians were Lutheran, weren't they. Other paperwork shows birth date August 27, 1870 and date of death April 12, 1937. Janice
"
Min kommentar til 44 år i 1937: "He can' t be so young??"
"
Re: News paper clippings of Louis Peterson. All we know for sure is that he was born in Bergen Aug. 25 or 27, 1870 and died April 12, 1937. I don't know which of the 2 dates for his immigration is correct--1888 or 1893. We just need more information.
Janice
"
Er der en Ludvig (evt Lars) Pedersen, der emigrerer fra Bergen i 1888 (evt. 1893), ca 18 (23 år gammel)?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-05 17:34

Dette er links til Bergen,

folketællinger:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01301&spraak=n&metanr=1090

emigration:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&spraak=n&metanr=1535

men hvordan bruger man dem? Om L???? Pedersen født 1870?? Emigreret i 1888 eller 93???

Er der ikke andre kilder?
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-05 17:21

Tak for svaret emesen.