/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådl. Linksys router tildeler "forkert"~
Fra : saraintheskies
Vist : 941 gange
200 point
Dato : 30-12-04 23:21

Har kørt med trådløst netværk i over et år, men inden for de seneste 4 uger har der været utallige problemer med at komme på nettet, se det trådløse netværk, m.m. - nu kan jeg igen oftest se min trådløse Linksys router med 4ports switch (BEFW11S4) men der sker så det at jeg får tildelt en ipadresse, der ikke "virker" - dvs. ikke en dhcp ipadresse a la 192.168.1.102 men noget a la: 169.45.39.101 - og så kan jeg ikke komme på nettet

- har prøvet stort set alt....
Jeg har nu skiftet kanal på routeren for at undgå interferens fra andre netværk i området - nu kan jeg komme på med begge mine computere trådløst, men forbindelsen ryger, hvis jeg sætter en 3. computer til via kabel fra 4ports-switchen.
Ofte står computerne nu meget længe og henter en netværksadresse, der så også ofte er forkert....

Jeg har opdateret firmware til router samt drivere til mine trådløse netkort. Er ved at blive intet mindre end vanvittig, da jeg bruger mine computere MEGET og ikke har tid til at bruge tid på at genstarte routere, modem eller lign. flere gange om dagen eller finde på nye mulige opsætningsmuligheder, der måske virker mere stabilt.

Håber på en holdbar løsning! Kom med et bud og gør mig MEGET glad igen

Comp 1: Xp home m. service pack2, netværkskort: Linksys WFC11
Comp 2: Xp prof m service pack 1, netværkskort: Skyracer
Router: Linksys BEFW11S4, m. wep-kryptering
Windows XPs firewall er slået fra på begge comp ip.adresse
Internetudbyder: Tele2adsl 1mbit, fast

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 30-12-04 23:36

Prøv dette hvis du ikke allerede har gjort dette:
I "Access Restrictions" kan du bestemme hvor mange "Internet Access Policy" du vil tillade at tilslutte ad gangen.
Jeg tror det er her fejlen er!!

Godt Nytår
John Ipsen

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 30-12-04 23:41

Hvor finder jeg det henne? er det i routerens opsætning eller ?

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 30-12-04 23:42

ps. har givet lov til 50 dhcp-brugere allerede

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 30-12-04 23:44

Kan intet finde i routerens opsætning andet end antal dchp-brugere - intet a la "Internet Access Policy"

- og godt nytår igen til dig

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 30-12-04 23:45

og det har virket med 1 comp på lan og 3 comp på trådløst før.....

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 30-12-04 23:46

Nå nu spammer jeg vist selv.....

Det hele har virket upåklageligt i 1 år med både trådløse computere og med kabler, men er pludselig blevet ustabilt uden at jeg har ændret noget - har selvfølgelig tjekket for virus og spyware for at kunne udelukke det

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 30-12-04 23:49

og det underlige er også, at jeg pt. har 2 computere tilsluttet routeren, men kun den ene ses på routerens routing table/DCHP Clients table....

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 30-12-04 23:53

Men begge ses på MAC-table

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-12-04 23:54

Hvis det ellers har kørt upåklageligt i over 1 år, så kunne noget tyde på at du har så travlt at du ikke får støvet af i hjørnerne.
Når man så kan læse i E-Pressen at der florere over 100.000 varianter af vira og noget i sammen omfang af spyware, så vil mistanken nok gå i den retning.
Dine IP adresser inden for routeren bør ikke være uden for 192.168.1.1 - 192.168.1.255.
Den anden adresse du nævner, kunne tænkes at være den IP adresse du bruger fra routeren og ud på nettet.

Husk når du får det til at fungere igen, incl. opdateret firmware, at lave en back-up af dine indstillinger, hvilket må kunne lade sig gøre i samme menuskærm som du indlæser firmware.
Så er det nemt og hurtigt at genoprette indstillingerne, hvis du ex. må resette routeren.

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 30-12-04 23:54

UPS min router er en WRT54G. men jeg mener der er den samme mulighed i din routers konfiguration.
Jeg vender tilbage senere når jeg har tjekket det på en BEFW11S4. (I løbet af 60 min)

John Ipsen

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 31-12-04 00:06

Den adresse jeg får er ikke min ipadresse fra tele2 - det har jeg tjekket - og så har jeg som nævnt både kørt virustjek med mit AV-program, online virus scanning samt for spyware - har også installeret et antispywareprogram - så den mulighed burde være udelukket.

Har desuden fornyligt prøvet at komme på netværket med andre computere end mine egne og der var samme problemer som nævnt øverst

Har prøvet at afinstallere alle netværkskort, resette routeren etc. - er lige ved at love, at den, der kan finde på en mulighed, jeg ikke HAR prøvet får pointsene

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 31-12-04 00:08

- og har også haft fat i Tele2, der siger, det ikke er noget med forbindelsen fra dem

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 31-12-04 00:25

Du har ret der er ikke den mulighed i din router.
Har du samme problem hvis du bruger kabel imellem de 3 PC. (Hvis det fysisk muligt)
Jeg tror dog mere på, efetr at have læst de øvrige oplysninger, at det er din router der er defekt.

John Ipsen

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 31-12-04 00:31

men underligt nok så brugte jeg routeren med kabel, da jeg ikke kunne få det trådløse til at virke.....der fik jeg i perioder begge dele til at fungere...

har læst om flere, der har haft problemer med trådløst netværk efter installation af SP2 - også selv om, det kun var den ene computer, der havde SP2 - de fik det til at virke normalt igen ved at fjerne SP2 - men jeg kan s'gu ikke få lov til at fjerne SP2.....(har prøvet på 4 forskellige måder, som jeg fandt på Microsofts hjemmeside) - jeg ved ikke helt, om jeg tror på, at det er routeren....så hvis nogen har nogle gode råd/erfaringer med samme type problemer med trådløse netværk og SP2, så sig frem!

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 31-12-04 00:44

Jeg prøver igen på mandag når jeg er tilbage på job om min router af samme type som din opfører sig ligeledes med PC med XP SP2.

John Ipsen

Kommentar
Fra : pmlos

Dato : 31-12-04 00:58

hej dit problem ligger i at du ikke får tildelt en ip add fra di router den ip din pc får en en xp tildeler sig selv
fjern alt sikkerhed på dit trådløse net og se om du kan komme på

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 31-12-04 01:00

det kan jeg godt, men så snart jeg slår wep-til, så har jeg problemet igen....har lige kørt et regfix-program og nu kan jeg komme på med kabel og trådløst, men hvor længe?

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 31-12-04 01:03

Nå smutter i seng - håber på at den gylne løsning foreligger, når jeg står op

Kommentar
Fra : pmlos

Dato : 31-12-04 01:03

hmm hvilken kryptering bruger du

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 31-12-04 09:54

WEP 64bit

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-12-04 12:24

Har du prøvet at køre med HIGHJACKIT og sende log filen ind???

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 31-12-04 15:15

det må være SP2 - når comp1 med SP2 ikke kan finde den rigtige IP, skal jeg fjerne netværkskortet, tænde for comp2 der kun har SP1 og så kan begge komme på......

Kommentar
Fra : pmlos

Dato : 31-12-04 15:45

det har du nok ret i, min mor har en ældre linksys router kan ikke huske hvad den hedde, men en pc med sp2 på kan ikke komme på hos hende

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-12-04 16:31

SP2 er lidt af et smertensbarn. - Det har mange gode sider, men lige så mange dårlige sider.
Microsoft kan jo ikke være lige heldige hver gang! (Hvornår har de egentligt det?)

De har altid en dårlig undskyldning.
Ex: Når skidtet fryser fast og man må tage en koldstart, så kommer den med beskeden: "Windows blev lukket forkert" - Hvor den burde skrive: "Windows er ikke perfekt, så vi beklager at du har måtte genstarte"

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 01-01-05 20:10

Det er irriterer mig bare grænseløst, at der ingen hjælp er at hente nogen steder endnu.

Har allerede besluttet, at min næste computer bliver en Mac.....

Hvis nogen hører noget om en løsning, så ser jeg med glæde frem til den! imellem tiden må jeg jo så bare have den anden comp kørende konstant, genstarte routeren dagligt etc......suk

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-01-05 20:37

Det kunne tyde på at det er din SP2 der laver ballade, så måske må du slå noget af det fra!

Mac? - Det arbejder ikke særlig godt sammen med de andre, og det er en ny måde at skulle arbejde med det!
Jeg har selv haft en Mac, men den fik jeg da heldigvis solgt.

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 01-01-05 23:27

Jeg har forsøgt at fjerne SP2 helt, men som skrevet før: uden held.

SP2's indbyggede firewall er slået fra for længst, men jeg fandt en opdatering til SP2 på Microsofts hjemmeside, som jeg tror måske har hjulpet (krydser fingre!!!)

Ellers har jeg ryddet op med EasyCleaner m.m., så det virker pt. - har dog stadig den stationære tændt, for jeg gider ikke miste forbindelsen ligenu......vender tilbage når det ikke virker igen, eller hvis det efter en uge - mod forventning - stadig fungerer

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 01-01-05 23:35

Kommentat vedr. Mac: Jeg har tidligere (som barn/teenager) kun brugt Mac og oplevede gennem 10 års brug kun 1 (een!!) gang at maskinen gik ned.....(og så var det altså også ret alvorligt) - Hvis tid er lig penge, ville jeg være mindst millionær nu, hvis jeg havde sparet al den tid op jeg har brugt på at fikse min PC.....

Om forskellen mellem arbejdsmetoder etc.: det er vel bare en vanesag? Når jeg får en Mac, er det bare et spørgsmål om, at skille sig af med de dårlige af slagsen, der er forårsaget af Microsofts mangler

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-01-05 00:43

Hvis du stadig får en ipadresse, som ligger uden for 192.168.1.0 til 192.168.1.255, så vil din Submask adresse 255.255.255.0 forhindre at du kan få kontakt med den fremmede adresse på lokalnetværket.
Jeg formoder at du køre DHCP på lokalnettet, så hver maskine får tildelt en IPadresse inden for ovennævnte område.

Hvis den stadig gør kludder i talrækken, så prøv at slå den lokale DHCP fra, så du køre STATISK på det lokale netværk. - Nu skal du så ind i opsætningen på hver maskine og give dem en IP adresse, så de hver især får tildelt en fast adresse.

Alle: Gatway 192.168.1.1
Alle: Submask 255.255.255.0
PC 1: 192.168.1.2
PC 2: 192.168.1.3
PC 3: 192.168.1.4

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-01-05 00:46

Har du en maskine der køre NAT???

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 02-01-05 11:21

Jeg har prøvet det med at tildele hver maskine en statisk IP - det gjorde ingen forskel - det virkede for en kort bemærkning - ikke længe.....men som skrevet ovenfor: det virker nu stadig efter installation af opdateringen til SP2 ( 1 dag uden problemer - hurra?!)