/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
ApS - kombination mellem egenkapital og ~
Fra : Michael_H
Vist : 533 gange
146 point
Dato : 16-08-02 12:08

Jeg er ved at starte et Aps, sammen med 2 andre.
Det er aftalt at vi hver især indskyder 50.000 således at selskabskapitalen er 150.000.

Derudover har vi fået tilsavn fra en investor som vil skyde 100.000+ i firmaet.

Spørgsmålet er så - kan man undgå at han er anpartshaver?
Hvordan gør man det på den smarteste måde?
(han kan jo også eventuelt låne firmaet de 100K ???)

Hvad siger I?

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 156 point
Dato : 16-08-02 12:22

hejsa...

Det er nemt, da i ikke behøver ham, for at oprette et aps selskab er minimumskravet til anpartskapitalensstørrelse 125.000 kroner og det har i jo.
i kan således oprette det aps i vil, og sætte anpartskapitalen til 150.000 kroner, så er firmaet igang, hvis så en investor vil skyde X antal kroner i firmaet, jamen så laver i en skriftelig kontrakt med investoren, således der ikke er tvivl om hvad magt han eller hun har i firmaet, de kunne jo skyde penge i som et kortfristet lån med en på forhånd aftalt rente, så får de jo noget retur der. Men hvis de bare vil give jer 100.000+ er der jo nok en bagtanke ved det, så vil man jo gerne have noget at skulle sige.

håber i kan bruge det, og held og lykke med jeres firma.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 11:04

"Michael_H" <Michael_H.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:R2479.4681$ww6.536025@news010.worldonline.dk...

KLIP

> Spørgsmålet er så - kan man undgå at han er anpartshaver?

Lader være med at låne penge af ham.

> Hvordan gør man det på den smarteste måde?

Går i banken og låner den manglende kapital.

> (han kan jo også eventuelt låne firmaet de 100K ???)

Hvorfor skulle hand det..uden noge rettigheder...?

Ønsker i "indskydere" uden direkte indflydelse/medejerskab kan disse findes
i pengeinstitutter (mod behørig sikkerhedsstillelse).

--
Mvh
Hr. Bjørn

Kommentar
Fra : deg1009

Dato : 03-08-03 19:06

Hej Mik
Gamel ?/svar, 3 anpartshaver stifter (nyt most) selskab, husk at med andre anpartshavere er der tale om et ægteskab, hvorfor der skal laves en korrekt anpartsoveenskomst.

Indskyderen får et gældsbrev med en aftalt forrentning samt ydelser, renten bør være lidt højere en "normalt", i gældsbrevet kan aftales hvad og hvorfor samt evt. om der skal laves en eller konverteres til anpartser senere i forløbet, eller gæld konverteres anparter.

Er der tale om glad låner ( familie) skal der også her være en korrekt rente, over diskonto.
Hled og lykke
Mvh
deg

Kommentar
Fra : deg1009

Dato : 03-08-03 19:06

Hej Mik
Gamel ?/svar, 3 anpartshaver stifter (nyt most) selskab, husk at med andre anpartshavere er der tale om et ægteskab, hvorfor der skal laves en korrekt anpartsoveenskomst.

Indskyderen får et gældsbrev med en aftalt forrentning samt ydelser, renten bør være lidt højere en "normalt", i gældsbrevet kan aftales hvad og hvorfor samt evt. om der skal laves en eller konverteres til anpartser senere i forløbet, eller gæld konverteres anparter.

Er der tale om glad låner ( familie) skal der også her være en korrekt rente, over diskonto.
Hled og lykke
Mvh
deg