/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjææælp med windows 2000
Fra : tbj33
Vist : 181 gange
20 point
Dato : 28-12-04 22:31

Pludselig kan min computer ikke åbne i windows. Istedet kommer en blå skærm, hvor der står "INACCESSIBLE BOOT DEVICE"
samt: "Kontroller din computer for vira. Fjern evt nyinstallerede harddiske eller harddisk-controllere. Kontroller, at din harddisk er korrekt konfigureret og termineret. Kør CHKDSK /F for at kontrollere harddisken for fejl og genstart derefter computeren."

Jeg ved ikke meget om computere. Kunne ikke starte den i fejlsikret tilstand. Kan computeren reddes?? Kan jeg på en eller anden måde starte windows og få taget back-up af mine data før evt formatering??

Jeg er på den, please help!

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 28-12-04 22:37

Prøv at smide din Windows 2000 cd i dit CD-ROM drev og boot så fra den.
Fra den burde du kunne få bare lidt liv i din computer.
Hvis det er muligt kan du under installationen vælge at repererer en eksisterende installation - dette ville jeg prøve hvis jeg var dig.

Kommentar
Fra : tbj33

Dato : 28-12-04 22:43

Har prøvet at sætte windows 2000 cd i CD-rom, men der sker intet.... Skal jeg have en floppy disk at boote fra??

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 28-12-04 23:13

Prøv lige at se , du ikke har en diskette sidene i floppy

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 28-12-04 23:37

Du skal gå i bios og sætte den til "first boot device"-cd rom derefter genstarter du med cd rommen i drevet og vælger(jeg kan ikke huske hvad den siger)men føl dig frem--reparer eller lign

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-12-04 00:14

Du skulle måske starte med at læse dette: http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/index.htm
Noget tyder på, at din harddisk enten ikke er sat til at være boot device (har du pillet i BIOS?) eller også er boot sektoren beskadiget. Hvis du havde en genoprettelseskonsol installeret kunne du bruge den til at reparere boot, men det er nok kun sådan noget som mig der ikke gider gamble så meget

Hvis du kan sætte BIOS til at boote med cd-rom kan du køre en repair installation, men den er jo muligvis beskadiget så meget, at det ikke kan lade sig gøre, og så skal du have lavet boot disketter: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Der er desværre også den mulighed, at din harddisk er stået af, men det er lidt svært at vurdere ud fra dine oplysninger.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-12-04 08:45

Du har sikkert lige installeret en service pack til WIN 2000 ???

Har jeg ret ?

Hvis det er tilfældet, så er dit bundkort ikke understøttet af WIN2000, det eneste du kan gøre er at ominstallere WIN2000, og lade være med at installere den sidste servicepack.

Har selv bøvlet rigtig længe med problemet.
Det hjælper i 9 ud af 10 ikke at upgradere din BIOS.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-12-04 08:50

For at redde dine dat, kan du sætte din harddisk over i en anden computer med WIN2000, som har alle service packs.

Når du så starter op vil den finde en masse hardware, bare ignorer det, og tag en backup af dine filer.

Det kan lige så vel være en automatisk updatering som har givet dig proble,erne, du kommer ikke til at kunne boote op på den computer igen, før du ominstallerer.

Kommentar
Fra : tbj33

Dato : 29-12-04 11:17

Tak for alle rådene. Jeg vil forsøge at stille om i BIOS når jeg kommer hjem for at boote fra CD. Jeg har ikke ændret noget overhovedet i BIOS tidligere eller ændret anden form for opsætning....
Hvad er det nu man skal trykke på for at ændre i BIOS??

Hvis en af jer bor i Århus området, kan jeg evt betale konsulent honorar for at få hjælp "on location"!

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-12-04 11:19

F8 i opstarten,gentagne gange eller F1 på nogle det staår i opstartsvinduet,brug pause-break

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-12-04 11:20

Tryk Del under opstart så skulle du kunn ekomme i BIOS setup. (Hvis du ikk elige har en af de maskiner hvor du skal bruge en F tast)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-12-04 11:25

Kommentarerne er ved at blive mere vildledende end vejledende