/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
3 mrd gammel drivhus faldt om i stormen
Fra : meldgaard
Vist : 2455 gange
300 point
Dato : 27-12-04 10:37

Jeg har købt et drivhus med plastikvinduer i Jem og Fix for ca 1900,- kr. I november kom stormen og drivhuset klaskede sammen som en klud. Den var kun 3 mrd gammel. Da jeg købte den stod der i reklamen over drivhusene at den kunne holde til en genstand kom med 120-130 km/t ind på den og den kunne bære op til 3 m sne. Jeg spurgte derudover sælgeren om den kunne holde til en storm. Ja var svaret. Men da jeg ville reklamere efter stormen kendte han intet til det. Jeg kontaktede forbrugerstyrelsen og de svarede at det ikke gik ind under dem men under byggeriankenævnet. Men jeg blev opfordret til at skrive et brev til varehuschefen. Det gjorde jeg og vedlagde samtidigt billeder af det ødelagte drivhus. Jeg har endnu ikke hørt fra dem efter en mrd. Mit forsikringsselvskab kan ikke tage skaden da vores selvrisiko er højere end værdien på drivhuset. Jeg vil have erstatning, for det er blevet en principsag. Jeg mener at jeg har penge tilgode hos Jem og Fix da drivhuset ikke er ældre. Og den ikke lever op til det lovede. Man har da ½ år til at reklamere over at det er producentens fejl at den ikke holder. Desuden står drivhuset i en have med rimelig læ. Er der nogen der kan hjælpe mig? Vi har truet med at gå til medierne. Men jeg ved jo ikke om de vil tage min sag op. Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-04 11:01

Spørgsmålet er: Hvem har monteret drivhuset?
Og, er det monteret på en stabil sokkel?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 310 point
Dato : 27-12-04 11:32

I følge købeloven har man 2 års reklamationsret på en vare. I den periode har man ret til at klage over fejl og mangler, selv om det ikke er sikkert at varens levetid er 2 år.
De første 6 måneder kaldes formodningsperioden, hvor det er den erhvervsdrivende der skal bevise, at fejlen/manglen ikke var til stede ved levering af varen, men i stedet skyldes forkert brug, vold eller anden uhensigtsmæssig håndtering af varen. Ud over de 6 måneder, er det kunden der skal kunne bevise, at defekten var til stede på købstidspunktet.
Dette er ikke det samme som en garanti, hvor forbrugeren vil være bedre stillet, idet det ved en garanti, er den erhvervsdrivende der skal bevise, at en evt fejl ikke omfattes af garantien.

Så du skal bare henvende dig igen til det sted du har købt drivhuset, og henvise til købeloven.

mvh dova

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 27-12-04 11:46

Det er jo ikke en fejl i produktet at der kommer en orkan så medmindre der kan påvises en fejl i drivhuset kommer du nok ikke længere med din klage !

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-04 12:28

Igen.
Det afgørende er: korrekt montering og stabil forankring.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 27-12-04 14:06

Hvis du har mulighed for at indlevere det til reparation, så gør det. Det lyder lidt bøvlet men det er en mulighed. Det er jo ikke en nagelfast bygning, men et enkeltstående produkt (Lige som et have møbel).

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 27-12-04 20:17

Drivhuset var monteret efter foreskrevet brugsanvisning og soklen var påmonteret spyd som vi havde støbt i jorden. Jeg har selv samlet drivhuset og jeg holder mig 100% til brugsanvisningen. Desuden var jeg blevet lovet at den kunne holde til en storm. Det var ikke en orkan men en storm som vi har hvert år. Sælgeren ringede til importøren og de sagde at de havde taget stikprøve og de fejlede intet. Men derfor kan mit drivhus godt være fuld af fejl. Desuden er det ikke lige så nemt at transporterer drivhuset til reperation. Det er ca. 5m2. Men det kunne være man skulle prøve igen som dova skriver.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-12-04 20:16

kære sælgere, læs dette og lær af dette, lad være med at love noget som helst!

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 06-01-05 19:52

Lad være med at handle i Jem og Fix.

Godkendelse af svar
Fra : meldgaard

Dato : 20-01-05 12:15

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 20-01-05 12:21

Ja jeg var så heldig at Jem og Fix´s regnskabschef havde købt samme drivhus. Og det samme skete for ham. Hvis det ikke var sket havde jeg holdt på at jeg var i min gode ret til at få en erstatning som dova skrev. Muligvis indlevere den til reperation foran hoveddøren. Men heldigvis behøvede jeg ikke. Jeg blev tilbudt et nyt og mere stabilt drivhus. Men har afslået, da vi skulle fjerne drivhuset kunne vi med lethed bøje soklen i strakte arme. Det var så blødt som smør. Så KØB ALDRIG DRIVHUS I JEM OG FIX. DE ER IKKE STÆRKE NOK!!! Med mindre man vil samle en med måneders mellemrum.
Jeg har fået alle mine penge tilbage, fordi jeg blev ved med at ringe til dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-05 13:09

Fint nok, at du fik pengene tilbage, for det lyder da som noget rigtig bras du havde været uheldig at investere i.

mvh dova