/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kogning af and til juleaften
Fra : Tulletine
Vist : 5687 gange
450 point
Dato : 23-12-04 12:45

Hej,
Jeg har hørt at det skulle være supergodt at koge juleanden i stedetfor stegning da den ikke bliver så tør.
Jeg har 2 ænder på hver 3 kilo.
Hvor længe skal de have ?
Hvad skal jeg koge med ?
Andet ?
Min plan er så at koge dem i dag og klippe dem op imorgen og varme dem i ovnen.

Er det genielt eller er jeg helt galt i byen ?

Julehilsner
Tine

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-04 12:53

Værsågod --færdig opskrift
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php
God jul
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : netper

Dato : 23-12-04 12:54

Hej Tulletine

Her er der en opskrift på kogning af andestegen som du måske kan bruge.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=15042&Kogt

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-04 12:54

Glemte lige--søg på "kogt and" der er 3-4 opskrifter

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 23-12-04 12:57

det er også rigtigt godt det hedder prices juleand når de er 3 kg så ville jeg koge dem 30 minutter evt med lidt løg og laurbær salt og peber, måske en hønseboullionterning lad vandet afkøle så kan du fjerne fedtet lige så fint(gem lidt andefedt til rødkål) gam kraften=vandet til sovs imorgen og gør som du siger klip anden op imorgen og steg dem de bliver superlækre og saftige og sovsen smager skønt,hvis du vil have svesker og æble kan du lægge det i et ildfast fad under ænderne imorgen så resten af kraften drypper derned
god jul ladies

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 23-12-04 12:58

Hej tulletine

Mine ænder er i ovnen nu. Stegetid, så der mangler ca. ½ time. Lader dem køle af inden jeg klipper dem i stykker. I morgen skal de så bare have ½ time i ovnen, inden julemaden skal serveres. Fri for alt det fedtstads, og kan også selv nyde julemaden.

Har godt hørt det med at koge, men har aldrig haft mod på at gøre det. Der skal jo også noget af en gryde til sådan et par stykker.

Men jeg steger altid dagen før. Så sæt du dem bare i ovnen nu.

Rigtig god jul

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : netper

Dato : 23-12-04 12:58

Dabj

Hvis du klikker på søg ved søgningen 2 gange så får du også søgeordet med *S*

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-04 13:04

Hvis du koger ænder i dag og varmer dem i ovnen i morgen, bliver de da først seje.
Det dur ikke.
Kogte ænder skal enten spises med det samme, eller spises kold dagen efter.

Ænder bliver heller ikke tørre, hvis man lader være med at stege dem ved for hård varme.

Hvis du har en varmluftovn, så læg ænderne i bradepanden, sæt i ovn på 150-60 grader, og giv dem 3 timer når der er to på den størrelse.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 460 point
Dato : 23-12-04 13:28

Her er garantiopskriften på den perfekte stegning. Anden bliver IKKE tør !

1 liter vand i braddepanden
Anden på risten med brystet NEDAD
130 grader almindelig (IKKE varmluft) i 2 timer

Vend anden med brystet OPAD
4 timer (stadig 130 grader)

Beregn efter spisetid og/eller kirketid

NB Det er da "kun" svenskerne, som kan finde på at KOGE en and !
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-12-04 13:44

PS
Altså 6 timers stegetid i alt.
Denne opskrift har jeg benyttet i ca. 10 år, og både svigermor og egen mor "skamroser" resultatet .. bedre anbefaling kan ikke nåes .. det svarer til 6 "kokkehuer"

/PG, som er (m)and

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-12-04 14:34

Guild>>> hørt!! Sådan har jeg også altid gjort! Anden bliver perfekt! Yum yum!

Jeg skal heller ikke nyde noget af kogt and juleaften... Tænk, hvis det mislykkes.. Gys og Gru

God Jul, alle!

Vaxen

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-12-04 14:49

> vaxen
Dejlig bemærkning.
Jeg har rejst og spist MANGE gange i Sverige. En svensk kok kan ødelægge det bedst tænkelige produkt på ganske få minutter. And og "kogning" .. det "rimer" ikke !

> Tulletine
Ja "Du er helt galt i byen" !!

/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-12-04 15:36

Mine ænder kom i ovnen 10:35, har lige kigget i ovnen .. det tyder igen på et perfekt resultat .. så 16:35 .. så var det dét.
/PG

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 23-12-04 17:02

vil lige sige at jeg altid med godt resultat har gjort det på den beskrevne måde og med MEGET stort held og mine 5 døtre og 2 svigerdøtre er forsat på den måde
ladies

Kommentar
Fra : abella

Dato : 24-12-04 13:05

Guild med håbet om at du kan svare, kommer du så vand i fra starten eller senere - min and får også de 6 timer og jeg håber den bliver god men jeg kom vand i bradepanden efter ca 1 time.

ps. bliver den sprød ?

det er første gang jeg steger and så jeg er lidt nervøs.

glædelig jul

Abella

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-12-04 19:28

Nu er det lidt for sent i år, m.h.t. råd om juleanden, men jeg kommer aldrig vand i bradepanden når jeg steger noget som helst, hverken ænder, steg eller kylling m.m.
Det har jeg fundet ud af, giver det bedste resultat, og har aldrig oplevet noget kød blive for tørt.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-04 17:45

Jeg hælder altid vand ved med det samme stegen kommer i ovnen... Så er der også god sky til at lave masser af sovs af

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 14-03-06 22:19

Tak for svaret Guild - beklager ventetiden - anden er nu færdig smagte fantastisk