/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
hjælp mig
Fra : TariLiex
Vist : 1025 gange
120 point
Dato : 14-08-02 17:58

Hej

Jeg vil gerne være fotograf, er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg bliver det? jeg bor i Odense, og ville håbe på der lå noget i nærheden?

Jeg kunne også godt tænke mig at blive indretnings dekoratør eller sådan noget, nogle der kan give mig nogle gode råd til hvad der kunne være en god uddannelse...

Lige nu er jeg igang med HG, men personlige problemer får mig til at stoppe og gå igang med noget nyt, men ved ikke hvad...

De to ting i toppen er ting jeg godt kunne tænke mig, men kom med nogle gode uddannelser...

Jeg elsker at rode med computer og at være kreativ...

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 14-08-02 18:12

Hvad med mediegrafiker ? det er et særdeles kreativt fag, og uddannelsen finder sted i Odense

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 14-08-02 18:13

Ups glemte helt, der skal du nok få styret din lyst med at rode både computere og at være kreativ

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 14-08-02 18:23

hvad kræver det? af niveauer fag

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 14-08-02 18:41

Tjaee, der må jeg blive dig svar skyldig, men det kan jeg da finde ud af til på fredag. men dine kvalifikationer tror jeg nu er gode nok.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 14-08-02 18:47

bare en kommentat.
tænk dig godt om inden du eventuelt bestemmer dig for at blive fotograf
det er ekstremt svært at finde en læreplads og de første år går næsten
helt med "slavearbejde"
Som mediegrafiker, vil du ha bredere muligheder for et mere alsidigt job.
Du kan eventuelt også overveje multimediedesignuddannelsen. her kan du specialisere
dig i fotografering i det sidste semester, hvis du stadig har lyst til det.
Det er i øvrigt også en alsidig uddannelse med mange muligheder.

venlig hilsen
dorthe sandberg
multimediedesigner
fotograf

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 14-08-02 18:50

hej itgrafen...

Jeg har sættet og kigget på multimediadesigner, der skal man have fag på højt niveau... B og sådan noget

Men mediegrafiker lyder som noget for mig, hvor man kan få arbejde som det? og er det til at få noget?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-08-02 19:46

Med det antal af multimediedesignere, som ikke kan få job. Og det antal som er optaget poå studiet, vil jeg absolut ikke anbefale dette.
DU bruger en masse tid og når du kommer ud eller skal bruge praktikplads er der ingen af delene.
Det ville være halsløsgerning, at gå i gang med dette, da din situation om ikke er så slem som fotograf, men det er i samme retning....
Yoogi bare et sagligt spørgsmål, hvordan kan du vurdere Tariliex baggrund udfra de linier han skriver øverst ?

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 14-08-02 21:42

omkring multimediedesignstudiet.
det er rigtigt at der går mange ledige multimediedesignstuderende rundt,
det kan skyldes to ting.
den ene er at uddannelsen ikke står alene, hvis man ikke har valgt det rigtige speciale.
- nemlig et der kan foregå i samarbejde med en virksomhed der, dels har med en fagdel
at gøre som der er brug for
og den anden grund kan være at mange multimediedesignere ganske enkelt har nusset sig igennem
uddannelsen og har valgt forkert speciale.
jeg har selv valgt at specialisere mig i elearning. og er rimelig sikker på at kunne få arbejde.
jeg vil dog bruge uddannelsen som et godt fundament og læse videre - mere læring.
omkring adgangskrav, så kan du læse næsten alt om det på eks. www.noea.dk

venlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-08-02 21:58
Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-08-02 22:03

Surt. Linket nægter åbenbart at fungere i overført tilstand. Men du kan så let som ingenting finde en masse om uddannelsen på Google.

Accepteret svar
Fra : yoogi

Modtaget 120 point
Dato : 14-08-02 23:05

Her er lidt om hvad en mediegrafiker er, og vil komme til at beskæftige sig med.

Mediegrafikeruddannelsen erstatter den “gamle” grafikeruddannelse – det vil sige det, som for få år siden var typograf- og litografarbejde, men som de seneste år er smeltet sammen med andre fag til grafikeruddannelsen. Mediegrafikeruddannelsen er stadig koncentreret om at forberede grafiske emner til tryk, men kan herudover også forberede emner til de forskellige elektroniske medier: skærmpræsentation, websites, multimedia osv.

Uddannelsen har et speciale, mediegrafiker og en delkompetence, mediegrafisk assistent.

Mediegrafikerens dagligdag er præget af opsætning af tekst og billeder på sider efter æstetiske og andre virkemidler. Hertil bruges et eller flere dtp-programmer.

Der arbejdes med typografien, dvs. skrifterne og skriftstørrelserne, og samspillet mellem tekster og illustrationer. Der foretages ombrydning, hvor man flytter tekst og billeder efter layoutets retningslinier. Mediegrafikeren arbejder også med billedbehandling, hvor der arbejdes med indskanning, farvekorrektion, elektronisk retouche, beskæring samt avancerede samkopieringer og billedmontager.

Mediegrafikeren arbejder også med layout af mindre tryksager og bøger, ligesom filmudkørsler og trykpladefremstilling er kommet ind under mediegrafikerens ansvarsområde.

Arbejdet foregår næsten udelukkende på hurtige computere i avancerede programmer.

Allerede på grundforløbet har du områdefag som grafik og billeder, virksomheden, tekst og typografi, digital kommunikation, trykt kommunikation, grafisk design. Du har også almene fag som dansk, design, engelsk, reklame, salg og service samt samfundsfag.

På hovedforløbet har du med stigende niveaukrav specialefagene ombrydning og typografi, internetproduktion, grafik samt layout/design.

Specialet mediegrafiker varer normalt 4 år med 55 uger på skole. Uddannelsen til delkompetencen mediegrafisk assistent varer 3 år med 50 uger som skoleperioder.

Videreuddannelse
Du kan videreuddanne dig som multimediedesigner.

Hvis du synes, uddannelsen til mediegrafiker lyder spændende, kan du starte uddannelsen på grundforløbet inden for “Teknologi og Kommunikation”.

Uddannelsens hovedforløb
Efter grundforløbet på i alt 40 uger skal du videre i hovedforløbet. Hovedforløbet begynder altid med en praktikperiode. Derfor skal du have indgået uddannelsesaftale med en virksomhed, efter afsluttet grundforløb.

Hvis du ikke kan finde en praktikplads, kan du gennemføre din uddannelse med praktik på en teknisk skole.

NB: På den udvidede del af grundforløbet til mediegrafiker er der optagelsesbegrænsning.

NB. dette er taget fra CEU Kolding ( kolding tekniske skole ).

Håber det kan hjælpe dig til at finde din rette plads.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 14-08-02 23:09

Fedt, mit Zonkerfilter virker,

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 15-08-02 00:33

lol
mit filter virker også

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-08-02 08:01

Jeg er helt enig med Zonker.....ca 100 meter fra hvor jeg sidder nu, går der 40 mediegrafikere rundt, og de går der fordi de ikke kan finde en læreplads!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 08:42

tak kpm10.

Men man skal åbenbart arbejde med de unge selv for at forsåt, at det er et problem, at der ikke er behov for så mange.

Dorte jeg tror ikke på at flertallet dovner sig igennem studiet, som du giver udtryk for.(sådan læser jeg din sætning) Hvorfor skulle de det ? Det kommer tilbage i nakken på dem som en boomerang. Og samtidig er det da virksomhedens ansvar at gøre så meget som muligt for at sætte sig ind i en uddannelse, når og hvis de beslutter til at ansætte eller tage en multimediedesigner ing i praktik eller job, hvilket de mange ikke formår. Det kan da ikke altid være den studerendes problem, at arbejdsgiverne ikke ved hvad de har med at gøre, når de ansætter folk ?

Det er synd, at de spilder deres tid på noget som i realiteten bringer dem ud i arbejdsløshed.

Og e.p. + yoogi, hold venligst jeres private indlæg ude fra dette, da det drejer sig om uddannelse og ikke jeres personlige fnidder. Det tror jeg ikke interesserer Tariliex eller i og for sig andre mennesker.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-08-02 08:56

Helt enig, det er ganske forfærdeligt hvad der forgår i dagens danmark, og faktisk tror jeg at man løber ind i et stort problem om et par år, da der faktisk er rigtig mange unge menneske der uddanner sig direkte ud i arbejdsløsheden!

Men tilbage til TariLiex spørgsmål!(det er jo det det hele handler om)

Hvad med at tage en HH, der får du en god platform du kan bygge vidre på og forhåbentlig i de 3 år det tager, finder du ud af hvad det er DU vil!
Måske skulle du tage kontakt til en studievejleder på den skole hvor du er nu, han vil helt sikkert kunne råde og vejlede dig, det vigtigste er jo at du finder "din rette hylde"

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 15-08-02 12:16

jeg undskylder de private kommentarer,
Og oplyser lige om at, multimediedesign uddannelsen nu ses som et led i et længere forløb.
Det er en rigtig god uddannelse at komme videre på. Og giver nu 1,5 års merit til at læse videre på.
Jeg er helt enig med kpm10. Tal med en studievejleder, det er en god ide. Du kunne eventuelt også opsøge nogle relevante uddannelsessteder og tale med dem direkte, se miljøet og underviningen.

held og lykke
venlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 15-08-02 16:04

jeg går på HG nu, og har, jeg vil ikke sige svært, men Ehvervs økonomi er ikke det stærkeste jeg kender... så HH... nej...

Men jeg vil snakke med min vejleder om det...

Tak skal I have...

Det er iorden med de kommentare der var private, men hvad var det for noget med Zonker filter *G*

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-08-02 20:35

Zonkerfiltre er noget, der er rift om - så det var måske en branche, du skulle overveje at gå ind i? )

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 14-10-02 21:02

*LOL*

Godkendelse af svar
Fra : TariLiex

Dato : 14-10-02 23:17

Tak for svaret yoogi.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 15-10-02 06:22

TariLiex

Selv tak, og held og lykke.

Yoogi

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 27-03-03 22:52

Hejsa!
Der var slet ikke nogen der snakkede videre om det med udd som dekoratør........ overvejer det nemlig også selv....! Men vil gerne vide mere.......... nogen der kan fortælle noget...???

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 28-03-03 07:02

du skal på HG, der vælger du de tre vaglfag på to år som heddder dekoratør, og så når det er på tide at finde lærerpladser, så skal du finde en dekoratør som kan tage dig som elev. Og når din lærertid er overstået, så er du dekoratør...

TL

(sådan kan det gøres, det er den måde mig og alle vennerne gør som vil være dekoratører)

Kommentar
Fra : mewie

Dato : 05-08-03 14:16

Hey..
Jeg kunne også godt selv tænke mig at blive fotograf, og som en anden har skrevet i et indlæg så er det utroligt svært at blive fotogtaf..
Men jeg tror på at man skal tage chancen og bare tro på det!!
Du kan blive fotograf i Aalborg og KBH. PÅ en teknisk skole. Har hørt at det er bare lidt lettere at få en læreplads hvis man går då den Københavnske fordi de følger med tiden, siden det er vores hovedstad osv. Der ligger desværre ingen i Odense, så vidt jeg ved..!!
Vh Mewie