/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Hvad skal jeg gøre ved min gamle kommode~
Fra : Bamse82
Vist : 963 gange
200 point
Dato : 22-12-04 17:03

hej...

jeg har arvet en rigtigt flot gammel kommode af min nu afdøde oldemor, og denne vil jeg meget gerne beholde, men den trænger til en kærlig hånd. Jeg har afrenset/slebet den så den står som ny (næsten), men nu skal den vel behandles med et eller andet. Men hvad???

Jeg ved ikke helt hvad man gør derfra. har tænkt på om man skal oliere, bejse, lakere eller noget helt fjerde? Nogen der kan give et godt svar på hvad der er rigtigst og bedst. vil gerne beholde den i træ-look, så derfor er maling ligesom ikke en mulighed :D

med venlig hilsen

Lasse Kristensen

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 22-12-04 17:12

Hvis det var min, ville jeg oliere, matlakere eller voks. Bejdse giver ingen fortrydelsesret.

Hilsen trukni

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-04 17:16

hvis træet er til det - bivoks - det er til at holde ud at smøre på og ser ret godt ud - og kan fortrydes hvis man vil lave noget andet - synes selv det er pænt

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 22-12-04 17:17

tjae... matlakere eller vokse lyder fornuftigt.. hvilken forskel vil det give rent synsmæssigt? og hvordan er arbejdsgangen??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 22-12-04 18:08

Lad være med at lakere den.
Det vil være en skam, og vil ødelægge det "rå" trælook.
Enten voks eller olie.
Olie er nok det nemmeste at arbejde med og nemmest at vedligeholde.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-12-04 18:10

bivosks , matlak e.ling (du kan lave en prøve et sted hvor man ikke kan se det nomalt) og se hvad der passer bedst til dig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-12-04 18:12

på kommoden da forskellige træarter opføre sig forskelligt

Godkendelse af svar
Fra : Bamse82

Dato : 22-12-04 18:35

Tak for svaret dova. hvilken voks vil du bruge??+

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-04 22:55

Hej igen.
Noget naturvoks, evt bivoks, men der kan fås flere forskellige typer voks til træ.
Du skal bare sikre dig, at det ikke indeholder silicone, for det kan danne en for tæt lukket hinde oven på træet.

Fremgangsmåde m.m. kan du se her, rul ned hvor der står VOKSBEHANDLING
http://www.phenixx.dk/phenixx/mobelpleje.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 21-02-05 19:11

Hej lasse, Jeg er professionen med hensy til restaurering af gamle møbler, 30år,glem alt om olie og voks .Hvis kommode n stadig står i råt træ, og du gerne vil beholde den i monge år, så skal du lakere den .Hvis det har din interesse , så lad mig det vide og du skal få opskriften om hvordan man gør.
Hej, PATROL2.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 21-02-05 21:03

hej Patrol2...

tusind tak for din storsindede hjælp...

kommoden er faktisk blevet lakeret, og den er blevet rigtig flot :D

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 02-03-05 22:54

Hej Bamse 82
Det er vel ikke mig der har lakeret den ?
Nok ikke, men hvad har i lakeret den med ?.Det vil jeg da gerne vide
MVH patrol2.