/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Søger et marsvinebur!
Fra : MekanikerQ
Vist : 2213 gange
100 point
Dato : 20-12-04 21:20

Er der tilfældigvis nogen her der ved hvor jeg kan få fat i et bur til mit marsvin uden at slippe en formue for det??

Det skal være i rimelig stand og størrelse min. 30*60 cm og med plastik over og underdel. Desuden skal det være i nærheden af Assens på Fyn og jeg vil max. give 100 kr for det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-04 22:17

Prøv at kig i den blå avis, gul og gratis, eller på www.dyrenettet.dk eller på nogen af de marsvinsider der er på nettet.

Men hvis du vil høre min mening om marsvine bure, er det synd at lukke et marsvin ind i sådan en lukket plasticboks.
Og hvis dyret ikke har mulighed for at løbe frit meget af tiden, er et bur på 30 x 60 for lille. Det må helst ikke være mindre end 50 x 100

mvh dova

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 20-12-04 22:20

Hej Dova!

Har kigget overalt! Grunden til at det skal være helt i plastik er fordi at de ikke skal have træk. Desuden skrev jeg min. 30*60 cm............

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 20-12-04 22:22

Lige en sidste ting Dova...er du medlem af DMK??

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 20-12-04 22:28

hvor er du da ond ved det dyr *G* 30 * 60 cm ... mit marsvin er næsten så langt ... (24 cm) hans bur er 45 * 70 som nok er det mindste du skal gå efter hvis han skal være i buret hele tiden... men kig på www.dba.dk men et nyt bur med plastik top og plastik bund koster ca 249.-

vh
D9N

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-04 22:30

Nej, jeg er ikke medlem af DMK

Men har haft marsvin i mange år.
I øjeblikket dog kun et.

Men rigtigt, marsvinebure er dyre. Mit måler 60 x 110 og kostede 600,-

Det med træk er ikke noget problem medmindre buret placeres lige ved en åben dør eller vindue

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-04 23:36

Man kan da få mange opbevaringsbokse i den størrelse,mål og pris, som du angiver.

Hvis du nu placerede "buret" ca. ½ meter over gulvhøjde og ikke lige foran en åben dør/vindue ville du få glæde af dit marsvin. Du kunne se hvordan den ville trives, medmindre du lukkede den ind i en lukket boks, for så ville den ikke leve i ret lang tid.

Hvordan opbevarer du dit/dine marsvin på nuværende tidspunkt?

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 20-12-04 23:56

Byg et bur selv. Det kan sikkert gøres for en rimelig penge. Men hvis du ikke vil betale hvad det koster for at dit marsvin kan få et ordenligt bur med god plads, bør du ikke anskaffe dig et marsvin. Er det pågrund af pengemangel eller vil du bare ikke ofre det det koster. Du må tænke på at den måske en dag får brug for et dyrelægebesøg og det er heller ikke helt billigt.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 01:19

køb et par store klodskasser og et stykke plastik-nedløbsrør,
lav huller i kasserne så de kan forbindes med nedløbsrøret, som låg/tag kan der feks, bruges nogle gamle køleskabshylder.
det kan udvides med flere kasser og rør, også i højden.
men husk lige at marsvin elsker at kunne kikke ud.

Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 21-12-04 07:40

Okay...jeg prøver at forklare mig en gang til.....et brugt bur med plastikbund og gennemsigtig overdel i plastik hvor der er tremmer som låg i str. min 30*60

Desuden har jeg på nuværende tidspunkt 2 marsvin og jeg har haft andre dyr som ikke har haft problemer med at trives hos mig....pt bor den ene i en bur som det jeg gerne vil have et mere af og den anden går i en åben gennemsigtig plastikskuffe. Mht. træk er vi jo nogle der lufter ud..........

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 21-12-04 07:41

Jeg elsker mine marsvin og de sidder bestemt ikke i deres bure hele tiden snarere tværtimod.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 07:51

I'Gone...
God Jul

Accepteret svar
Fra : jlbendtsen

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-04 09:14

Sikke da en stemning der er herinde
Jeg er ikke i tvivl om at mekanikerQ mener det godt for dyrene og vil have et plastic bur med tremmer for oven, de findes i forskellige dyreforetninger så hvis det er at være ond ved dyrene hvorfor sælges de så?????

Godkendelse af svar
Fra : MekanikerQ

Dato : 21-12-04 09:21

Tak for svaret jlbendtsen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 09:54

Sikken dog en løsning til max 100kr. ????

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 21-12-04 10:07

Med den hjælp man får herinde kan det sgu ikke svare sig at give point...

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 21-12-04 10:09

Jeg spurgte ikke om hjælp herinde for at blive stemplet som en dyreplager der kun tænker på penge!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 11:21

jbendtsen

"Hvis det er at være ond ved dyrene hvorfor sælges de så"

Inden for alting sælges der jo varer der ikke er hensigtsmæssige. Når man taler om dyr, er det legetøj de kan skade sig på, foder de bliver syge af, bure, akvarier der er for små.
Inden for køretøjer er det udstyr der er ulovligt at bruge og sådan hele vejen igennem.

Det handler om kold kassetænkning, og markedsføring der fanger folk så de køber, netop ud fra mottoet, jamen når man kan få fat i det, er det sikkert ikke uhensigtsmæssigt.Og med hensyn til marsvineburet der er lavet af plastic og kun med en firkant med tremmer oppe i toppen, så er sådan et bur ikke skabt af hensyn til et marsvins ve og vel, men af nogen hensyn til mennesket, for det "sviner ikke så meget, og evt lugt bliver inde i buret o.s.v.")

MekanikerQ
Nu synes jeg ikke, at jeg anklager dig for at være dyrplager.
Jeg skrev, at det bur er for lille HVIS dit dyr skal sidde i det hele tiden. Det vidste jeg ingenting om hvorvidt det skulle.
Nu var det jo heller ikke let at se på dit spørgsmål, om du var en eller anden forælder, hvor lille "marie" langt om længe havde plaget sig til at få sit første marsvin, og du så ikke var helt med på hvad sådan et dyr kræver for en god trivsel.
Der er desværre alt for mange dyr der lever en kummerlig tilværelse, enten fordi folk ikke har sat sig nok ind i tingene, eller er direkte ligeglade.
Og en anden grund er, som jbendtsen siger, jamen man kan jo købe det.
Og klart nok, vil mange jo så vælge det lille bur til 150,- i stedet for et til 500,- "for når de har det hos dyrehandleren.....o.s.v." Men de lever jo af at sælge.
Alternativet ville være, at man ikke skulle kunne købe noget uhensigtsmæssigt, men det er der vist ingen der tror på kunne gennemføres.
mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 11:50

Og hvor læser du så lige det? Læs dog de svar du har fået, det er da kun velmenene ide'er og tips.
Mine på et tidspunkt 13 marsvin, boede i klodskasser/babybadekar og et 50x70 tremmebur med plastbund.
alt sammen forbundet med brædder og træstammer, i kasser og bur er et par gamle t-shirt udspændt,
de bruges både som hængekøje og til at gemme sig under.
brædderne bruger de dagligt til at sidde på og snakke og 'holde udkik' det er samtidig et havlt låg over kasserne.
hvis at de skæmtes (det er alle hanner), så hopper de for det meste ned i hver sin kasse, og så er det skænderi ovre.
Far'en syntes til tider at alle de ungmarsvin blir for meget, så til tider flytter han ind under køleskabet, det er hans domæne, så der har han fred.
Jeg har også 3 hunner, men af meget praktiske årsager, bor de i et andet værelse,
i bur på 50x70 det står på et skrivebord og er aldrig lukket, så skrivebordet er som deres have, og på 8-9år er ingen af dem faldet ned.
I naturen er der jo ikke nogen der passer på dem.
Må lige sige at jeg også har en nymfeparakit, den flyver jævnligt i hos marsvinene og både spiser, nusser marsvin og overnatter.

Sådan bor/bodede mine, og det startede med et par klodskasser, en han og en hun.

Stadig god

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 21-12-04 12:35

Hej!

Jeg vil gerne give en undskyldning for at jeg hidsede mig lidt op tidligere på dagen.
Mine 2 elskede marsvin skal selvfølgelig have det bedste jeg kan give dem, men pengene er der desværre ikke lige så mange af som der er gode hensigter og omsorg..
Lige pt sidder jeg i Jylland og savner dem af h..til, men jeg ved at de har det godt hos min veninde på Fyn som passer dem her i julen imens at jeg er på juleferie hos mine forældre.De kunne desværre ikke komme med da jeg ingen bil har og mine forældre både har katte og hund.

Mange gode og velmente julehilsner til alle herfra!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 13:32

Det bare ok !
Forresten kan marsvin, godt være ude i naturen, i mellem buske og krat, det kræver bare noget net/hegn som både lukker i toppen mod hund/kat/ræv/mår/fugle/ osv. og så skal det også ned i jorden. 20-30 cm. også for at de ikke bryder ud.
men det skal stadig have et godt hus med fugtisolering i bunden, gerne hævet 10-20cm over jorden.
de kan ikke tåle det konstant da jeg har ladet mig fortælle, at der eks. i græsplæner er en form for mikromider, som godt kan lide at bo i marsvinepels.
Men det hele kræver jo noget have.!
Held og lykke med den løsning du finder.

http://www.marsvin.dk
http://www.marsvin.net bedst syntes jeg
http://www.sitecenter.dk/www.godrumgaard.dk
osv. men der er masser af ideer prøv på google
http://www.google.dk/search?hl=da&q=marsvin&meta=

Kommentar
Fra : MekanikerQ

Dato : 21-12-04 18:51

Hej natmaden!

Desværre har vi ingen have endnu..satser på at flytte til noget større med have så de kan komme på græs til sommer!