/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Karse uden frøskaller
Fra : 5705
Vist : 3055 gange
100 point
Dato : 19-12-04 11:37

Kan det lade sig gøre at få skallerne til at blive nede i vatted.Det er forbandet svært at pille frøkapslerne af karsen.
M.V.H. Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-12-04 12:10

Jeg læste en gang et tip om, at man kunne lægge et stykke groftvævet gazebind oven på frøene, så skulle skallerne blive nedenunder fordi de ikke kan komme gennem hullerne i gazen.

mvh dova

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-12-04 16:09

Prøv at lade frøene ligge i blød i lunken vand et par timer, så skallerne bliver godt bløde, inden du sår dem. Og de må ikke tørre ud, efter såningen.
Else

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 20-12-04 01:38

Hvad er problemet. Vi klipper karsen og efterlader de nederste par millimeter af stængelen. Derfor får vi aldrig skaller med på maden.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 01-01-05 16:36

Hej henrik.

Jeg har arbejdet ved en karsegartner og problemet er ikke nemt at løse.
Når gartneren sår karse har det ligget i vand hele natten og bliver så sået - dette er så vidt jeg ved for at maskinen kan så, men det lyder fornuftigt som Else siger at skallerne så bliver bløde..
På gartneriet vander de det fra oven med dyser som på en almindelig spray og der blæser det meste af frøene af, dem der bliver tilbage børstede vi som regel af med hænderne inden vi pakkede, men jo før man får dem af jo bedre for de efterlader lidt gule pletter på planten..

Prøv evt når karsen er omkring 1 cm at børste frøene - karseplanten er utrolig stærk ok kan gro i vindueskarmen selv UDEN vat o lign.. på gartneriet gror det alle steder..

P.S. Planten bliver ret stor hvis man lader den gro og får små fine hvide blomster.