/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
strygestivelse
Fra : 5705
Vist : 10035 gange
100 point
Dato : 18-12-04 14:14

Jeg har et meget fint mindre stjerneophæng, der er kniplet i meget fint tyndt garn. Problemet er, efter jeg har vasket det, er det blevet slatten og hænger ikke stift mere. Hvad stiver jeg det med. man har før kunne købe strygestivelse, men det kan man ikke mere. Kan nogen hjælpe mig ? Hilsen og tak fra Anne Mette

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-12-04 14:41

½g kartoffelmel pr. l vand. skal kogesbruges som sidste skyl. tag dit nyvaskede, og stadigt våde tøj, og skyl det grundigt, så der kommer varmt stivelsesvand ind overalt. lad det blive strygetørt, og så........ god fornøjelse med strygningen.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 18-12-04 15:15

sådan fine ting skal stives i husblas- 1-2 blade husblas lægges i blød i lidt vand- knuges op og opløses i 1+1/4 lit. lunkent vand. Stoffet blødes op og stryges tørt eller spændes op. Glædelig jul

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 18-12-04 15:29

Næh,gips,så holder det!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-04 15:58

kartoffelmel - det brugte man tidligere til at stive for eks tyl og lign med og det virker !!!!!!!!!!!!!!
Min mor arbejdede meget med superfine kniplinger og brugte det også, så jeg ved hvad jeg snakker om

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-12-04 18:06

En kraftig sukkeropløsing - 5-6 spiseskefulde til en halv liter kogende vand. Når opløsningen er lunken lader du ophænget ligge i lagen et øjeblik, hvorefter du spænder det op og lader det tørre.
På denne måde bliver ophænget også lidt blankt og ikke mat som ved kartoffelmel.
Jeg har stivet hæklede urtepotteskjulere på denne måde, og de blev virkelig stive.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-12-04 20:34

Man kan stadig købe strygestivelse.

Har set det i Føtex.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 18-12-04 22:27

Der skal bruges kartoffelmel.

Bruges der husblas (gelatine) kan du være 80% sikker på at der kommer svamp i produktet, da gelatine er et rigtig godt vækst media for skimmel og svampe.
Husk at du ikke må stryge for hårdt, når der er kartoffelmel, så risikerer du at de redurende sukkerarter som er i kartoffemel, brunes/brænder på, så får bliver dit fine hvide stof brunligt.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 16:30

Jeg er sikker på at du skal høre efter alle dem, der siger kartoffelmel, fordi min gamle farmor var en ivrig knipler og brugte det til stivelse når hun strøg de fremstillede kniplinger. Jeg er ikke expert og min farmor er død, så jeg kan ikke spørge hende om et 1/2 g pr. L vand er nok, eller er det 1/2 L vand i det forhold som din vasekemaskine (antal liter ) bruger til at skylle en vask, det er vigtigt.
Jeg er sikker på at der er mange kloge menesker på denne side, som kan hjælpe dig med det.

mvh

Jørgen

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 16:39

Kald mig lige for klogesen.

Min kone har lige læst mit svar og gjort mig (KRAFTIGT) opmærksom på at kniplinger + vaskemaskine = FORBUDT !

Få lige A.C. Rosmon til at forklare sig lidt bedre, min kone satser på at det er hende der har styr på det.

Undskyld --- Jeg forlader ærdødigst dette forum, men det er sgu kartoffelmel du skal bruge.

Underdanige hilsner
Jørgen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 19-12-04 21:13

I industrien bruger man ½g/l kartoffelmel. man finder ud af den samlede mængde kartoffelmel, rører den op i koldt vand, får det op på kog til det er helt klart, og tilsætter det så skyllevandet, så der kun er skyl, centrifugering og tørring eller kalledrering tilbage. færdigt arbejde. Man kan sagtens bruge mere, men ½g/l har du virkningen, uden at den støver eller andre upraktiske ting, der får det til at virke somom man snyder på vægten. Du har stivelsesefekten uden at have ulemperne.