/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvordan stemmmer jeg en guitar?
Fra : h.haabendal
Vist : 1330 gange
40 point
Dato : 18-12-04 12:21

Jeg er begyndt at spille lidt guitar, og har lånt en gammel en af min veninde. Men den er ikke stemt, og ingen af os ved hvordan man gør. Der hørte en stemme gaffel med til den. Hvordan bruger jeg den?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-04 12:24
Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 18-12-04 14:20

Man bruger en stemmegaffel sådan at du slår den ned på noget hårdt og holder den op til øret!
Den tone du høre er et A

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 18-12-04 16:19

Så længe du ikke skal havde den til at stemme til et klaver, er det ikke så vigtit, bare dens strenge stemmer sammen.
Hold fingeren i det femte bånd, og slå den øverste streng an, dens tone skal så passe med strengen der ligger under.
Dette gør du helevejen ned.

Bemærk. Når du stemmer den anden nederste streng, skal du holde fingeren i det 6 bånd.
Ellers er det hver gang det 5.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-04 16:58

Trinethk - sikke et orkester der ville blive ud af det - - selvfølgelig skal den stemmes ordenligt uanset hvad - stemmegaflen og seriøse svar her doooh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-04 17:07

Jeg synes du skal læse linket jeg sendte dig - det er ret så godt for begyndere - og er du i tvivl om stemmegaflens brug - så slå den mod en bordkant og lyden er så A = kammertonen ... den skal ikke op til øret nødvendigvis - du kan høre den ved at lade den "summe" på bordet eller hvor du nu har lyst til at placere den. (fanger du lyden og kan synge den mage til er det super )
God fornøjelse

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-04 17:27

Du godeste, hvor har i gået til spil henne?

Slå stemmegaffelen an, hold den ind på giutarens kasse. Tonen er A = 440 hz. Den skal passe med anden tykkeste streng. Holder du fingeren lige over tolvte bånd (uden at trykke ned får du den nøjagtigt) Nemmere at høre.

Så trykker du den tykkeste streng ned mellem 4 og femte bånd. Så skal den også spille A, dvs lig anden tykkeste streng.

Så trykker du anden tykkeste streng ned mellem 4 og 5. bånd og du kan stemme streng nummer tre. Gentag ved nr 4 streng.

Så trykker du ned mellem 3 og fjerde bånd på streng 4 og femte streng skal have denne tone.

Så trykker du femte streng ned mellem bånd 4 & 5 og 6. streng skal have denne tone.

Nu skal 1 & 6 streng helst være samme tone (E) dog med to oktaver imellem.

Igen en kontrol er 3 streng trykket ned mellem 1 og anden bånd - det skal også være E.

En anden måde er at knipse anden tykkeste streng over bånd 6 og tykkeste over bånd 5. De to toner skal være ens.

Brug dette på de fire nederste strenge.

Nemmest er det at finde en tegning over hvor tonerne ligger på guitaren. Det kan hjælpe til at høre om noget er galt.

Allernemmest for en nybegunder er en tuner. Fåes for mellem 2 op 4 hundrede kr i en musikbutik. Dette kan forbedre stemningen betydeligt og gøre glæden ved at spille større.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-04 17:29

Hvis vi taler om en halvafdanket gammel spansk guitar, der ikke er tilnærmelsesvis båndren er tuneren klart at foretrække, indtil man er så øvet man kan stemme den op i akkorder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-04 17:43

Se mirit's link, det er rimeligt forklarende!

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-12-04 01:33

3773: Du godeste, hvor har DU gået til spil?
Er det bare en utvetydig sandhed, at en stemmegaffel svinger med 440 hz??
Måske du lidt mere ydmygt skulle spørge f.eks. h.haabendal hvad det er for en stemmegaffel, der er tale om. Det er slet ikke sikkert at det er et A, da der er lavet mængder af stemmegafler, der svinger med andet end lige 440 hz.

Du skriver også
"Holder du fingeren lige over tolvte bånd (uden at trykke ned får du den nøjagtigt) Nemmere at høre."

Så vidt jeg ved er der større sandsynlighed for at det er mere nøjagtigt, hvis man ikke gør som du foreslår. Guitaren kunne meget vel (som du sjovt nok selv senere er inde på) være båndfalsk, hvilket vil sige at markeringen over 12. bånd ikke svarer til streng-længdens halvering, og derfor kan det man hører ikke nødvendigvis regnes for troværdigt (hvis man forventer at høre overtonerne, der for det menneskelige øre svarer til oktaven). Men det er da rigtigt, at det er nemmere at høre....

h.haabendal: Jeg er ret sikker på, at du nu ved, hvordan selve guitaren skal behandles, men det er nok relevant at nævne, at den mest klassiske/normale måde at stemme en guitar på er ved at stramme strengene så den tykkeste klinger med tonen E, den næsttykkeste med tonen A osv... rækkefølgen er fra den tykkeste og nedefter:
E - A - D - G - H - E (hvor det sidte E er en oktav højere end det første)
Hvis du ikke umiddelbart kan høre toner i forhold til hinandne kan du slå tonerne an på et klaver eller et andet tangentinstrument og så få dem til at passe.

Hvis en tone fra en streng er for lav (for dyb eller mørk) skal strengen strammes, og hvis den er for høj (for lys) skal strengen slækkes.

Hvis du absolut vil bruge stemmegaflen til hjælp vil jeg foreslå at du finder ud af, hvilken tone den klinger med. Du kan checke det ved at slå den an og lytte til den og så sammenligne den med klartonen i din telefon. Hvis det lyder til at være den samme tone klinger din stemmegaffel med et A.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-01-05 09:43

Hold da op justuniverse..... Nu er vi vist ude i flueknepperiet.

Korrekt der findes flere stemmegafler, også til skæve stemninger. Hvis ikke jeg husker galt er nogle stemmegafler mærket med hvilken frekvens.

Hvis vi nu som ovenfor nævnt antager at vi tale ældre, måske spanske guitarer af tvivlsom herkomst, tror jeg overhovedet ikke vi behøver at tale om nøjagtigtighed, for helt at glemme båndfalsk eller ej.

Til din orientering vil en knipsning af en streng med nøjagtig en halvvering af strengens længde give dig nøjagtig oktaven af samme streng uden du knipser den. Dette har intet med båndene at gøre. Det kan du gøre på en båndløs bas - hvis du lyster.

Hvis du gad læse, ville du se at både mirit og undertegnede anbefaler en tuner. Dette er langt nemmere til nybegyndere. Vi andre ville antagelig stemme den i akkorder + oktaver (lidt afhængig af hvor god den er)

Iøvrigt er overtonetricket temmelig brugbart - selvom der burde have stået 7. bånd og ikke 6, men det så du ikke!!! Bekymrende!

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 03-01-05 18:46

3773:
En ny guitar kan være båndfalsk såvel som en gammel.

Det er nok individuelt hvordan man definerer flueknepperi (kan jeg allerede se).

Nu ved jeg ikke hvem "I andre" er, men personligt har jeg aldrig brugt hverken stemmegaffel, tuner, overtoner eller "stemme i akkorder".
Det er meget lettere at slå tonerne an en enkelt gang én efter en og så stramme dem lige præcis det, de skal strammes.
Jeg tænkte bare at det lettere at forstå nogle tonenavne man kan sammenligne med på f.eks. et klaver. I øvrigt er der åbenbart ikke så mange, der kan.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-05 14:08

Næh, almindeligvis kan jeg stemme pr gehør.

Tuneren er uundværlig on stage, eller for guitarroadies, kan jeg fortælle dig af erfaring.

Når du nu er så vidende, mangler vi stadig forklaringen på hvorfor knipsning til overtoner har noget med båndfalsk at gøre (for nu at blive i flueknepperiet).

Din stemningsmetode, mindes jeg mestendels at se i musikskoler. Når folk får den fornødne træning og opøvet deres øre, plejer de at kunne klare sig med en enkelt tone, hvorefter de selv stemmer resten op. Du har ret i at stemmegaflen stort set kun set hos visse ældre klaverstemmere (nogen af dem anvender dog tunere). Klaverstemmere stemmer iøvrigt op i oktaver, tertser og kvinter (og checker i akkorder), men det ved du vel allerede.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 04-01-05 18:38

3773:
Uanset hvor meget jeg ved, så er jeg sikker på, at der er mange flere, der ved endnu mere, og du er højst sandsynlig én af dem.
Mit første indlæg var egentligt mere et forsøg på at benytte den smule viden jeg så har til at give de andre i tråden lidt oprejsning efter den nedladende (og lidet beskedne) indledning du havde i dit første indlæg. Faktisk fortrød jeg med det samme, da jeg vel egentligt på den måde ikke er en skid bedre. Det undskylder jeg.

Som du selv bemærkede, så fik jeg ikke læst hele indlægget særlig grundigt, men min tanke var, at det jo er båndende, der indikerer hvor fingeren skal markere når man knipser. Hvis en guitar er båndfalsk kan det f.eks. være fordi båndet sidder en anelse forkert, og så tænkte jeg, at man var lige vidt. Det er først senere jeg kommer i tanker om, at det nok er afhængigt af, hvor mange overtoner man hører, i praksis har det nok ikke den store betydning.

Det er klart at en tuner er smart, og for mange er den gangske rigtigt uunværlig "on stage". Jeg er selv så heldig (for det har nok mere med held at gøre end ekspertise), at jeg kan undvære. Men jeg har spillet med en del, enddog meget dygtige guitarister, der heller ikke kan undvære.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-01-05 08:36

Inden du flyver i hovedet af andre, bør du nok læse om der KUNNE være et humoristisk islæt i indlægget.

OG iøvrigt henviser jeg selv til mirit's aldeles udmærkede og oplysende link.

...men lad nu det ligge.

Fik du svar Haabendal?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 05-01-05 18:12

Det gjorde jeg såmend også.... Tænkte som sagt, at andre måske også har kigget forgæves