/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Mars SSO
Fra : zyberchief
Vist : 609 gange
400 point
Dato : 17-12-04 17:45

Problemet drejer sig om, hvilken hastighedsændring mit rumskib skal have, for at komme til Mars ved hjælp af en Hohmann-bane, der netop tangerer Jorden og Mars' cirkelbaner.

Jeg har udregnet, at rumskibet i Hohmann-banen skal have en hastighed på 32,7km/s nærmest Solen (altså, hvor Jorden står)
Jordens hastighed vj = 29,8km/s , hvilket betyder, at rumskibet skal have en overskudsfart på 2,9km/s...

Nu er det bare sådan, at rumskibet befinder sig på en rumstation 500km over Jordens overflade, hvilket giver en hastighed på 7,6km/s

Undvigelseshastigheden fra Jorden i dette punkt er derfor (quard 2)*7,6km/s = 10,8 km/s

Jeg kan ikke lige hitte ud af, hvilken hastighed jeg skal bruge...
ved hjælp af et program min lærer har lavet skyder jeg helt rigtig, når jeg giver rumskibet en hstighedsforøgelse på 2,9km/s...
men hvad skal jeg så bruge undvigelseshastigheden til???
Er det fordi, jeg ikke skal anse rumskibet for kommet væk fra Jorden?

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 210 point
Dato : 17-12-04 17:54

.. puha .. den er svær !
Men rigtig god tur !
/PG

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 17-12-04 23:04

Jeg har nu fundet en formel, der ved udregning siger, at det kræver en hastighedsforøgelse på 3,6km/s at sende rumskibet ind i Hohmann-banen, fra rumstationen af...
Hvis denne hastighed havde været mindre end den hastighed det kræves at komme til Mars, når man ER i banen kunne jeg have forstået det; men dette giver mig ingen mening :'(

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 20-12-04 00:48

Det viste sig, at hastigheden på 2,9km/s er, hvis man helt udelader jordens tyngdekraft...
For at komme væk fra Jordens tyngdekraft og samtidig ind i Hohmann-banen må kan have en hastighedsforøgelse på 3,6km/s... (forudsat man starter i en højde af 500km over Jorden)

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 21-01-06 13:30

tjaahh... jeg blev jo færdig med opgaven, sååhh... værsgo' gratis